Olomouckou Pevnost poznání rozšíří interaktivní pískoviště i hlavolamy

Nová lákadla rozšíří od listopadu olomouckou Pevnost poznání. Interaktivní centrum vědy, kde se zábavnou formou mohou učit nové věci děti i jejich rodiče, jimi cílí na milovníky hlavolamů i techniky či zájemce o taje vesmíru.

Olomoucká Pevnosti poznání nabídne od podzimu několik nových exponátů. | foto: Pevnost poznání

Dřevěné hlavolamy s názvem Tajemné pyramidy, Překrývající se kruhy a Black box se v pevnosti objeví na konci listopadu a slibují netradiční zkušenost.

„K úspěšnému řešení je nutný jistý objevitelský vhled. Lidé by se měli oprostit od navyklých šablon myšlení a jednotlivé části hlavolamů k sobě přikládat atypickým způsobem,“ napověděla koordinátorka expozice Rozum v hrsti Pavlína Krejčí.

Kromě toho nabídne tato sekce nově také vlajkovou abecedu, která se používá k vizuálnímu dorozumívání na dálku především v námořní dopravě již mnoho staletí, a také zábavně naučnou kuličkovou dráhu.

„Je v ní využito mnoho fyzikálních poznatků z oblasti mechaniky, jako je například Archimedův šroub, nakloněná rovina či zrychlení,“ popsala Krejčí.

Novinky ukážou mikroskopické organismy i taje Slunce

Další přídavek prezentující spojení vědy a techniky nabízí také expozice Živá voda, a to v podobě interaktivního pískoviště, které využívá moderních technologií, jako je projekce a 3D snímání.

Fotogalerie

„Jedná se o formu videomappingu na písek, který ale díky 3D kameře reaguje na to, jak se hmota tvaruje. Lidé vytvoří různé typy moří, zelené planiny, skály i jícen sopky,“ vysvětlila Jitka Doležalová z katedry geoinformatiky.

Zájemci o biologii zase dostanou možnost prozkoumat svět mikroskopických organismů, které žijí „neviditelně“ všude kolem nás, a na nadšence do vesmíru čeká v digitálním planetáriu film Neuvěřitelné Slunce.

„Každou sekundu Slunce vyzáří milionkrát víc energie, než kolik lidstvo spotřebuje za celý rok. Kde se tak obrovské množství energie bere? Diváci si prohlédnou naši hvězdu v úžasných detailech prostřednictvím dechberoucích časosběrů,“ zve na film koordinátor expozice Světlo a tma Roman Chvátal.

Pevnost poznání, kterou loni v dubnu otevřela Univerzita Palackého v architektonicky unikátní budově sloužící kdysi jako dělostřelecký sklad, se rychle zařadila mezi nejnavštěvovanější turistické atrakce v regionu. V loňském roce si ji prohlédlo téměř 81 tisíc lidí.

Podívejte se, na co mimo jiné láká Pevnost poznání:

Vlastimil a Jana Blaťákovi (na snímku vpravo jejich právní zástupce) žádají od...
Rodiče postižené holčičky dál bojují s nemocnicí o 17 milionů korun

Odvolací senát Krajského soudu v Olomouci projednává žalobu rodičů těžce postiženého dítěte, kteří požadují od olomoucké nemocnice odškodné 17 milionů korun....  celý článek

Nábřežní betonovou zídku už dělníci v Přerově budují u podniku Kazeto.
Dvacet let po katastrofální povodni krotí Bečvu v Přerově první zdi