Vizualizace vzhledu mostu na Masarykově třídě po přestavbě v rámci budování protipovodňových opatření. Architektům se nelíbí, vadí jim například výrazná betonová "žebra" konstrukce.

Vizualizace vzhledu mostu na Masarykově třídě po přestavbě v rámci budování protipovodňových opatření. Architektům se nelíbí, vadí jim například výrazná betonová "žebra" konstrukce. | foto: Valbek

Olomouc čeká přestavba dvou mostů, architektům se nová podoba nelíbí

  • 0
Novým tématem debat o architektuře jsou nyní v Olomouci dva důležité mosty. Povodí Moravy totiž počítá v nejbližší době při budování rozsáhlých protipovodňových opatření v centru města s jejich přestavbou. Architektům ale vadí jejich zamýšlená podoba.

Své výhrady architekti rozeslali v takzvané otevřené výzvě. Zdůrazňují, že Masarykova třída i Komenského ulice, kde mosty stojí, jsou urbanisticky i kulturně významné olomoucké městské třídy.

"Všichni se určitě shodneme na tom, že funkční, technické i estetické ztvárnění obou mostů by mělo odpovídat jejich výjimečnému umístění na samém dotyku s městskou památkovou rezervací," stojí ve výzvě, jejímž autorem je především olomoucký architekt David Helcel.

Vizualizace vzhledu mostu na Masarykově třídě po přestavbě. Architektům se nelíbí, vadí jim například výrazná betonová "žebra" konstrukce.

Má však spolu s kolegy z oboru za to, že doposud známé návrhy a vizualizace mostů tyto požadavky nesplňují.

"Především most na Masarykově třídě, kde nosná železobetonová žebra výrazně vystupují nad povrch vozovky, připomíná spíše dálniční průtah než reprezentativní městský bulvár," upozorňuje Helcel.

Po politicích proto požaduje, aby k práci na nové podobě mostů tentokrát povolali zkušeného architekta či technického designera.

Možnosti architektů jsou při přestavbě mostů omezené...

Situaci ovšem komplikují hned dvě výrazná ale. První spočívá v tom, že to dotyčný odborník nebude mít při případném rýsování nových plánů vůbec jednoduché. Kompletní přestavba stávajících mostů je totiž mimo jiné součástí plánovaného budování rozsáhlých protipovodňových opatření v centru Olomouce.

Nové mosty proto například nesmí mít uprostřed jako podporu žádné pilíře, které by bránily průtoku velké vody. Cílem je, aby pod nimi mohla případná povodeň bezpečně a rychle odtéct z města.

Další omezení spočívají v tom, že oba mosty jsou důležitými částmi olomouckých dopravních tepen. Navíc musí zapadnout i do historické zástavby, na závěsnou konstrukci tak mohou architekti s velkou pravděpodobností rovnou zapomenout.

"Právě tento zdánlivě úzký manévrovací prostor by měl být pro tvůrce opravdovou výzvou i spolehlivou inspirací," konstatuje na druhou stranu Helcel.

...a navíc už na případné změny plánů nezbývá mnoho času

Druhé ale, jež se architektům staví do cesty, vychází z toho, že s výhradami přišli relativně pozdě. Na protipovodňová opatření v centru je již vydáno stavební povolení. Byť s přebudováním mostů Povodí Moravy dle informací MF DNES v letošním roce nepočítá, prostor pro velké změny dle jeho generálního ředitele Jana Hodovského není. Pro malé ale zřejmě ano.

Jak se změní koryto Moravy

"Před realizací bude zpracován projekt pro provedení stavby, v němž bude možné řešit architektonické detaily jako zábradlí či osvětlení. Základní konstrukční řešení schválené v územním a stavebním řízení však musí zůstat zachováno," upřesňuje Hodovský.

Architekt Helcel proto usiluje o to, aby se na stavbu mostů znovu otevřelo celé stavební řízení. Za rok, tedy ještě do předpokládaného začátku přestavby mostů, by pak podle něj mohlo být znovu uzavřené. Tentokrát však bohatší o architektonicky kvalitní návrhy.

O možnou změnu plánů mostů se nyní zajímá i olomoucký primátor Martin Novotný a také hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil. Most na Masarykově třídě totiž patří právě magistrátu, most u Bristolu v Komenského ulici je pak zase v majetku hejtmanství. Rozbořil a ani Novotný z jejich nynějších vizualizací nadšeni nejsou, budou s Povodím Moravy o vzhledu mostů ještě jednat.

Navíc se oba politici musí se správci řeky Moravy definitivně dohodnout na tom, kdo u přestavby jednotlivých mostů bude vlastně investorem.