Jeden ze zrušených přechodů pro chodce na frekventované Hodolanské ulici v...

Jeden ze zrušených přechodů pro chodce na frekventované Hodolanské ulici v Olomouci se opět objevil na svém místě. | foto: ČTK

Přechod u školy nemusel pryč. Stačila špetka zdravého rozumu

  • 5
Ještě ve středu večer nebyl v rušné Hodolanské ulici v Olomouci jediný přechod. Ve čtvrtek ráno už auta zastavovala alespoň u jednoho. Technické služby ho v ulici, z níž nedávno zmizelo sedm nevyhovujících „zeber“, nastříkaly na nejkritičtější místo - před základní školu. Stačilo, aby se hejtman a primátor sešli s policisty, odborníky a správci silnice.

„Hledali jsme řešení, jak sem vrátit původní stav, tak aby občané a především děti bezpečně přešli z jedné strany ulice na druhou. Všichni jsme se shodli na tom, že přechod necháme znovu namalovat. Zdravý rozum zvítězil nad byrokratickým přístupem,“ řekl hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD).

Přechody zmizely z Hodolan v půli srpna. Po rozhodnutí odboru dopravy krajského úřadu je Ředitelství silnic a dálnic ČR, kterému silnice patří, nechalo bez náhrady vymazat. Podle téměř deset let platné nové státní normy přechodům chybělo osvětlení, ostrůvky nebo byly třeba špatně umístěné.

Policie poukazuje na nevyhovující „zebry“ od roku 2010. Ty, které označí jako špatné, musí dát obce do pořádku, jinak zaniknou. O tom, že přesně tohle hrozí nejpozději 30. srpna také všem přechodům v Hodolanské ulici, věděli úředníci magistrátu od března. Vedení města na to však neupozornili.

„Úředníci odboru dopravy postupovali striktně podle předpisů. Mohli nás ale varovat, abychom situaci zkusili řešit. Šlo o to zlidštit celý postup,“ popsal primátor Antonín Staněk.

Město přechody upravuje, tempu policie ale nestačí

Město nyní požádalo kraj o prodloužení lhůty na odstranění přechodu u hodolanské školy do 15. listopadu. Hejtman přislíbil, že úřad žádosti vyhoví.

Radnice argumentuje tím, že má připravené všechno pro to, aby se tu už koncem září mohl objevit provizorní semafor a do konce října už bude přechod zabezpečený tak, jak má být. Už dříve se město zaručilo také za to, že do zimy zrekonstruuje další dva přechody na této rušné silnici.

Lékárník Jaroslav Šana má obnovený přechod u hodolanské školy celý den na očích. To, že by tu „zebra“ vůbec nebyla, si nedokáže představit: „Když přechod smazali, myslel jsem, že je to jen technická přestávka k vybudování nového. Můj odhad je, že každou minutu tu přejde nejméně jeden člověk. Silnici nejde překonat bez přechodu, tunelu nebo bez nadjezdu.“

Olomouc řeší nevyhovující přechody už delší dobu. Postupně je přebudovává do podoby, která nové normě odpovídá. Tempu, s jakým dopravní inspektorát sestavuje seznamy špatných „zeber“, ale nestačí. Řešení zdržuje fakt, že na každou přestavbu musí mít město narýsované plány, získat stavební povolení a vybrat stavební firmu.

Primátor Staněk se i z toho důvodu obrátil na ministra dopravy. Žádá po něm jednoznačné vysvětlení, jak si mají úředníci novou normu pro přechody vykládat.

„Uplatňování české státní normy na přechody, které byly vybudovány před jejím přijetím v roce 2006, není úplně jasné. Norma má zajistit nejvyšší bezpečnost provozu v obcích. To se ale v případě odstranění přechodů v Hodolanech rozhodně nestalo,“ uvedl primátor.

V celém kraji nevyhovuje třicet „zeber“

Radnice zároveň požádala ministerstvo dopravy, aby zrušilo rozhodnutí krajského úřadu o odstranění 16 přechodů pro chodce, které nové normě nevyhovují.

V celém kraji je přechodů, které se mají podle dopravní policie vymazat, zhruba třicet. Po zkušenostech s krizí v Olomouci chce hejtman Jiří Rozbořil nechat jeden přechod po druhém znovu posoudit.

„Nechci, aby nějakým nedopatřením nebo špatnou komunikací byly odstraněny tak, že pak budeme zpětně řešit následky. Jednotlivé přechody budeme chtít upravit v souladu s platnou legislativou, ale zároveň s přihlédnutím ke zdravému rozumu. Chceme, aby se občané při přecházení cítili bezpečně,“ uvedl