Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tepnu v centru Olomouce ochromí opravy a na měsíce zmrazí i tramvaje

  5:54aktualizováno  5:54
Rušná olomoucká ulice 1. máje v historickém jádru města, kterou vede jedna ze dvou tramvajových větví, se příští rok konečně dočká rekonstrukce. Stamilionové opravy ovšem dopravní tepnu ochromí na několik měsíců a budou je provázet i rozsáhlé výluky.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Olomoucká radnice se do složité rekonstrukce ulice 1. máje pustí po několika letech plánování a odkladů. Stavební práce za zhruba 115 milionů korun trvající od jara až do konce příštího roku budou totiž znamenat citelný zásah do života krajského města, kvůli stavu místní tramvajové trati jsou však nevyhnutelné.

„Ulice 1. máje je léta v neutěšeném stavu. Od dob, kdy jí projížděly povozy a kočáry, se v ní - pokud mluvím o silnici - nic moc nezměnilo. Po opravách už delší dobu volá i dopravní podnik,“ řekl náměstek primátora Martin Major.

„O rekonstrukci se mluvilo v minulém i předminulém volebním období, problémem byly vždy peníze. Nyní se nám naskytla šance získat na rekonstrukci dotaci z Programu švýcarskočeské spolupráce, kterou musíme chytit za pačesy,“ dodal.

Podle náměstka Ladislava Šnevajse Olomouc dostala od švýcarské strany nabídku, aby z fondu vyčerpala zhruba 46 milionů korun.

„V programu jsou nyní volné peníze díky kurzovým změnám švýcarského franku. Uděláme všechno pro to, abychom mohli co největší část nabídnuté částky využít právě na opravu ulice 1. máje,“ řekl Šnevajs s tím, že radnice má se švýcarským fondem dobré zkušenosti. Čerpala z něj i dotaci na vybudování první části tramvajového spojení na sídliště Nové Sady.

Bez modernizace by trati hrozilo omezení provozu či uzavření

Ulice v centru města, která je i součástí městské památkové rezervace, se potýká hned s několika problémy. Patří mezi ně špatný stav místní silnice, chodníků a inženýrských sítí, ale především tramvajové trati.

„Z pohledu drážního úřadu je její technický stav nevyhovující a může vést až k případnému omezení nebo zastavení provozu,“ zdůraznil náměstek primátora Jaromír Czmero.

Pouhé opravy jednotlivých částí kolejí už podle něj situaci neřeší. Potvrzuje to i vedení dopravního podniku.

„Drážní úřad tu máme na kontrole každý rok a také každý rok, respektive takřka neustále naši lidé odstraňují závady. Je potřeba si uvědomit, že trať je v provozu nějakých padesát šedesát let. Rozsáhlou modernizaci prostě potřebuje,“ zdůraznil provozní náměstek dopravního podniku Pavel Zatloukal.

Opravy potrvají zřejmě od přelomu dubna a května do prosince

Radnice již získala na akci stavební povolení a nyní připravuje výběrové řízení na firmu, které zakázku svěří. Kromě jména stavební firmy vyplynou z tendru, který ještě musí posvětit zastupitelé, také konkrétní stavební termíny a cílová částka. Přesto je už nyní jasné, že se bude jednat o složitou, časově náročnou a také nákladnou operaci.

„Pokud vše půjde podle plánu, investici zahájíme na konci dubna či začátkem května příštího roku. Hotová by měla být nejpozději týž rok v prosinci,“ nastínil Czmero s tím, že předběžné odhady nákladů jsou 115 milionů korun. Ve skutečnosti mohou být nižší, podle očekávání radnice by je měla snížit veřejná soutěž.

Jisté je také to, že stavební technika v ulici značně omezí pohyb aut a chodců a s největší pravděpodobností zmrazí na několik měsíců provoz na tramvajové větvi vedoucí historickým jádrem z centra města k nejdůležitějšímu dopravnímu uzlu - hlavnímu vlakovému nádraží. A to i proto, že město nechá vyměnit nejen koleje, ale i trolejové vedení, které bude nově v části ulice zavěšeno na sloupech.

„Vzhledem k rozsahu investice akci nebude možné provést bez výluk tramvajového provozu. Konkrétní termíny však zatím nevíme. Samozřejmě se budeme snažit dopady na cestující minimalizovat,“ slíbil Zatloukal.

Odměnou za dopravní komplikace bude méně hluku

Opravy zkomplikují život i obyvatelům kolem historické tepny. Na oplátku jim však po modernizaci trati doma ubude hluku z ulice, na který si několikrát stěžovali. Dopravce kvůli jejich výtkám už dříve v ulici snížil rychlost projíždějících tramvají na dvacet kilometrů v hodině.

„Současné technologie jsou mnohem dál než ty, které se používaly před desítkami let. Koleje budou kompletně odhlučněné. To nám po rekonstrukci umožní omezení rychlosti zrušit. Tím se zvýší komfort dopravy, protože se zkrátí jízdní doba,“ upřesnil Zatloukal.

S opravami tramvajové trati v historickém centru města už mají Olomoučané zkušenosti. Před osmi lety radnice nechala zmodernizovat trať, komunikace, chodníky a inženýrské sítě v ulicích Denisova a Pekařská, na které ulice 1. máje navazuje. Rekonstrukce v roce 2007 trvala půl roku, od začátku března do konce srpna, a stála více než 105 milionů korun.

Po dokončení investice plánované na příští rok bude posledním neopraveným úsekem tramvajové větve v historickém jádru ulice 8. května. Bez ohledu na nákladnou rekonstrukci ulice 1. máje zůstává stále živý plán vedení města na protažení nové tramvajové trati dále na sídliště Nové Sady. Stávající radniční koalice by plán chtěla uvést v život ve svém volebním období, které skončí na podzim roku 2018.




Nejčtenější

VIDEO: Hokejista mířící do šatny po prohraném zápase udeřil diváka

Hokejista Poruby během vyhroceného závěru zápasu v Šumperku během cesty do...

Vyhrocený závěr mělo ve středu na zimním stadionu v Šumperku utkání mezi tamními hokejisty a soupeřem z Poruby. Hosté...

Řidič přejel na D35 člověka, považoval jej za zvíře. Dálnice hodiny stála

Řidič přejel na D35 člověka. Dálnice stojí

Od brzkých ranních hodin až do odpoledne musela být uzavřena dálnice D35 v úseku mezi Velkým Újezdem a Přáslavicemi na...



Odešli ze světa financí a rok mýtili les. Srub mají dokonale promyšlený

Srub zaujme svou konstrukcí již zvenku.

Srub zasazený na pozemku v blízkosti lesa je obklopený volným nezastavěným prostorem a pastvinami s koňmi. Koncept...

Fotbal jde stranou, přednost má rodina. Rozehnal přerušil kariéru v Belgii

David Rozehnal v dresu Ostende

Zatímco spoluhráči z Ostende se připravují na jarní boj o záchranu v nejvyšší belgické soutěži, David Rozehnal zůstává...

Vývojář her čekal na vytoužený zchátralý zámek roky, teď ho chce oživit

Nový majitel zámku v Rudě nad Moravou Michal Rozumný plánuje památku opravit a...

Skutečným zámeckým pánem se stal Michal Rozumný, který nedávno koupil památku v Rudě nad Moravou na Šumpersku. A...

Další z rubriky

Šéf filharmonie skončil kvůli kritice, od města dostal odměnu 117 tisíc

Ředitel Moravské filharmonie Olomouc Vladislav Kvapil, který na konci května...

Olomoucká radnice schválila někdejšímu řediteli Moravské filharmonie Vladislavu Kvapilovi odměnu 117 tisíc za...

Vánoční stromek hozený z paneláku přistál ve větvích, sundali ho hasiči

Hasiči museli v Olomouci sundat ze stromu vánoční stromeček, který se na jedné...

Kuriózní zásah si dnes připsali hasiči z Olomouce, kteří museli z koruny stromu zůstat zaklíněný vánoční stromeček....

V Jeseníkách platí třetí lavinový stupeň, místy jsou až dva metry sněhu

(Ilustrační snímek).

Ze druhého na třetí stupeň z pěti zvýšila ve čtvrtek jesenická horská služba hodnocení lavinového nebezpečí v horách....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz