Děti jsou zvyklé na povely, ale samy se do ničeho nepustí, popisuje ředitelka mateřinky Zuzana Valentová. Ilustrační snímek

Děti jsou zvyklé na povely, ale samy se do ničeho nepustí, popisuje ředitelka mateřinky Zuzana Valentová. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Roboti, kteří se nenají a neobléknou, tvrdí o dětech učitelky ze školek

  • 3
Děti ve školkách se stále častěji neumějí samy obléct či najíst, nezajímají je hry. Učitelky si také stěžují, že si vše vynucují a rodiče problém často neřeší. Možná příčina je v nevyzrálosti dětí a tlaku, jenž způsobuje nedostatek míst v mateřinkách spolu s nezaplněnými třídami na základních školách.

"Nově nastupující děti neumějí provádět základní věci, takovou tu sebeobsluhu, jako je oblékání nebo jídlo. Zhoršuje se i vyjadřování, zájem o činnost nebo pozornost," popsala ředitelka olomoucké Mateřské školy Petřkova Zuzana Valentová, která učí téměř třicet let a má proto možnost srovnávat.

"Maminky si s dětmi nečtou, posadí je raději k počítači nebo televizi. To se pak projeví na tom, že děti nemají zájem o dříve běžné činnosti. Než aby děti naučily, jak se obléct, navléknou jim gatě samy. Je to rychlejší. Stejná potíž je s jídlem, jenže když tu máme třicet dětí, nemůžeme každé krmit," doplnila Valentová s tím, že mnoho dětí není samostatných.

"Jsou doslova jako roboti. Udělej tamto, podej tamhle to. Jsou zvyklé na povely, ale samy se do ničeho nepustí," popisuje své zkušenosti.

Podle Valentové se pak změnil i vztah dětí k autoritě, k učitelkám si tak dovolí mnohem více. "Rodina nastavuje pravidla, která by měly děti přebírat. Nyní to ale přestává fungovat," dodává.

Občas se setká i s agresí. "Žádný extrém jsme tu ještě neměli, sem tam se ale něco stane, děti si stále častěji věci vynucují. A my nemáme žádné pravomoci s tím něco udělat," vysvětluje.

Problémové dítě školka vyloučit nemůže

Problémové dítě totiž školka vyloučit nemůže. "Existuje pouze tříměsíční lhůta po zápisu, v níž můžeme ukončit docházku. Důvodem může být ale pouze hrubé porušení pravidel ze strany rodičů, nikoliv dítěte," potvrzuje její slova i Uršula Kubíková, ředitelka Mateřské školy Hermannova Olomouc.

"Pokud dítě nějakým způsobem vybočuje z normy nebo se chová velmi výstředně, můžeme pouze upozornit rodiče. Pokud rodič nechce situaci řešit, tak nemáme žádné možnosti," dodala.

Sama se s agresí u jednoho z dětí setkává i nyní. "Letos máme ve třídě chlapečka, jehož rodiče jsou oba Američané. Narodilo se jim další dítě a pro chlapce si do školky chodí někdo jiný. Nedostatek pozornosti se u něj projevuje agresí vůči okolí. Rodiče jsou naštěstí skutečně vstřícní a snaží se. Je to ale rodič od rodiče a rozhodně to není pravidlem, spíše naopak."

Do poradny se rodiče se svými dětmi nehrnou

Rodičů, kteří nemají zájem situaci řešit, je podle ředitelek většina. Přestože dítěti nehrozí vyloučení, nechtějí s ním do specializované poradny jít a pod dohledem odborníků pracovat, případně zařídit odklad školní docházky.

"Platí, že děti jsou odrazem nás dospělých a našeho života. Zároveň si ale nemyslím, že nezralost dítěte je vždy vinou rodičů. Často za to mohou různé tlaky. Školky jsou přeplněné a zároveň školy mají míst hodně. Rodiče hledají pro dítě místo, a tak jim unikne, že ještě není dost zralé," myslí si psycholožka Iva Černá z Pedagogicko-psychologické poradny Olomouc.

Právě za ní míří ti rodiče, jejichž dítě v něčem zaostává. Zda je takových dětí více než před lety, však posoudit nedokáže, do její ordinace totiž přijdou až ti, kteří jsou ochotní s problémem něco dělat.

"To, čeho je v současné době víc, jsou rodiče, kteří dělají na směny a často mají i dvě práce, aby rodinu uživili. Na děti a péči o ně pak logicky nezbývá tolik času," vysvětlila Černá a dodala, že právě v tom vidí možnou příčinu.

"Přibývá dětí s určitým neklidem, u některých to může souviset s tím, jak jsou nastavena pravidla a hranice," řekla psycholožka s tím, že mnozí rodiče přiznávají, že nejsou důslední. "I struktura a režim má však na vývoj vliv."

Do poradny za ní někteří rodiče dokonce míří sami a s předstihem.

"Když zjistím nějaké nedostatky ve více oblastech, dostane dítě odklad do první třídy. Pokud s ním však pracují, může se zlepšit. Návštěva poradny tak automaticky neznamená odložení školy," uzavřela Černá.