Hrnečky na vánoční punč v Olomouci

Hrnečky na vánoční punč v Olomouci | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Pořadatel vánočních trhů v Olomouci couvl, zdražení punče není povinné

  • 10
Organizátor olomouckých vánočních trhů, společnost Kulturní Olomouc, upustila od povinného plošného zdražení punče, které ve smlouvách nařizovala všem prodejcům na Horním a Dolním náměstí. Cena 30 korun bude pro stánkaře jen doporučená. Pořadatelé krok zdůvodnili tím, že jim změnu doporučil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Právě antimonopolní úřad se o zákulisí prodeje populárního nápoje, v němž se během trhů protočí miliony korun, začal zajímat. Zástupce Kulturní Olomouce Pavla Spáleného a Petra Ilgnera si po zveřejnění informací předvolal k vysvětlení. Organizátoři uvedli, že se na úřad obrátili také sami, aby jejich smlouvy přezkoumal.

Jedním z jedenácti bodů jednání s inspektory byly i smlouvy, v nichž Kulturní Olomouc stánkařům určila minimální cenu, za kterou mohou punč prodávat.

Pochybnosti o "férovém" konkurenčním boji totiž vyvolal fakt, že i sami organizátoři se v centru Olomouce přes jednu ze svých firem chystají nápoj prodávat. Právník takový postup označil za snahu o obcházení zákona na ochranu hospodářské soutěže.

Z povinnosti je nyní pouze doporučení

A Kulturní Olomouc nyní po pondělní schůzce s pracovníky antimonopolního úřadu sporné smlouvy sama změnila. Účtovat 30 korun za punč již proto není na Horním a Dolním náměstí povinnost, ale pouze doporučení. "Řekli jsme, že pokud jsme pochybili, sjednáme nápravu. A to jsme učinili. Žádné pochybení ale nepřipouštíme," uvedl Ilgner.

Kulturní Olomouc

Organizace se statutem obecně prospěšná společnost, kterou založily společnosti Festpro Pavla Spáleného a Olfest Petra Ilgnera. Oba podnikatelé působí v představenstvu Kulturní Olomouce. Společnost vyhrála výběrové řízení na pořádání vánočních trhů v Olomouci. Ve městě organizuje například i pivní festival nebo letní program na Korunní pevnůstce.

Antimonopolní úřad zatím okolnosti kolem "punčového kartelu" komentovat nechce. "Mohu potvrdit, že se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže touto věcí zabývá. Více informací nelze nyní sdělit," uvedl jeho mluvčí Kristián Chalupa.

MF DNES v minulých dnech popsala, že Kulturní Olomouc stánkařům ve smlouvách nařídila zdražení z loňských 25 na 30 korun.

Šest ze šestnácti "punčových" stánků na Horním a Dolním náměstí ovšem budou provozovat sami organizátoři. V pěti případech prostřednictvím firmy Olfest, která patří Petru Ilgnerovi, šestý je napsaný přímo na Kulturní Olomouc (o okolnostech prodeje punče na olomouckých trzích čtěte zde).

Podmínkou ve smlouvě se tak postarali o to, aby jim samotným při prodeji punče případně nikdo nekonkuroval nižší cenou.

"Zjednodušeně řečeno se tak pokoušejí dostat z působnosti zákona na ochranu hospodářské soutěže. Snaží se budit dojem, že tu nejsou takzvanými soutěžiteli, ale zákon hovoří jinak," okomentoval takový postup pražský advokát Jan Fuchs. "Pronajímatel stánků tady tak nesmí hospodářskou soutěž narušovat žádnými dohodami o určení ceny."

Pořadatel: Smlouvy jsme změnili po poradě s experty

Jakékoli porušení zákona Ilgner odmítá, Spálený se odmítl s MF DNES bavit a odkázal na mluvčího olomouckých trhů Pavla Vysloužila. Ten již dříve zvýšení ceny punče vysvětlil použitím kvalitnějších kelímků a charitativní sbírkou, kterou zde Kulturní Olomouc pořádá. Na otázky o Ilgnerově možném střetu zájmů tehdy neodpověděl.

Ilgner nyní doplnil, že se Kulturní Olomouc na antimonopolní úřad obrátila sama po prvním článku, který v MF DNES vyšel. "Nevěděli jsme, zda máte či nemáte pravdu. Uvidíme, jak to dopadne," řekl reportérovi listu. "Případné řízení však může trvat několik týdnů, takže jsme se po poradě s experty úřadu rozhodli změnit formulaci ve smlouvách z pevně stanovené minimální ceny na doporučenou."

,