Tepnu v centru Olomouce ochromí opravy a na měsíce zmrazí i tramvaje

  5:54
Rušná olomoucká ulice 1. máje v historickém jádru města, kterou vede jedna ze dvou tramvajových větví, se příští rok konečně dočká rekonstrukce. Stamilionové opravy ovšem dopravní tepnu ochromí na několik měsíců a budou je provázet i rozsáhlé výluky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Olomoucká radnice se do složité rekonstrukce ulice 1. máje pustí po několika letech plánování a odkladů. Stavební práce za zhruba 115 milionů korun trvající od jara až do konce příštího roku budou totiž znamenat citelný zásah do života krajského města, kvůli stavu místní tramvajové trati jsou však nevyhnutelné.

„Ulice 1. máje je léta v neutěšeném stavu. Od dob, kdy jí projížděly povozy a kočáry, se v ní - pokud mluvím o silnici - nic moc nezměnilo. Po opravách už delší dobu volá i dopravní podnik,“ řekl náměstek primátora Martin Major.

„O rekonstrukci se mluvilo v minulém i předminulém volebním období, problémem byly vždy peníze. Nyní se nám naskytla šance získat na rekonstrukci dotaci z Programu švýcarskočeské spolupráce, kterou musíme chytit za pačesy,“ dodal.

Podle náměstka Ladislava Šnevajse Olomouc dostala od švýcarské strany nabídku, aby z fondu vyčerpala zhruba 46 milionů korun.

„V programu jsou nyní volné peníze díky kurzovým změnám švýcarského franku. Uděláme všechno pro to, abychom mohli co největší část nabídnuté částky využít právě na opravu ulice 1. máje,“ řekl Šnevajs s tím, že radnice má se švýcarským fondem dobré zkušenosti. Čerpala z něj i dotaci na vybudování první části tramvajového spojení na sídliště Nové Sady.

Bez modernizace by trati hrozilo omezení provozu či uzavření

Ulice v centru města, která je i součástí městské památkové rezervace, se potýká hned s několika problémy. Patří mezi ně špatný stav místní silnice, chodníků a inženýrských sítí, ale především tramvajové trati.

„Z pohledu drážního úřadu je její technický stav nevyhovující a může vést až k případnému omezení nebo zastavení provozu,“ zdůraznil náměstek primátora Jaromír Czmero.

Pouhé opravy jednotlivých částí kolejí už podle něj situaci neřeší. Potvrzuje to i vedení dopravního podniku.

„Drážní úřad tu máme na kontrole každý rok a také každý rok, respektive takřka neustále naši lidé odstraňují závady. Je potřeba si uvědomit, že trať je v provozu nějakých padesát šedesát let. Rozsáhlou modernizaci prostě potřebuje,“ zdůraznil provozní náměstek dopravního podniku Pavel Zatloukal.

Opravy potrvají zřejmě od přelomu dubna a května do prosince

Radnice již získala na akci stavební povolení a nyní připravuje výběrové řízení na firmu, které zakázku svěří. Kromě jména stavební firmy vyplynou z tendru, který ještě musí posvětit zastupitelé, také konkrétní stavební termíny a cílová částka. Přesto je už nyní jasné, že se bude jednat o složitou, časově náročnou a také nákladnou operaci.

„Pokud vše půjde podle plánu, investici zahájíme na konci dubna či začátkem května příštího roku. Hotová by měla být nejpozději týž rok v prosinci,“ nastínil Czmero s tím, že předběžné odhady nákladů jsou 115 milionů korun. Ve skutečnosti mohou být nižší, podle očekávání radnice by je měla snížit veřejná soutěž.

Jisté je také to, že stavební technika v ulici značně omezí pohyb aut a chodců a s největší pravděpodobností zmrazí na několik měsíců provoz na tramvajové větvi vedoucí historickým jádrem z centra města k nejdůležitějšímu dopravnímu uzlu - hlavnímu vlakovému nádraží. A to i proto, že město nechá vyměnit nejen koleje, ale i trolejové vedení, které bude nově v části ulice zavěšeno na sloupech.

„Vzhledem k rozsahu investice akci nebude možné provést bez výluk tramvajového provozu. Konkrétní termíny však zatím nevíme. Samozřejmě se budeme snažit dopady na cestující minimalizovat,“ slíbil Zatloukal.

Odměnou za dopravní komplikace bude méně hluku

Opravy zkomplikují život i obyvatelům kolem historické tepny. Na oplátku jim však po modernizaci trati doma ubude hluku z ulice, na který si několikrát stěžovali. Dopravce kvůli jejich výtkám už dříve v ulici snížil rychlost projíždějících tramvají na dvacet kilometrů v hodině.

„Současné technologie jsou mnohem dál než ty, které se používaly před desítkami let. Koleje budou kompletně odhlučněné. To nám po rekonstrukci umožní omezení rychlosti zrušit. Tím se zvýší komfort dopravy, protože se zkrátí jízdní doba,“ upřesnil Zatloukal.

S opravami tramvajové trati v historickém centru města už mají Olomoučané zkušenosti. Před osmi lety radnice nechala zmodernizovat trať, komunikace, chodníky a inženýrské sítě v ulicích Denisova a Pekařská, na které ulice 1. máje navazuje. Rekonstrukce v roce 2007 trvala půl roku, od začátku března do konce srpna, a stála více než 105 milionů korun.

Po dokončení investice plánované na příští rok bude posledním neopraveným úsekem tramvajové větve v historickém jádru ulice 8. května. Bez ohledu na nákladnou rekonstrukci ulice 1. máje zůstává stále živý plán vedení města na protažení nové tramvajové trati dále na sídliště Nové Sady. Stávající radniční koalice by plán chtěla uvést v život ve svém volebním období, které skončí na podzim roku 2018.

  • Nejčtenější

Řidiči osobáků blokovali předjíždějící kamion, u semaforu se pak strhla potyčka

26. března 2024  10:36

Konflikt tří řidičů vyšetřují od konce minulého týdne policisté z Jesenicka. Dvěma šoférům osobních...

Malé pivovary na Hané překonaly potíže. Padl jediný, neměl pokračovatele

26. března 2024  5:07

Malé pivovary v Olomouckém kraji se i v náročné době udržely na trhu díky nadšení jejich majitelů a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Osmnáctiletá řidička způsobila škodu téměř za milion, s autem skončila v plotě

28. března 2024  15:21

Začínající řidička zdemolovala na Jesenicku auto, ve kterém vezla tři kamarády. Policisté uvedli,...

Klidně vyjdu před fanoušky. Olomoucký předseda o prodeji majetku i Gajdovi

28. března 2024

Premium Fotbalová Olomouc už sedm let hledá silného majitele. Aktuálně jsou sice rozběhnutá jednání s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praštěná kráva z Olomouce slavila triumf v Arménii a cílí na jižní Evropu

22. března 2024  5:19

Tihle muzikanti z Olomouce se nechtějí nechat svazovat žánry. Olomoucká kapela Goofy Cow (v...

Turistická sezona v Olomouci patří Rakušanům, Haná se zase představí ve Vídni

29. března 2024  6:15

Letošní rok je v Olomouci rakouský, protože toto téma se ponese nejen v hlavních událostech...

Osmnáctiletá řidička způsobila škodu téměř za milion, s autem skončila v plotě

28. března 2024  15:21

Začínající řidička zdemolovala na Jesenicku auto, ve kterém vezla tři kamarády. Policisté uvedli,...

Hokejisté Olomouce hlásí první posilu, získali vítkovického útočníka Fridricha

28. března 2024  13:31

První posilou hokejistů Olomouce pro příští extraligovou sezonu se stal útočník Petr Fridrich....

Klidně vyjdu před fanoušky. Olomoucký předseda o prodeji majetku i Gajdovi

28. března 2024

Premium Fotbalová Olomouc už sedm let hledá silného majitele. Aktuálně jsou sice rozběhnutá jednání s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...