Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sucho může urychlit stavbu přehrad na Moravě. Povodí už hledá varianty

  6:35aktualizováno  6:35
Kvůli letošnímu suchu Povodí Moravy oprášilo plány na stavbu přehrad na této řece. Ty by v budoucnu vyřešily několik problémů - v případě sucha by sloužily jako rezervoár vody a pomohly by i při povodních. Povodí teď řeší otázku, zda by byla lepší jedna velká přehrada, nebo dvě menší.

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Odpověď na otázku, kterou vodohospodáři musí vyřešit, by mohla dát studie, na jejíhož zpracovatele nyní Povodí Moravy vypsalo výběrové řízení. Ani jedna z navrhovaných variant se však nelíbí lidem na Hanušovicku, kterých se budování přehrady dotkne a zkomplikuje jim život.

„Úvahy o vybudování přehrady či přehrad na Moravě jsou dlouhodobé, protože na rozdíl od dyjsko-svratecké soustavy na jihu Moravy není na řece Moravě vybudována jediná významnější přehrada či nádrž, která by mohla z vodohospodářského hlediska zásadním způsobem ovlivnit níže ležící území, ať už z pohledu ochrany před velkými vodami, či v době sucha,“ uvedla mluvčí Povodí Moravy Gabriela Tomíčková.

Jako vhodné místo pro výstavbu rezervoárů vody se podle Povodí Moravy ukázalo právě Hanušovicko ležící na horním toku řeky Moravy. Správce středomoravských řek a potoků už vypsal výběrové řízení na zpracovatele studie, která napoví, která varianta přehrady či kombinace přehrad bude nejlepší.

Koncept „velké“ přehrady je zahrnut v Generelu území chráněných pro akumulaci povrchových vod, zpracovaném v roce 2011 ministerstvem zemědělství a ministerstvem životního prostředí. Odborníci teď pro porovnání připraví varianty menších nádrží.

„Jde o menší nádrž těsně nad Hanušovicemi, ve hře je i nádrž na řece Moravě těsně nad soutokem s Krupou či menší nádrž na Krupé těsně nad soutokem s Moravou, případně kombinace těchto menších nádrží,“ vysvětlila Tomíčková.

Obce na severu jsou proti

Stát ale bude mít zásadní problém: přesvědčit lidi a obce na Hanušovicku, které by stavba zasáhla. Velká přehrada by totiž zatopila údolí řek Moravy a Krupé a s objemem až 135 milionů kubíků by se dostala co do velikosti na sedmé místo v republice. Stejně jako malé přehrady by i ona výrazně zasáhla Malou Moravu a Staré Město.

„My jsme proti budování jak velké přehrady, tak několika menších. Došlo by k zaplavení osady Vlaské. To sice stát může vyřešit novými byty pro zdejší občany jinde, jenže zatopeny by byly také přímé příjezdové cesty do osad Vojtíškov, Vysoké a Podlesí, což by výrazně zhoršilo dopravní spojení. Údolí by bylo potřeba složitě objíždět,“ argumentuje starosta Malé Moravy Antonín Marinov.

Proti je i starosta Starého Města Jiří Kamp. „Nám se nelíbí ani jedna varianta, protože dopad by byl prakticky tentýž. Pro nás by to znamenalo likvidaci přímého spojení do Hanušovic a lidé by rovněž přišli o regionální železniční trať mezi Hanušovicemi a Starým Městem,“ uvedl Kamp.

Podle něj je nemyslitelné, aby místní lidé byli tak významně odříznuti od vnitrozemí. „Zhoršila by se také konkurenceschopnost našich podnikatelů, a to by mohlo vést k růstu nezaměstnanosti. Proto nemůžeme s výstavbou přehrady souhlasit,“ doplnil staroměstský starosta.

Konečný verdikt bude na ministerstvech

Mluvčí Povodí Moravy ale zdůrazňuje, že celý proces je teprve na začátku a k budování přehrad je ještě dlouhá cesta. „V této fázi jde o zjištění a porovnání jednotlivých variant,“ uvedla Tomíčková.

Obratem ale dodala, že výstavbu mohou urychlit stále častěji se opakující sucha nebo naopak reprízy zničujících povodní. Konečný verdikt bude na ministerstvu zemědělství a ministerstvu životního prostředí.




Nejčtenější

Řidič přejel na D35 člověka, považoval jej za zvíře. Dálnice hodiny stála

Řidič přejel na D35 člověka. Dálnice stojí

Od brzkých ranních hodin až do odpoledne musela být uzavřena dálnice D35 v úseku mezi Velkým Újezdem a Přáslavicemi na...

Odešli ze světa financí a rok mýtili les. Srub mají dokonale promyšlený

Srub zaujme svou konstrukcí již zvenku.

Srub zasazený na pozemku v blízkosti lesa je obklopený volným nezastavěným prostorem a pastvinami s koňmi. Koncept...



Nechte nás kopat déle, žádají archeologové na posledním úseku dostavby D1

Pohled na probíhající archeologický průzkum na trase posledního úseku dostavby...

O půl roku navíc požádali Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) archeologové, kteří zkoumají budoucí trasu posledního úseku...

Opravený park v přerovské romské čtvrti ničí vandalové už před kolaudací

Čerstvě opravený park na přerovském náměstí Františka Rasche už se stal terčem...

Ani do formálního dokončení stavebních prací nevydržel bez poničení nově opravený parčík na přerovském náměstí...

Fotbal jde stranou, přednost má rodina. Rozehnal přerušil kariéru v Belgii

David Rozehnal v dresu Ostende

Zatímco spoluhráči z Ostende se připravují na jarní boj o záchranu v nejvyšší belgické soutěži, David Rozehnal zůstává...

Další z rubriky

Kvůli mohelnickému klubu se rozhořela špinavá válka o čistý fotbal

Pohled na tribunu stadionu fotbalového klubu FK Mohelnice.

Zvláštní vývoj nabrala kauza FK Mohelnice. Kvůli čínskému investorovi na klub padlo podezření z napojení na sázkařskou...

Stavba posledního úseku D1 má soudní stopku. Děti Země uspěly s žádostí

Pohled na probíhající archeologický průzkum na trase posledního úseku dostavby...

Nejméně na několik týdnů je zmrazena příprava dostavby posledního úseku dálnice D1 z Říkovic do Přerova. Soud totiž...

Řidič přejel na D35 člověka, považoval jej za zvíře. Dálnice hodiny stála

Řidič přejel na D35 člověka. Dálnice stojí

Od brzkých ranních hodin až do odpoledne musela být uzavřena dálnice D35 v úseku mezi Velkým Újezdem a Přáslavicemi na...

Najdete na iDNES.cz