Staré vagony dostanou po smrti dítěte signalizaci zavření otočných dveří

  12:25aktualizováno  12:25
Desítky milionů korun plánují investovat České dráhy do vylepšení bezpečnosti starých vagonů s otočnými dveřmi. Ty dostanou světelnou signalizaci ukazující, zda jsou správně zavřené. Dopravce tak reaguje na tragédii, při které loni v létě u Olomouce vypadlo z vlaku dvouleté dítě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk PeřinaMAFRA

Jak potvrdila zpráva vyšetřovatelů Drážní inspekce, dívka vypadla z rychlíku jedoucího z Luhačovic do Prahy nedovřenými dveřmi, kterými předtím na nádraží v Olomouci na poslední chvíli nastupoval cestující.

Vlakvedoucí i průvodčí dveře zkontrolovaly pouze na dálku pohledem a přehlédly tak, že nejsou úplně zavřené. Kvůli tomu je mechanismus zabraňující otevření za jízdy neuzamkl, a poté co vlak vyjel na volnou trať a zrychlil na 111 kilometrů v hodině, nápor vzduchu dveře otevřel. A to právě ve chvíli, kdy u nich stála malá holčička, jejíž matka se v ten moment věnovala na blízké toaletě druhé dceři (více o závěrech vyšetřování čtěte zde).

Jedním z faktorů, které vedly ke tragédii, byla chybějící jasná signalizace správného uzavření dveří. Prozradit ho může pozice kliky, ovšem většina cestujících tento technický detail nezná, navíc je nutné se na něj cíleně zaměřit a nemá stoprocentní spolehlivost.

Signalizace poslouží cestujícím i vlakovému personálu

Dopravce v reakci na tragédii začne na vagony s otočnými dveřmi montovat jasnou světelnou signalizaci, s jejímž testováním začal nedlouho po ní. Bude zevnitř i zvenku.

„Personál tak bude před výpravou i kdykoliv během jízdy vlaku upozorněn na špatně zavřené, respektive nedovřené dveře, a to i tehdy, pokud budou na první pohled působit jako zavřené. Také tím budou varováni cestující uvnitř vozu,“ popsal mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

„Prototyp signalizace byl ověřen v závěru prosince a v současné době je před spuštěním instalace do další stovky vozů. Na úpravu dojde během jarních měsíců a bude průběžně vyhodnocována v provozu,“ dodal.

Varovný systém získají zprvu hlavně vagony řazené do rychlíků na hlavních tratích, pokud se ale osvědčí, má být časem přidán i na regionální spoje. Letos plánuje dopravce investovat do této úpravy až 40 milionů korun.

V provozu je stále zhruba 800 vagonů s otočnými dveřmi

Vagony s rizikovými otočnými dveřmi, jež se nechtěně a bez jakékoliv závady mohou stát nebezpečnými jen kvůli nedovření, totiž z kolejí jen tak nezmizí. České dráhy stále provozují zhruba 800 vozů, které je mají, z toho kolem 600 je běžně nasazováno do souprav, zbytek slouží jako záloha například pro posilovou nebo mimořádnou dopravu.

Malá část přitom dokonce není vybavena ani systémem blokování otevření za jízdy. Předpisům ale vyhovují, protože i pouhý mechanismus zavření na kliku bez dalšího blokování je považován za dostatečný. Právě kvůli záludnosti otočných dveří dopravce doporučuje cestujícím, kteří si na jejich správné zavření netroufají, aby je raději nechali plně otevřené. O zavření se pak postará vlakový personál nebo systém dálkového zavírání.

Dopravce se snaží situaci řešit postupným nahrazováním starých vozů novými s modernějšími systémy zavírání a blokování dveří, či alespoň modernizacemi na variantu s bezpečnějšími elektropneumatickými posuvnými dveřmi. Na obměnu vozového parku je ovšem potřeba více než dvacet miliard korun, cena jednoho nového vagonu se podle Štáhlavského pohybuje od 30 do 50 milionů.

„České dráhy dlouhodobě věnují vyšší bezpečnosti cestujících pozornost. Jen v roce 2016 zamířilo k sešrotování 150 vozů s otočnými dveřmi a dalších padesát bylo vyřazeno z provozu. Nové vozy jsme mimo jiné nasadili na několika rychlíkových linkách včetně spojů z Prahy do Luhačovic,“ nastínil mluvčí.

„Dveře s otočnými dveřmi jsou nicméně řádně schváleny a odpovídají předpisům. Nejde o české specifikum, jezdí po celé Evropě včetně západní a splňují i mezinárodní normy,“ dodal.

Nejčtenější

Kvůli světlu v chatce volal muž strážníky, místo zloděje odhalili nevěru

Ilustrační snímek

Na všímavost souseda doplatila v pondělí v Přerově žena, která se setkala s milencem v chatce patřící matce jejího...

Kojenec bez dozoru se dusil převrácený v autosedačce, hlídka rozbila okénko

Dítě ponechané v autě na parkovišti u nákupního centra se v autosedačce...

Dramatickou situaci museli řešit strážníci hlídkující v předvánočním shonu na parkovišti u olomouckého nákupního...

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Ostrava - Olomouc 0:0, tuhý boj bez gólů, nejblíž byl domácí Stronati

Patrizio Stronati (vpravo) v bílém, v hlavičkovém souboji s Jakubem Yunisem.

Ostravští fotbalisté jdou minimálně do pondělí na třetí příčku ligové tabulky. V 19. kole totiž remizovali s Olomoucí...

VIDEO: Nejdřív modlitba, pak do akce. Voják zachytil život své roty

Začátek videa desátníka Martina Frydryška o práci jeho jednotky patří modlitbě...

Už přes třicet tisíc lidí si pustilo strhující video 3. mechanizované roty z kasáren v Hranicích na Přerovsku. Autorem...

Další z rubriky

Mládě mravenečníka v olomoucké zoo málem nepřežilo, už váží trojnásobek

V olomoucké zoo na Svatém Kopečku se konalo vážení jubilejního desátého mláděte...

Na začátku se ošetřovatelé báli, jestli vůbec přežije, teď už je jasné, že se mládě mravenečníka čtyřprstého v...

VIDEO: Nejdřív modlitba, pak do akce. Voják zachytil život své roty

Začátek videa desátníka Martina Frydryška o práci jeho jednotky patří modlitbě...

Už přes třicet tisíc lidí si pustilo strhující video 3. mechanizované roty z kasáren v Hranicích na Přerovsku. Autorem...

Silničáři opraví nebezpečný most na D46, ze kterého padaly kusy betonu

Na jaře roku 2018 zasáhl kus padajícího betonu z tohoto mostu u Prostějova nad...

Nebezpečná dálniční estakáda v Prostějově, ze které odpadávaly kusy betonu, projde příští rok rekonstrukcí. Úlomky v...

Najdete na iDNES.cz