Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Staré vagony dostanou po smrti dítěte signalizaci zavření otočných dveří

  12:25aktualizováno  12:25
Desítky milionů korun plánují investovat České dráhy do vylepšení bezpečnosti starých vagonů s otočnými dveřmi. Ty dostanou světelnou signalizaci ukazující, zda jsou správně zavřené. Dopravce tak reaguje na tragédii, při které loni v létě u Olomouce vypadlo z vlaku dvouleté dítě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk PeřinaMAFRA

Jak potvrdila zpráva vyšetřovatelů Drážní inspekce, dívka vypadla z rychlíku jedoucího z Luhačovic do Prahy nedovřenými dveřmi, kterými předtím na nádraží v Olomouci na poslední chvíli nastupoval cestující.

Vlakvedoucí i průvodčí dveře zkontrolovaly pouze na dálku pohledem a přehlédly tak, že nejsou úplně zavřené. Kvůli tomu je mechanismus zabraňující otevření za jízdy neuzamkl, a poté co vlak vyjel na volnou trať a zrychlil na 111 kilometrů v hodině, nápor vzduchu dveře otevřel. A to právě ve chvíli, kdy u nich stála malá holčička, jejíž matka se v ten moment věnovala na blízké toaletě druhé dceři (více o závěrech vyšetřování čtěte zde).

Jedním z faktorů, které vedly ke tragédii, byla chybějící jasná signalizace správného uzavření dveří. Prozradit ho může pozice kliky, ovšem většina cestujících tento technický detail nezná, navíc je nutné se na něj cíleně zaměřit a nemá stoprocentní spolehlivost.

Signalizace poslouží cestujícím i vlakovému personálu

Dopravce v reakci na tragédii začne na vagony s otočnými dveřmi montovat jasnou světelnou signalizaci, s jejímž testováním začal nedlouho po ní. Bude zevnitř i zvenku.

„Personál tak bude před výpravou i kdykoliv během jízdy vlaku upozorněn na špatně zavřené, respektive nedovřené dveře, a to i tehdy, pokud budou na první pohled působit jako zavřené. Také tím budou varováni cestující uvnitř vozu,“ popsal mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

„Prototyp signalizace byl ověřen v závěru prosince a v současné době je před spuštěním instalace do další stovky vozů. Na úpravu dojde během jarních měsíců a bude průběžně vyhodnocována v provozu,“ dodal.

Varovný systém získají zprvu hlavně vagony řazené do rychlíků na hlavních tratích, pokud se ale osvědčí, má být časem přidán i na regionální spoje. Letos plánuje dopravce investovat do této úpravy až 40 milionů korun.

V provozu je stále zhruba 800 vagonů s otočnými dveřmi

Vagony s rizikovými otočnými dveřmi, jež se nechtěně a bez jakékoliv závady mohou stát nebezpečnými jen kvůli nedovření, totiž z kolejí jen tak nezmizí. České dráhy stále provozují zhruba 800 vozů, které je mají, z toho kolem 600 je běžně nasazováno do souprav, zbytek slouží jako záloha například pro posilovou nebo mimořádnou dopravu.

Malá část přitom dokonce není vybavena ani systémem blokování otevření za jízdy. Předpisům ale vyhovují, protože i pouhý mechanismus zavření na kliku bez dalšího blokování je považován za dostatečný. Právě kvůli záludnosti otočných dveří dopravce doporučuje cestujícím, kteří si na jejich správné zavření netroufají, aby je raději nechali plně otevřené. O zavření se pak postará vlakový personál nebo systém dálkového zavírání.

Dopravce se snaží situaci řešit postupným nahrazováním starých vozů novými s modernějšími systémy zavírání a blokování dveří, či alespoň modernizacemi na variantu s bezpečnějšími elektropneumatickými posuvnými dveřmi. Na obměnu vozového parku je ovšem potřeba více než dvacet miliard korun, cena jednoho nového vagonu se podle Štáhlavského pohybuje od 30 do 50 milionů.

„České dráhy dlouhodobě věnují vyšší bezpečnosti cestujících pozornost. Jen v roce 2016 zamířilo k sešrotování 150 vozů s otočnými dveřmi a dalších padesát bylo vyřazeno z provozu. Nové vozy jsme mimo jiné nasadili na několika rychlíkových linkách včetně spojů z Prahy do Luhačovic,“ nastínil mluvčí.

„Dveře s otočnými dveřmi jsou nicméně řádně schváleny a odpovídají předpisům. Nejde o české specifikum, jezdí po celé Evropě včetně západní a splňují i mezinárodní normy,“ dodal.



Nejčtenější

Učitelka podruhé vyhrála konkurz na ředitelku, radní znovu vybrali jinou

Ilustrační snímek

Déja vu plné zklamání a rozčarování zažila v uplynulých dnech učitelka Kateřina Nétková ze Zábřehu na Šumpersku....

Advokát nazval mladého aktivistu Čecha bonzákem, komora ho pokárala

Zakladatel Nadačního fondu proti korupci Karel Janeček a aktivista Jakub Čech.

Renomovaného olomouckého advokáta Zdeňka Šťastného, který pracuje pro radnice i politiky, ostře pokárala advokátní...



Olomoucký kouč Jílek: Vepřek by se měl chovat jinak, Pilař bude lepší

Olomoucký trenér Václav Jílek během pohárového utkání proti Kajratu Almaty.

Pohárová premiéra v roli hlavního trenéra pro něj dopadla dobře. "Myslím, že jsme ve finále vytěžili velmi dobrý...

Výlet skutečnou divočinou na Moravě. Na lodi skrz Litovelské Pomoraví

Rezervace Ramena řeky Moravy představuje nefalšovanou divočinu.

Za současného sucha mají tuzemští vodáci čím dál těžší najít sjízdnou řeku. Při pátrání, kam vyrazit na dvoudenní...

Řidič náklaďáku zavinil hromadnou nehodu na D35 a ujel, hledá jej policie

Policie pátrá po nákladním voze a jeho řidiči, který zřejmě zavinil hromadnou...

Srážku hned čtyř aut s celkovou škodou předběžně vyčíslenou na milion korun vyšetřují nyní policisté z Olomoucka....

Další z rubriky

Spali s kalhotami pod hlavou, přesto návštěvníky závodů okradli zloději

Ilustrační snímek

O zručnosti zlodějů se přesvědčili tři návštěvníci Mistrovství Evropy v autokrosu, které se o uplynulém víkendu konalo...

Motorkář se na Jesenicku střetl s protijedoucím autem a na místě zemřel

Nehoda motorky a automobilu se stala v sobotu večer v Ostružné na Jesenicku...

Tragicky skončila v sobotu večer srážka motocyklu a osobního automobilu na Jesenicku. Motorkář z neznámých příčin vjel...

Díky 3D tisku vystavuje Bouzov zvětšené kopie pečetí z 15. století

Model pečeti z 15. století z hradu Bouzova vytvořený na moderní 3D tiskárně...

Zvětšeniny stovky let starých pečetí z hradu Bouzova vytvořila 3D tiskárna Univerzity Palackého v Olomouci. Její...

Najdete na iDNES.cz