„Poradny pro pozůstalé mají hospice, ale nemocnice zatím necítily potřebu je otevírat. Možná jim to přijde trochu zvláštní, protože jsou to zařízení, kde by se lidé měli léčit a uzdravovat, takže se toho trochu bojí. Ale smrt je jedna z variant, jak nemoc může skončit,“ řekla psycholožka Naděžda Špatenková z Univerzity Palackého, která na činnost poradny dohlíží jako odborný garant.
O pozůstalé se od začátku června v nemocnici stará pět kaplanů, kteří nabízejí pastorační službu na několika klinikách či odděleních už pátým rokem. Nápad otevřít speciální poradnu vzešel právě z jejich zkušeností.
„V nemocnici se všechno točí kolem pacienta. Dokud tam leží, tak s příbuznými ještě zdravotníci mluví. Když ale zemře, jeho blízcí nemají kam jít. Nejde jen o to, pomoct jim zařídit pohřeb, potřebují i další doprovázení, aby se se ztrátou blízkého vyrovnali,“ vysvětlila koordinátorka nemocničních kaplanů a hlavní iniciátorka vzniku poradny Miroslava Tobia Matějková.
Neoficiálně se kaplani s pozůstalými setkávali i dříve, především u lůžka umírajícího. Po smrti pacientů se s nimi však prakticky neměli kde sejít.
„Jako první vznikla potřeba nějaké místnosti, ale také jsme tu službu chtěli dělat víc profesionálně. Proto jsme si udělali kurz poradenství pro pozůstalé a složili zkoušku, takže jsou z nás oficiální poradci,“ doplnila Matějková.
Poradna pomáhá i lékařům
„Služba je to čerstvá, ale myslím, že pro všechny je to tak jednodušší. Lékař oznámí úmrtí a může odejít zachraňovat další životy. Nemusí dělat to, v čem mu třeba není dobře. Není vzdělán na to, být duchovním nebo psychologickým poradcem. Pro to jsou nejpovolanější nemocniční kaplani, kteří vnímají i spirituální přesah smrti a umí poskytnout duchovní doprovod,“ podotkla Špatenková.
To, že poradna je v prostředí českých nemocnic unikátní, potvrdil i mluvčí fakultní nemocnice Egon Havrlant.
„Jejím zřízením jsme nabídli prostor rodinám našich pacientů, aby mohly konzultovat své problémy spojené s onemocněním jim blízkého člověka. Ale může jít i o rodiny, které se v souvislosti s onemocněním dostaly do těžké životní situace a potřebují pomoc a radu v oblasti duchovní i sociální,“ uvedl Havrlant.
„Věříme, že touto službou přispějeme k vyšší kvalitě péče, která se samozřejmě nemůže odehrávat pouze na operačním stole a nemůže spočívat jen v podávání léků,“ doplnil. Poradnu mohou využít i sami zaměstnanci nemocnice.
Poradna Hořec je k dispozici po telefonickém kontaktu každý pracovní den od 10 do 17 hodin. V pondělí a čtvrtek od 10 do 11.30 a ve středu od 15 do 17 hodin je v poradenské místnosti přítomen vždy jeden z nemocničních kaplanů.