Dostavba dálnice D1 se zanedlouho zastaví u Říkovic, další část k Přerovu a Lipníku nad Bečvou se má podle ministerstva začít stavět až po roce 2025, což se místním nelíbí. (Ilustrační snímek)

Dostavba dálnice D1 se zanedlouho zastaví u Říkovic, další část k Přerovu a Lipníku nad Bečvou se má podle ministerstva začít stavět až po roce 2025, což se místním nelíbí. (Ilustrační snímek) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Petici za dostavbu dálnice D1 u Přerova už podepsaly tisíce lidí

  • 4
Petici za dostavbu chybějící části dálnice D1 z Říkovic do Lipníku nad Bečvou podepsalo už zhruba patnáct procent obyvatel Přerova. Městu by totiž výrazně zlepšila dopravní situaci, která je už roky kritická, na jinak připravenou dostavbu ale nejsou peníze.

Trasa D1 z Brna přes Vyškov a Kroměříž se zanedlouho zastaví v Říkovicích, zhruba deset kilometrů od Přerova. Zbytek nejdůležitější české dálnice, tedy část z Říkovic do Přerova a z Přerova do Lipníku nad Bečvou, se však podle nynějších plánů nemá stavět nejméně do roku 2025.

A právě to chce přerovská radnice změnit. Žádost, kterou podepsalo 7 321 lidí, je jedním z argumentů, kterými hodlá na vládu tlačit.

"Podpisová akce takových rozměrů nemá zatím ve městě obdoby," míní mluvčí přerovské radnice Bohuslav Přidal s tím, že úředníky nyní čeká ověření všech podpisů.

"Ihned poté hodlá primátor Jiří Lajtoch petice osobně doručit na ministerstvo dopravy," dodává.

Petičními archy, které bylo možné podepisovat také v okolních obcích, se vedení magistrátu rozhodlo na začátku února reagovat na informaci, že dostavba D1 není v takzvané superstrategii ministra dopravy Víta Bárty (čtěte také Stavba D1 u Přerova je připravena, nezačne ale zřejmě dřív než za 15 let).

"Dozvěděli jsme se, že ministerstvo nechce stavět dálnici D1 do roku 2025. Tvrdí, že tím ušetří 14 miliard korun, ale za jakou cenu? Zmenší se kvalita života zdejších obyvatel a zvýší se rapidně ekologická zátěž," vysvětluje přerovský náměstek primátora Dušan Hluzín, který má dopravu na starosti.

Průtah místo dálnice nebereme. Chceme obojí, říká Přerov

Stát sice městu nabízí stavbu průtahu namísto slibované D1, to však podle přerovských politiků kritickou dopravu ve městě nevyřeší.

"Máme vypracovanou studii, že dálnice odvede jen 30 procent, zbytek jede městem. Pokud nebudou obě stavby, nastane v roce 2025 v Přerově dopravní kolaps," dodal další náměstek Josef Kulíšek.

Kromě petice už přerovští zastupitelé poslali ministru Bártovi výzvu, ve které požadují co nejrychlejší dostavění dálnice D1 a současně vybudování průtahu městem.

Podle náměstka ministra Bárty Ivo Vykydala, který nedávno kvůli problematické dopravě město navštívil, může být výzva přerovských politiků i petice něčím, co by mohlo zahájit diskusi mezi magistrátem a ministerstvem.

"A to by mohlo věci rozběhnout. Pokud se najdou úspory v řádech 3 až 4 miliard korun, je zde možná cesta, jak situaci změnit," řekl.

Tomu nahrává i fakt, že superkoncepci ministerstva dopravy nedávno odmítl i hospodářský výbor Sněmovny.

V souvislosti s dálnicí D1 se minulý týden navíc vynořily další otazníky. Například pokud se autostráda nezačne včas stavět, mohla by propadnout vyřízená stavební povolení. V takovém případě by se celý byrokratický postup musel znovu opakovat.

"Stavba je připravena tak daleko, že už jsou uzavřeny i výkupy pozemků nebo jejich vyvlastnění. Pokud stavba nebude zahájena, propadnou povolení. Tím pádem hrozí žaloby a snaha o navrácení pozemků," varoval minulý týden náměstek Hluzín.