Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Na podzim byl politiků plný Facebook, po volbách se rozhostilo ticho

  • 0
V prázdné schránky se proměnila řada ještě před čtvrt rokem aktivních facebookových profilů olomouckých stran a politiků. Zatímco na podzim žily komunálními volbami, po nich se mnozí politici ze sociální sítě stáhli. Kritiku, že s voliči po zvolení už komunikovat nepotřebují, ale odmítají a slibují nápravu.

Smutné prvenství nejopuštěnějšího Facebooku drží olomoucká ODS. Její profil představený jako „Stránka pro členy a příznivce olomoucké organizace ODS. Informace o životě a činnosti největšího místního sdružení ODS v Olomouci“ zeje prázdnotou už od loňského 18. září. Tehdy zde občanští demokraté umístili informaci o představení volebního programu. Od té doby žádná změna.

Náměstek olomouckého primátora Martin Major z ODS ale slibuje, že se vše v horizontu dvou týdnů zlepší. Tento týden se tím podle něj zabývala místní stranická buňka.

„Není to tím, že bychom s lidmi nechtěli komunikovat. Je jen potřeba zapracovat na našem marketingu. Možná je naší chybou, že máme více facebookových profilů,“ přemítá Major.

Odvolává se tím na stránky Pomáháme městu, jež byly přímo součástí kampaně ODS. Ani ty se ale od října nezměnily. Jinak je tomu na Majorově osobním profilu, nové příspěvky se na něm i po volbách průběžně stále objevují.

Primátor: Dávám přednost osobnímu kontaktu s občany

Opakem jsou dva profily primátora Antonína Staňka z ČSSD. Před volbami ve dnech 10. a 11. října 2014 na ně zhruba co týden dával i několik příspěvků, poslední ale nesly ještě začátkem tohoto týdne datum 10. října. Staněk to vysvětluje jinými prioritami, jež si doposud po nástupu do čela města určil.

„Neznamená to, že bych Facebook nepovažoval za důležitý komunikační nástroj. Dávám ale přednost osobnímu kontaktu s občany. Jako primátor i jako běžný člověk mám mnoho příležitostí se s lidmi setkávat,“ říká.

Na sociální síť ale plánuje se vrátit, chystá oficiální profil primátora. Po zaslání dotazů MF DNES pak Staněk jeden z profilů v pondělí v noci oživil novým příspěvkem.

Ostrý kontrast využití Facebooku před volbami a po nich nabízí i pohled na profil olomoucké ČSSD. Za loňský listopad a prosinec se zde objevily pouze tři příspěvky.

Podobně, či o něco málo lépe jsou na tom stránky koaličních lidovců a TOP 09. Také jejich správci však přešli na úspornější povolební režim. Osobní profily lídrů a dnešních náměstků za KDU-ČSL a TOP 09 Ladislava Šnevajse a Aleše Jakubce zůstaly aktivní i po volbách.

Je to chyba, která politikům u voličů škodí, říká odborník

Oproti tomu Facebook lídra hnutí ANO Milana Ferance osiřel bezprostředně po vzniku nové koalice, která jeho hnutí poslala - navzdory vítězství ve volbách - do opozice (více čtěte zde). Na rozdíl od něj se profilu olomouckého ANO povolební umrtvení zcela vyhnulo.

„Snažím se spíše přispívat na naše webové stránky a případně i na náš Facebook. Nepotřebuji prezentovat pouze svoji osobu,“ vysvětluje Feranec. Připouští, že jeho osobní profil byl pouze součástí předvolební kampaně.

Pavla Šímu, předsedu brněnského Institutu politického marketingu, proměna živých politických profilů na pomníčky předvolební kampaně nepřekvapuje.

„Podobně jako celé čtyři roky neuvidíme billboardy anebo tolik rozhovorů s politiky v novinách, tak i komunikace na Facebooku měla největší intenzitu v předvolebním období,“ potvrzuje Šíma. Politici a strany však dle něj rozhodně dělají chybu a ve výsledku si ve vztahu k voličům škodí.

„Je to projev toho, jak se politici po volbách chovají obecně. Jejich aktivita a komunikace s občany upadá. A to na všech kanálech. Nechodí s lidmi do hospod, méně si s nimi potřásají rukama a stejně s nimi méně komunikují na Facebooku,“ shrnuje odborník na politický marketing a upozorňuje, že právě poslední komunální volby byly oproti těm v roce 2010 poznamenány masovým zapojením Facebooku.

„Tehdy ještě nebyl tak rozšířeným marketingovým nástrojem jako dnes. Ovšem před posledními komunálními volbami vznikly řádově desetitisíce facebookových účtů nějakým způsobem spojených s politikou. Ať už šlo o stránky samotných kandidátů, stran a dalších uskupení v různých městech. Tím jsme se dostali do situace, že vzniklo velké množství teď už neudržovaných účtů,“ doplňuje Šíma.

Nová místní opoziční hnutí udržela své facebooky v chodu

Ani v olomoucké politice se však mezi ně nezařadily všechny profily. Své stránky udržela v chodu bez ohledu na konec voleb kromě hnutí ANO také opoziční sdružení ProOlomouc a Občané pro Olomouc.

Za ty je na svém politickém profilu i po volbách aktivní jejich lídryně a zastupitelka Dominika Kovaříková, lídr ProOlomouc Pavel Grasse má ale stránku přístupnou jen pro potvrzené uživatele. Profil další opoziční strany olomoucké KSČM není na Facebooku k nalezení.

Občané pro Olomouc vložili na sociální síť svůj prozatím poslední příspěvek 30. prosince. Jeden ze zastupitelů za Občany, Pavel Bednařík, o Facebooku hovoří jako o nejjednodušším, nejlevnějším a nejrychlejším komunikačním nástroji, o nějž se v hnutí starají ve výsledku tři až čtyři lidé.

„Po volbách zájem lidí poklesl, méně sledují, co se děje. My se je ale snažíme upozornit, že zastupitelstvo a rada fungují celoročně a že se řeší pro ně podstatné věci. Proto je pro nás Facebook velmi důležitý,“ přemítá Bednařík.