Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Staré vagony dostanou po smrti dítěte signalizaci zavření otočných dveří

  • 12
Desítky milionů korun plánují investovat České dráhy do vylepšení bezpečnosti starých vagonů s otočnými dveřmi. Ty dostanou světelnou signalizaci ukazující, zda jsou správně zavřené. Dopravce tak reaguje na tragédii, při které loni v létě u Olomouce vypadlo z vlaku dvouleté dítě.

Jak potvrdila zpráva vyšetřovatelů Drážní inspekce, dívka vypadla z rychlíku jedoucího z Luhačovic do Prahy nedovřenými dveřmi, kterými předtím na nádraží v Olomouci na poslední chvíli nastupoval cestující.

Vlakvedoucí i průvodčí dveře zkontrolovaly pouze na dálku pohledem a přehlédly tak, že nejsou úplně zavřené. Kvůli tomu je mechanismus zabraňující otevření za jízdy neuzamkl, a poté co vlak vyjel na volnou trať a zrychlil na 111 kilometrů v hodině, nápor vzduchu dveře otevřel. A to právě ve chvíli, kdy u nich stála malá holčička, jejíž matka se v ten moment věnovala na blízké toaletě druhé dceři (více o závěrech vyšetřování čtěte zde).

Jedním z faktorů, které vedly ke tragédii, byla chybějící jasná signalizace správného uzavření dveří. Prozradit ho může pozice kliky, ovšem většina cestujících tento technický detail nezná, navíc je nutné se na něj cíleně zaměřit a nemá stoprocentní spolehlivost.

Signalizace poslouží cestujícím i vlakovému personálu

Dopravce v reakci na tragédii začne na vagony s otočnými dveřmi montovat jasnou světelnou signalizaci, s jejímž testováním začal nedlouho po ní. Bude zevnitř i zvenku.

„Personál tak bude před výpravou i kdykoliv během jízdy vlaku upozorněn na špatně zavřené, respektive nedovřené dveře, a to i tehdy, pokud budou na první pohled působit jako zavřené. Také tím budou varováni cestující uvnitř vozu,“ popsal mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

„Prototyp signalizace byl ověřen v závěru prosince a v současné době je před spuštěním instalace do další stovky vozů. Na úpravu dojde během jarních měsíců a bude průběžně vyhodnocována v provozu,“ dodal.

Varovný systém získají zprvu hlavně vagony řazené do rychlíků na hlavních tratích, pokud se ale osvědčí, má být časem přidán i na regionální spoje. Letos plánuje dopravce investovat do této úpravy až 40 milionů korun.

V provozu je stále zhruba 800 vagonů s otočnými dveřmi

Vagony s rizikovými otočnými dveřmi, jež se nechtěně a bez jakékoliv závady mohou stát nebezpečnými jen kvůli nedovření, totiž z kolejí jen tak nezmizí. České dráhy stále provozují zhruba 800 vozů, které je mají, z toho kolem 600 je běžně nasazováno do souprav, zbytek slouží jako záloha například pro posilovou nebo mimořádnou dopravu.

Malá část přitom dokonce není vybavena ani systémem blokování otevření za jízdy. Předpisům ale vyhovují, protože i pouhý mechanismus zavření na kliku bez dalšího blokování je považován za dostatečný. Právě kvůli záludnosti otočných dveří dopravce doporučuje cestujícím, kteří si na jejich správné zavření netroufají, aby je raději nechali plně otevřené. O zavření se pak postará vlakový personál nebo systém dálkového zavírání.

Dopravce se snaží situaci řešit postupným nahrazováním starých vozů novými s modernějšími systémy zavírání a blokování dveří, či alespoň modernizacemi na variantu s bezpečnějšími elektropneumatickými posuvnými dveřmi. Na obměnu vozového parku je ovšem potřeba více než dvacet miliard korun, cena jednoho nového vagonu se podle Štáhlavského pohybuje od 30 do 50 milionů.

„České dráhy dlouhodobě věnují vyšší bezpečnosti cestujících pozornost. Jen v roce 2016 zamířilo k sešrotování 150 vozů s otočnými dveřmi a dalších padesát bylo vyřazeno z provozu. Nové vozy jsme mimo jiné nasadili na několika rychlíkových linkách včetně spojů z Prahy do Luhačovic,“ nastínil mluvčí.

„Dveře s otočnými dveřmi jsou nicméně řádně schváleny a odpovídají předpisům. Nejde o české specifikum, jezdí po celé Evropě včetně západní a splňují i mezinárodní normy,“ dodal.