Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potíže značky Haná už zajímají i kraj, možná ji bude udělovat někdo jiný

  9:59aktualizováno  9:59
Problémy s regionální značkou Haná vrcholí. Šest ze sedmi jejích držitelů podepsalo stížnost a chce výměnu sdružení, které má její udělování v regionu na starosti. Jeho šéfka zase v e-mailu ohlásila, že ukončuje všechny aktivity. O dění kolem značky už se navíc zajímá i kraj a zastřešující celorepubliková organizace.

Značka Haná regionální produkt.

Špatnou pověst značky Haná - regionální produkt chtějí výrobci z Olomouckého kraje vylepšit výměnou místního koordinátora. Šest ze sedmi držitelů titulu se podepsalo pod stížnost, kterou v úterý poslali zastřešující Asociaci regionálních značek České republiky.

Nechtějí už totiž spolupracovat s místním občanským sdružením Aktiv+, o němž tvrdí, že pro ně nedělá dost. Zástupci sdružení se hájí, že za vším jsou jen špatné mezilidské vztahy na Hané. Sami však nevylučují, že se práce pro regionální značení vzdají. Změnu už navíc chce i Olomoucký kraj.

"Žádost o výměnu koordinátora nepodepsala jen terapeutická dílna z Nových Zámků, kterou se nám nepodařilo kontaktovat. O změnu žádáme podruhé. Už loni ji chtěli všichni čtyři do té doby certifikovaní výrobci," uvedl Josef Sýkora, výrobce dřevěných hraček z Loučan u Náměště na Hané.

Sýkora, který je zároveň členem certifikační komise, kritizuje práci občanského sdružení Aktiv+ už dlouho. Vadí mu, že regionální značku z Hané ani po několika letech téměř nikdo nezná. Není to chybou držitelů certifikátu, ale výsledek "usilovné a vyčerpávající činnosti koordinátora" - tvrdí Sýkora.

True

Spory mezi držiteli titulu a sdružením Aktiv+ došly už tak daleko, že šéfka sdružení Dominika Doláková poslala před pár dny otevřený dopis olomouckému hejtmanovi Martinu Tesaříkovi a zúčastněným stranám oznámila, že končí.

"Ukončujeme všechny aktivity spojené s projektem značení Haná - regionální produkt. Nehodláme dále s lidmi, kteří nectí dohody, o čemkoli diskutovat a jednat."

Koordinátor značení na Hané Petr Manek ze stejného sdružení však včera nechtěl takové rozhodnutí oficiálně potvrdit. "V březnu bude zasedání valné hromady asociace regionálních značek, tam se to teprve bude řešit," vysvětlil.

Zatímco regionální značení výrobků typických pro různé regiony jinde v Česku funguje bez problémů, na Hané se víc než propagace řeší emoce. Spory začaly poté, co výrobce tvarůžkových lahůdek Zbyněk Poštulka z Loštic kritizoval pomalost Aktiv+ při udělování certifikátů (více čtěte zde).

"Za problémy si mohl sám, protože neměl všechny doklady, které ze zákona předložit měl," brání Aktiv+ Petr Manek, který si stojí za tím, že do loňského března sdružení pracovalo normálně. "Pan Poštulka do toho ale zanesl takový oheň, že už se z toho nedalo vymotat. Pak se toho navíc chytil pan Sýkora, a tak to došlo do stádia, ve kterém jsme teď," komentoval situaci Manek.

Značku Haná už řeší kraj i Asociace regionálních značek

Poštulka se Sýkorou však nebyli jediní nespokojení výrobci. Ke kritice se přidala například i Jarmila Zelenská z kozí farmy v Čelechovicích na Prostějovsku. "Naslibovali mi letáčky a kde všude se o mně bude mluvit, ale nic z toho se neuskutečnilo," stěžuje si Zelenská.

Ve prospěch sdružení Aktiv+ nehrají ani zkušenosti výrobců ze severu Olomouckého kraje, kde úspěšně funguje značení Jeseníky - originální produkt. Místní akční skupině Horní Pomoraví (MAS) se během půl roku podařilo certifikovat osmnáct výrobců. To je třikrát více než zvládl Aktiv+ za dva a půl roku.

Do sporů na Hané už se vložil i Olomoucký kraj, který na propagaci místních výrobců poskytuje dotace. Jen loni to bylo sto tisíc korun. "Změna administrátora značky přispěje ke zklidnění situace. Snad se toho ujme někdo, komu bude více záležet na propagaci značení na Hané," prohlásil náměstek hejtmana Pavel Horák.

Asociace regionálních značek potvrdila, že situací na Hané se bude chtít na březnové valné hromadě zabývat. "Situace došla tak daleko, že je potřeba ji už řešit. Sdružení Aktiv+ je navzdory svému jménu zcela pasivní," uvedla národní koordinátorka regionálního značení Kateřina Čadilová.

Kterou místní regionální značku znáte?

celkem hlasů: 456

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 16. února 2011. Anketa je uzavřena.

Žádnou 169
Haná - regionální produkt 104
Jeseníky - originální produkt 98
Obě 85




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řidič kamionu na dálnici zatroubil na řidiče auta, ten ho začal vybržďova
Vybržďování kamionu na D35 byl dle policie přestupek, trestat má magistrát

Jako přestupek vyhodnotila policie chování řidiče, který nedávno na dálnici D35 u Olomouce ve zúžení vybržďoval plně naložený kamion. Zřejmě proto, že jeho...  celý článek

Do Olomouce se po téměř osmi desítkách let vrátí znovuobjevená Tóra z dnes už...
Tóru nacisté zabavili a komunisté prodali, teď se vrátí do Olomouce

Po desítkách let se do Olomouce vrátí vzácná Tóra z konce 19. století z místní synagogy, která v březnu 1939 vyhořela, což nacistům posloužilo jako záminka pro...  celý článek

Nábřežní betonovou zídku už dělníci v Přerově budují u podniku Kazeto.
Dvacet let po katastrofální povodni krotí Bečvu v Přerově první zdi

První obyvatelé Přerova se až dvacet let od katastrofálních povodní v roce 1997 mohou cítit alespoň částečně chránění před velkou vodou. Povodí Moravy...  celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.