Na Palačovskou spojku toužebně čekají kromě lidí z Hranicka třeba také v Novém Jičíně ležícím v sousedním Moravskoslezském kraji. Obě města může tato silnice zbavit tisíců kamionů, které tudy denně projíždějí směrem na Slovensko.
„Spojka by měla umožnit propojení severní mezinárodní dálniční a silniční trasy směr Ostrava se silniční komunikací obdobného významu ve směru Zlín-Slovensko,“ uvedla senátorka Jitka Seitlová, k níž kvůli nadměrné dopravní zátěži na vedlejších silnicích mířilo velké množství stížností obyvatel dotčených obcí.
„V současnosti zejména těžká kamionová doprava využívá k přejezdu mezi oběma směry technicky a bezpečnostně zcela nevyhovujících komunikací, zejména 2. a 3. třídy, které vedou několika obcemi a přes střed města Hranice,“ nastínila Seitlová.
V Hranicích například v ulicích, kudy jezdí tranzitní doprava směrem na Slovensko, projede podle posledního sčítání z roku 2010 až 12 tisíc automobilů za den, z toho až čtvrtinu tvoří těžká doprava.
„Palačovská spojka by ukončila ničení silnic, které nejsou na těžkou kamionovou dopravu stavěny, ale současně zrychlí a usnadní osobní i nákladní dopravu na významných mezinárodních trasách,“ vyzdvihla Seitlová.
Pokud půjde vše bez komplikací, bude spojka hotová za pět let
Spojka bude prakticky přeložkou silnice I/35, která nyní vede přes Černotín, Milotice nad Bečvou a Hustopeče nad Bečvou, na novou trasu. Ta povede od Lešné k Palačovu, kde se napojí na silnici I/48. O jejím vybudování se začalo jednat už před rokem 2000, silnice však stojí v pozadí jiných dopravních staveb.
„Nelze vyloučit, že se na tomto stavu podílí její poloha v okrajové části na rozhraní tří krajů - Olomouckého, Zlínského a Moravskoslezského,“ podotkla senátorka Seitlová.
První dobrá zpráva přišla předloni, kdy byl u Valašského Meziříčí otevřen první úsek stavby. Nyní se začíná blížit i zbývající část.
„Na stavbu už je vydáno územní rozhodnutí o umístění. V rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic je pro rok 2016 vyčleněno 30 milionů korun na výkupy potřebných pozemků a dokumentaci pro stavební povolení, pro rok 2017 pak 20 milionů korun na inženýrskou činnost ve stavebním řízení a zadávací dokumentaci stavby,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
„O zahájení prací lze teoreticky uvažovat v roce 2018, nicméně k dalšímu postupu přípravy jsou stěžejní výkupy pozemků, se kterými se začne v roce 2016,“ doplnila Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnici a dálnic, které je investorem celé akce.
Stavba má trvat tři roky. Pokud tedy půjde vše bez komplikací, může být silnice hotová v roce 2021. Například hranický starosta Jiří Kudláček se domnívá, že výkup pozemků by mohl být snazší, než tomu bylo u některých dřívějších staveb, a to díky novele zákona, která umožňuje nabízet majitelům vyšší ceny.
„To často bývalo kamenem úrazu, zvláště neochota některých majitelů pozemky prodat,“ podotkl letos v létě hranický starosta.
Kromě pětikilometrové silnice vznikne i středisko údržby
K urychlení výstavby by měla napomoci i neformální pracovní skupina, jejíchž schůzek se mají pravidelně účastnit starostové, zástupci krajů, senátoři tří volebních obvodů a zástupci institucí, které mají stavbu na starosti.
„Skupina by měla pomoci posunout povědomí o naléhavosti vybudování Palačovské spojky a podpořit urychlení její realizace,“ vysvětlila senátorka Seitlová.
Palačovská spojka bude dlouhá 4,9 kilometru, povede od Lešné a poblíž Palačova se napojí na stávající silnici I/48 mezi Bělotínem a Novým Jičínem.
„Díky tomu bude možné stáhnout dopravu z nevyhovující silnice I/35 v úseku z Hranic do Valašského Meziříčí a ze silnice I/57 v úseku Valašské Meziříčí - Nový Jičín na moderní čtyřpruhové silniční úseky a ulehčí se obestavěnému území, kterým dnes obě zmíněné silnice prochází. Tyto úseky se převedou do sítě silnic nižší třídy,“ přiblížila mluvčí ŘSD Ledvinová.
Součástí výstavby bude i přeložka silnice R48 v délce 3,7 km v úseku Dub-Palačov a vybudování Střediska správy a údržby rychlostních silnic v Porubě.