Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Karel Pešek, MAFRA

Díry za čtvrt miliardy. Třetina silnic v Přerově je v havarijním stavu

  • 5
Alarmující zjištění přinesla analýza přerovských mostů a silnic, kterou si nechal zpracovat magistrát. Z téměř stovky kilometrů komunikací je třetina plná trhlin a výmolů. Na opravy bude potřeba nejméně čtvrt miliardy korun.

Na nedostatky poukázal takzvaný pasport komunikací, což je soupis provázaný s mapovými podklady. Katalog ukazuje na každý defekt v komunikaci, která patří městu.

„Situace není dobrá a dluhy z minulosti budeme muset nutně řešit. Ještě letos se rada města bude problémem zodpovědně zabývat,“ komentoval výsledky přerovský primátor Vladimír Puchalský.

Přerov vlastní 97 kilometrů silnic, z toho v havarijním stavu je 36 kilometrů.

„Rozčlenili jsme silnice podle kvality do pěti tříd. Jednička byla bez závad, dvojka značila uspokojivou kvalitu, trojka dobrou, čtverka špatnou kvalitu a pětka ukazovala na havarijní stav. A právě do pětky spadla více než třetina komunikací,“ řekl Alexandr Salaba z přerovského magistrátu.

Přerovské silnice podle něj trápí hlavně výtluky, poklesy vozovky, mozaikové trhliny a další závady. Jak vyplývá ze Salabových výpočtů, do havarijního stavu spadlo 202 tisíc metrů čtverečních silnic. Pokud by počítal na opravu minimální částku 1 200 korun za metr čtvereční, přijdou nejnutnější opravy městskou kasu na 240 milionů korun.

„Čtvrt miliardy je podle mého názoru ještě střízlivý odhad, ale budeme muset peníze postupně uvolnit a pokračovat v nastaveném trendu zvýšeného financování oprav komunikací,“ reagoval radní Jan Horký.

Špatně jsou na tom i lávky a mosty, někde je na záchranu pozdě

Problémy ovšem nejsou jen se silnicemi. Řadu nedostatků odhalila analýza také u mostů. Na území Přerova a jeho místních částí je 19 mostů, 17 propustků a 14 lávek - z toho deset konstrukcí už odborníci zařadili do kategorie „havarijní stav“.

Nejhůře jsou na tom dva mosty v Žeravicích. První stojí v ulici U Stadionu a vede k dětskému hřišti. Most má podemleté betonové nosníky, proto na něj smí už jen chodci. Na hranici kritického stavu je také most v ulici Pod Lesem.

„Na to, že bude potřeba jeho oprava, jsme město poprvé upozornili už před deseti lety. Statický posudek ale vždy nějak prošel a most mohl dál sloužit. Teď už ho nezachrání ani rekonstrukce, bude potřeba postavit nový,“ povzdechla si předsedkyně komise městské části Žeravice Ludmila Landsmannová.

Podle ní se na rychlém zhoršování stavu mostu podepsal fakt, že jej využívají zemědělci a lesáci, kteří přes něj jezdí s těžkou technikou.

Defekty odborníci odhalili i u pilířů nového Tyršova mostu

Řešit katastrofální stav mostů bude město muset také v Popovicích, Vinarech, Lověšicích a samotném Přerově - například v ulicích Na Hrázi, U Strhance či na Osmeku.

Problém odborníci objevili dokonce i u Tyršova mostu. Přestože stojí teprve pět let, jeho pilíře už po tak krátké době vykazují defekty.

Na seznam havarijních mostů se přitom nedostaly Dluhonské mosty nad železnicí, jejichž oprava se už chystá. Rekonstrukce přijde na 104 milionů korun, z nichž 88 milionů pokryje státní dotace.

Podobnou analýzu jako u silnic si chce město nechat zpracovat také na chodníky.

„I ta by nám měla dát odpověď na otázku, které zóny pro pěší musíme urgentně opravit,“ podotkl Salaba. Úředníci odhadují, že rekonstrukce chodníků v Přerově a jeho místních částech přijde na 80 milionů korun.