Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tepnu v centru Olomouce ochromí opravy a na měsíce zmrazí i tramvaje

  5:54aktualizováno  5:54
Rušná olomoucká ulice 1. máje v historickém jádru města, kterou vede jedna ze dvou tramvajových větví, se příští rok konečně dočká rekonstrukce. Stamilionové opravy ovšem dopravní tepnu ochromí na několik měsíců a budou je provázet i rozsáhlé výluky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Olomoucká radnice se do složité rekonstrukce ulice 1. máje pustí po několika letech plánování a odkladů. Stavební práce za zhruba 115 milionů korun trvající od jara až do konce příštího roku budou totiž znamenat citelný zásah do života krajského města, kvůli stavu místní tramvajové trati jsou však nevyhnutelné.

„Ulice 1. máje je léta v neutěšeném stavu. Od dob, kdy jí projížděly povozy a kočáry, se v ní - pokud mluvím o silnici - nic moc nezměnilo. Po opravách už delší dobu volá i dopravní podnik,“ řekl náměstek primátora Martin Major.

„O rekonstrukci se mluvilo v minulém i předminulém volebním období, problémem byly vždy peníze. Nyní se nám naskytla šance získat na rekonstrukci dotaci z Programu švýcarskočeské spolupráce, kterou musíme chytit za pačesy,“ dodal.

Podle náměstka Ladislava Šnevajse Olomouc dostala od švýcarské strany nabídku, aby z fondu vyčerpala zhruba 46 milionů korun.

„V programu jsou nyní volné peníze díky kurzovým změnám švýcarského franku. Uděláme všechno pro to, abychom mohli co největší část nabídnuté částky využít právě na opravu ulice 1. máje,“ řekl Šnevajs s tím, že radnice má se švýcarským fondem dobré zkušenosti. Čerpala z něj i dotaci na vybudování první části tramvajového spojení na sídliště Nové Sady.

Bez modernizace by trati hrozilo omezení provozu či uzavření

Ulice v centru města, která je i součástí městské památkové rezervace, se potýká hned s několika problémy. Patří mezi ně špatný stav místní silnice, chodníků a inženýrských sítí, ale především tramvajové trati.

„Z pohledu drážního úřadu je její technický stav nevyhovující a může vést až k případnému omezení nebo zastavení provozu,“ zdůraznil náměstek primátora Jaromír Czmero.

Pouhé opravy jednotlivých částí kolejí už podle něj situaci neřeší. Potvrzuje to i vedení dopravního podniku.

„Drážní úřad tu máme na kontrole každý rok a také každý rok, respektive takřka neustále naši lidé odstraňují závady. Je potřeba si uvědomit, že trať je v provozu nějakých padesát šedesát let. Rozsáhlou modernizaci prostě potřebuje,“ zdůraznil provozní náměstek dopravního podniku Pavel Zatloukal.

Opravy potrvají zřejmě od přelomu dubna a května do prosince

Radnice již získala na akci stavební povolení a nyní připravuje výběrové řízení na firmu, které zakázku svěří. Kromě jména stavební firmy vyplynou z tendru, který ještě musí posvětit zastupitelé, také konkrétní stavební termíny a cílová částka. Přesto je už nyní jasné, že se bude jednat o složitou, časově náročnou a také nákladnou operaci.

„Pokud vše půjde podle plánu, investici zahájíme na konci dubna či začátkem května příštího roku. Hotová by měla být nejpozději týž rok v prosinci,“ nastínil Czmero s tím, že předběžné odhady nákladů jsou 115 milionů korun. Ve skutečnosti mohou být nižší, podle očekávání radnice by je měla snížit veřejná soutěž.

Jisté je také to, že stavební technika v ulici značně omezí pohyb aut a chodců a s největší pravděpodobností zmrazí na několik měsíců provoz na tramvajové větvi vedoucí historickým jádrem z centra města k nejdůležitějšímu dopravnímu uzlu - hlavnímu vlakovému nádraží. A to i proto, že město nechá vyměnit nejen koleje, ale i trolejové vedení, které bude nově v části ulice zavěšeno na sloupech.

„Vzhledem k rozsahu investice akci nebude možné provést bez výluk tramvajového provozu. Konkrétní termíny však zatím nevíme. Samozřejmě se budeme snažit dopady na cestující minimalizovat,“ slíbil Zatloukal.

Odměnou za dopravní komplikace bude méně hluku

Opravy zkomplikují život i obyvatelům kolem historické tepny. Na oplátku jim však po modernizaci trati doma ubude hluku z ulice, na který si několikrát stěžovali. Dopravce kvůli jejich výtkám už dříve v ulici snížil rychlost projíždějících tramvají na dvacet kilometrů v hodině.

„Současné technologie jsou mnohem dál než ty, které se používaly před desítkami let. Koleje budou kompletně odhlučněné. To nám po rekonstrukci umožní omezení rychlosti zrušit. Tím se zvýší komfort dopravy, protože se zkrátí jízdní doba,“ upřesnil Zatloukal.

S opravami tramvajové trati v historickém centru města už mají Olomoučané zkušenosti. Před osmi lety radnice nechala zmodernizovat trať, komunikace, chodníky a inženýrské sítě v ulicích Denisova a Pekařská, na které ulice 1. máje navazuje. Rekonstrukce v roce 2007 trvala půl roku, od začátku března do konce srpna, a stála více než 105 milionů korun.

Po dokončení investice plánované na příští rok bude posledním neopraveným úsekem tramvajové větve v historickém jádru ulice 8. května. Bez ohledu na nákladnou rekonstrukci ulice 1. máje zůstává stále živý plán vedení města na protažení nové tramvajové trati dále na sídliště Nové Sady. Stávající radniční koalice by plán chtěla uvést v život ve svém volebním období, které skončí na podzim roku 2018.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí podle okresů pro Olomoucký kraj:

Volby do Senátu

Olomoucký kraj volí své zástupce do Senátu v obvodech 65 - Šumperk a 62 - Prostějov. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, proběhne druhé kolo senátních voleb 12. a 13. října.



Nejčtenější

Voják nemusí státu platit dva miliony za zásah „bévépéčka“ při cvičení

Jediným odsouzeným v kauze střelby bojového vozidla pěchoty do vlastních řad...

U olomouckého krajského soudu pokračuje kauza nešťastné střelby do vlastních řad při cvičení bojových vozidel pěchoty...

Bitka kvůli parkování. Řidič dostal smetákem, sám po ženě hodil ořech

Snímek řidičových zad se stopami po ranách od násady smetáku

Strážníci v Olomouci ve čtvrtek večer vyjížděli k bizarní přetahované kvůli zaparkovanému autu. Jeho řidič se nejprve...



Rychle jedoucí motorkáře sledoval na Červenohorském sedle i policejní dron

Policie hlídala řidiče na Červenohorském sedle dronem

Nejen hlídky ale i dron nasadila policie o uplynulém víkendu během kontrolní akce na Červenohorském sedle, které je...

Babišova pravá ruka kraluje v absencích, přesto Faltýnek kandiduje znovu

První místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek v diskusním pořadu iDNES.tv...

Sedí ve Sněmovně, šéfuje poslaneckému klubu ANO a na stranické úrovni je prvním místopředsedou hnutí, který se účastní...

Roky vedl v Jeseníkách záchranáře, zažil umrzlé milence i ztracenou třídu

Dlouholetý horský záchranář Zdeněk Zerzáň, který Horskou službu Jeseníky...

Bezmála dvacet let vedl Horskou službu Jeseníky, která letos slaví sedm dekád své činnosti. Za tu dobu zažil Zdeněk...

Další z rubriky

Voják nemusí státu platit dva miliony za zásah „bévépéčka“ při cvičení

Jediným odsouzeným v kauze střelby bojového vozidla pěchoty do vlastních řad...

U olomouckého krajského soudu pokračuje kauza nešťastné střelby do vlastních řad při cvičení bojových vozidel pěchoty...

Řidič po proražení olejové vany odešel od auta, na skvrně boural motorkář

Řidič auta prorazil na výmolu vanu s olejem a ten vytekl na silnici. Následně...

Dopravní nehodu, která vedla k další havárii, vyšetřují policisté z Prostějovska. Řidič na silnici při najetí do výmolu...

Trest veliteli „bévépéčka“ za zásah dalšího vozu neplatí, čeká ho nový soud

Velitel bojového vozidla pěchoty Marcel Kulišťák, který čelí obžalobě z...

Soudní projednávání nehody při nočních střelbách na Libavé, při které armádní bojové vozidlo pěchoty zasáhlo vedle...

Najdete na iDNES.cz