Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Polovina učňů v Olomouckém kraji při státní maturitě vyhořela

  • 6
Až polovina žáků bude muset na některých středních odborných školách či učilištích v září k opravným maturitám. Naopak žáci gymnázií u státních maturit slaví až pětadevadesátiprocentní úspěšnost. Vyplývá to z předběžných výsledků maturit v Olomouckém kraji, které má k dispozici hejtmanství.

Absolutně nejhůř dopadli v Olomouckém kraji podle předběžných čísel žáci podnikatelských oborů, kde je neúspěšnost až 80 procent. "Záleží to na konkrétních školách. Největší extrém je však 80 procent těch, kteří maturitu nezvládli na jedné škole. Většinou šlo o obory související s podnikáním," řekl vedoucí odboru školství na krajském úřadě Miroslav Gajdůšek.

Naopak nejúspěšnějšími u zkoušek byli tradičně gymnazisté. "Tam byla úspěšnost zhruba pětadevadesátiprocentní. Takové číslo potvrzuje, že pro studenty gymnázií byla státní maturita jednodušší a lehčí," podotkl Gajdůšek.

V těsném závěsu se podle něj umístily obchodní akademie. "Potvrdilo se, že i na těchto školách jsou kvalitní studenti. Všechny obchodní akademie dosáhly výsledku 90 až 95 procent. To je velmi slušné," popisuje Gajdůšek. Podle ministerstva školství je "čistá" neúspěšnost letošních maturantů v celé zemi 19,5 procenta.

Vedení kraje však zatím není jasné, z jakých údajů vlastně ministerstvo k číslu došlo. "Přesné výsledky toho, kolik procent škol v kraji uspělo nebo neuspělo, nemáme, Cermat je ještě nezveřejnil. Obecně oznámil, že každý pátý maturant v zemi maturitu neudělal. Krajům má poslat výsledky za týden," zní z odboru školství, kde v těchto dnech zjišťují aktuální čísla na jednotlivých školách na vlastní pěst a zatím mají odpovědi asi od poloviny z nich. Zbytek má dojít do konce týdne.

"Školy braly i studenty, kteří na to neměli," myslí si pedagožka

Podle Gajdůška je pravděpodobné, že s novými maturitami přijde výrazná změna v uvažování žáků a jejich rodičů. Ti často děti pobízejí, aby se hlásily do maturitních oborů, ačkoli mají na vysvědčení čtyřky.

"Spousta z nich začne zvažovat, zda mají jít na obor maturitní, nebo učební. Maturita také odhalí nedostatky ve školách, ukáže, kde se něco zanedbalo," je přesvědčený Gajdůšek.

Měřítko kvality, které má státní maturita nastavit, vítají také mnozí pedagogové ze základních škol. "Osobně si myslím, že se některé školy žákům opravdu podbízely, nezvládly udržet nastavenou laťku a braly i studenty, kteří na to neměli," míní výchovná poradkyně Miloslava Procházková. Letos ze tříd její školy vyšlo 50 deváťáků, pouze tři z nich nastoupí do učebních oborů.

"Žáci si hodně volili odborné školy, jako je třeba obchodní akademie nebo průmyslovka. Gymnázia jsou u nich sice stále populární, už však nejsou číslem jedna. Zájem o ně je srovnatelný s odbornými školami," popsala.

Gymnázia měla v řadě případů stoprocentní úspěšnost

Absolutně nejhůř dopadli v Olomouckém kraji podle předběžných čísel žáci nástavbového studia. "Tam se dostáváme na vysoká čísla, která v některých případech dosahují až k osmdesátiprocentní neúspěšnosti," vypočítává Miloslav Gajdůšek. Oproti tomu gymnázia měla v řadě případů až stoprocentní úspěšnost.

"Například u Slovanského gymnázia v Olomouci dosahovali žáci u všeobecné větve sedmadevadesátiprocentní úspěšnosti, u přírodovědné větvě to bylo 94 procent. Nezaznamenal jsem žádný výkyv u jakéhokoliv z gymnázií v kraji," podotkl vedoucí krajského odboru školství.

To potvrzuje i ředitel Gymnázium Čajkovského Olomouc Radek Čapka. "U první části ústní zkoušky neuspělo asi šest procent studentů, ale u té následné písemné státní didaktické části, hodnocené Cermatem, byl úspěch studentů našeho gymnázia 100 procent," popsal ředitel.

Přesto se domnívá, že státní maturita přináší více negativ než pozitiv. "Nevyprofiluje žádné jasné výsledky a ani nesjednocuje komplexně znalosti maturantů. Papír se tu dostává nad kvalitního kantora, administrativně je vše velmi náročné a zatěžující. Školství nepomůže takový typ zkoušky, ale kvalitní podmínky pro práci kvalitních kantorů," míní.