Podnikatelé a majitelé firem si nemyslí, že jim vznik civilního letiště v Bochoři nějak prospěje. Ilustrační foto

Podnikatelé a majitelé firem si nemyslí, že jim vznik civilního letiště v Bochoři nějak prospěje. Ilustrační foto | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Podnikatelé: letiště v Bochoři je nám na nic, podpořte radši dálnice

  • 3
Politici Olomouckého a Zlínského kraje považují civilní letiště v Bochoři u Přerova za strategický dopravní uzel budoucnosti. Jak ale ukázal nedávný průzkum, podnikatelé a majitelé zdejších firem, kterým by měl nový terminál hlavně sloužit, by se bez něj klidně obešli.

Když Svaz průmyslu a obchodu oslovil celkem 108 firem z Olomouckého a Zlínského kraje a zjišťoval, co jejich majitelům nejvíce komplikuje práci, ukázalo se, že otázka vzniku civilního letiště v Bochoři je pro ně až na posledním místě.

"Téměř 70 % podnikatelů považuje letiště za málo významné. V tomto se jejich názor velmi liší od názoru představitelů Olomouckého kraje," řekla Jana Mikulčíková, manažerka regionálního zastoupení Svazu průmyslu a obchodu.

Krajští radní svůj názor ale nemění. "Je to otázka pohledu. My se na letiště díváme ze strategického hlediska. Olomoucký kraj je významným centrem, proto říct, že letiště nebude, by byla trochu malá ambice. I když se může stát, že třeba za deset let tento ambiciózní plán ještě přehodnotíme," komentoval výsledky průzkumu náměstek hejtmana odpovědný za dopravu Alois Mačák.

Kraje už do letiště nalily 150 milionů

Civilní letiště v Bochoři, které má vzniknout rozšířením tamní vojenské vrtulníkové základny, prosazuje Olomoucký kraj spolu se Zlínským. Oba už do letiště v posledních dvou letech investovaly asi 150 milionů korun. Od civilního letiště si slibují především rozvoj podnikání.

Víc než to, jestli budou mít blízko na letiště, ale podnikatele trápí obyčejné "papíry". Skoro 70 % firem totiž označilo za hlavní problém byrokracii. "Všichni respondenti, tedy celých sto procent zástupců firem, ohodnotilo tento fenomén jako významný, či velmi významný," popsala Jana Mikulčíková.

Další vážnou překážkou v podnikání je podle firem nekvalitní dopravní infrastruktura. "Oba kraje nejsou napojeny na evropskou dálniční síť. Zlín nemá přímé napojení do Polska, chybí spojení na Drážďany i jižní Čechy. Je tady dluh tisíce kilometrů dálnic," shrnul potíže prezident Svazu dopravy ČR a prostějovské dopravní společnosti FTL Jaroslav Hanák.

Podnikatelé si také stěžují na to, že systém vzdělávání přestal "produkovat" učně, trápí je i nedostatek pracovníků s technickou kvalifikací a tématem, na který poukazují majitelé firem napříč všemi kraji, je korupce. Pozitivně představitelé místních podniků hodnotili fungování a podporu podnikání ze strany krajů.