Současný pohled na část olomoucké třídy 1. máje (9. prosince 2015), kterou čeká velká přestavba za více než sto milionů korun. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Třída 1. máje nebude včas, dotace nepřijdou vůbec

  • 3
Rekonstrukce třídy 1. máje měla být největší letošní investicí olomoucké radnice. Nebude. A nebudou ani peníze – dotace 50 milionů korun ze Švýcarských fondů. Jednou z podmínek přidělení příspěvku totiž je, že město musí ulici opravit do konce roku. Termín radnice nesplní, protože přišla o stavební firmu, které chtěla zakázku svěřit. Frekventovaná tepna s tramvajovou tratí se tak nedočká proměny dříve než příští rok na jaře.

Radnice původně počítala s tím, že opravy ulice spustí na jaře. Kvůli průtahům v tendru termín posunula na první polovinu května, následně na červenec a srpen.

„Přesto věřím, že se celá rekonstrukce zvládne v co nejkratším termínu...,“ byl si ještě v polovině července jistý náměstek primátora Filip Žáček.

Optimistou byl, i co se týče přidělení příspěvku. „A to proto, že zástupci poskytovatele dotace se účastní příprav této investiční akce. Mají povědomí o aktuálních termínech, jež s ní souvisí,“ dodal tehdy Žáček.

Dnes už neplatí ani jedno z jeho vyjádření. Důvodem je dopis firmy Strabag, která sice zvítězila v tendru na opravy ulice, nyní ovšem odmítla s městem podepsat smlouvu.

„Své rozhodnutí vysvětlila tím, že není schopná garantovat časový plán stavby. Vzhledem k tomu není technicky možné ulici do konce roku opravit, současně s tím padá i financování s pomocí Švýcarských fondů,“ uvedl Žáček.

Strabag: Vina není na naší straně

Podle primátora Antonína Staňka stavební společnost sice nepostupovala v rozporu se zákonem, její přístup ho nicméně zklamal.

„Z morálního hlediska je to pro mě problém. Společnost věděla, že nás tlačí čas, přesto jednala tak, jak jednala. Je s podivem, co si mohou velké firmy dovolit,“ řekl.

Zástupci Strabagu ale tvrdí, že chyba není na jejich straně. „Podle původních zadávacích podmínek měly být práce zahájeny již v květnu, což je termín, na který byla naše společnost po všech stránkách připravena,“ zdůraznila mluvčí skupiny Strabag Edita Novotná.

Doplnila, že posunutí termínu až na září představuje pro firmu velké riziko. „V případě nepříznivého počasí bychom některé práce nemohli z technologických důvodů provádět a v takovém případě by reálně hrozilo, že stavba nebude dokončena včas.“

Zástupci firmy podle Novotné na možné problémy související s průtahy radnici upozorňovali už při zadávacím řízení. „V této souvislosti jsme také poukázali na to, že v takovém případě bude problém smlouvu podepsat,“ zdůraznila Novotná.

O dotaci město přijde, zodpovědný za to není nikdo

Záměr opravit třídu 1. máje město neodpískalo, respektive ani nemůže. „Z pohledu Drážního úřadu je její technický stav (tramvajové trati v ulici – pozn. red.) nevyhovující a může vést až k případnému omezení nebo zastavení provozu,“ upozorňoval již loni někdejší náměstek primátora Jaromír Czmero.

Nyní už vedení města nechce na nic čekat a vypsalo na opravy nový tendr. Podle aktuálních odhadů by se rekonstrukce mohla rozjet příští rok na jaře.

Radnice už ovšem nemůže počítat s 50 miliony ze Švýcarských fondů. Za to, že městu příspěvek proteče mezi prsty kvůli nesplnění termínu, ale podle všeho nikdo na radnici nemůže.

„Ve světle okolností, které výběr zhotovitele provázely, ať už to byl enormní zájem o zakázku, který znamenal větší nároky na čas, tak komunikace se Švýcarskými fondy, si nemyslím, že by hodnoticí komise mohla jednotlivé procesy uspíšit. Kolegové podle mě jednali velmi operativně,“ řekl Žáček.

Podotkl, že radnice bude usilovat o získání dotace z jiných zdrojů, a to z balíku evropských peněz vyčleněných pro olomouckou aglomeraci.

„Součástí této podpory je i 300 milionů určených pro tramvajové trati. O tyto dotace nebude kromě nás nikdo z aglomerace žádat. Šance, že příspěvek dostaneme, je tedy velká,“ míní náměstek primátora Ladislav Šnevajs.

Součástí investice do třídy 1. máje budou kromě rekonstrukce tramvajové trati i opravy komunikací a inženýrských sítí.

Radnice už dříve odhadla náklady akce na 115 milionů korun, Strabag tendr, který se ovšem bude opakovat, vyhrál s částkou 68,5 milionu.