Přerovské nádraží (na snímku před rekonstrukcí) stejně jako celý železniční uzel dostává novou tvář. Zdejší opozice toho chce využít ke zřízení dvou nových zastávek v Předmostí a Dluhonicích.

Přerovské nádraží (na snímku před rekonstrukcí) stejně jako celý železniční uzel dostává novou tvář. Zdejší opozice toho chce využít ke zřízení dvou nových zastávek v Předmostí a Dluhonicích. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Přerovská opozice chce ve městě zřídit další dvě vlakové zastávky

  • 7
Většího komfortu při cestování by se mohli brzy dočkat obyvatelé Přerova a okolí. Tamní opozice totiž plánuje ve čtvrti Předmostí vybudování železniční zastávky. V městské části Dluhonice by pak zase ráda obnovila tu, která zde už dosloužila.

Když se chtějí lidé, kteří bydlí v Přerově Předmostí dostat na vlakové nádraží, musejí kvůli tomu procestovat autobusem celé město. Přitom tamní železniční stanice leží vzdušnou čarou nedaleko.

Podle zdejší opozice by problém této místní části, skrz kterou vedou koleje, mohlo vyřešit právě zřízení železniční zastávky Přerov-Předmostí. Její členové proto takový návrh přinesou na nejbližší zastupitelstvo, hlasovat by o něm mohli již příští týden.

Rovnou k němu navíc připojí i obnovení železniční zastávky v Přerově Dluhonicích a vybudování podjezdu pro cyklisty pod železniční tratí s napojením na Velkou ulici.

"Není pro to vhodnější doba než je teď, kdy je rekonstrukce železničního uzlu v Přerově v plném proudu a navíc se chystá její druhá etapa. Jindy už takovou možnost mít nemusíme," řekl Jan Horký ze strany Společně pro Přerov, která návrh do zastupitelstva předkládá.

Novou zastávku by musela zaplatit radnice či kraj

Železniční stanici v Předmostí by uvítal například zdejší obyvatel Pavel Král. "Smysl by to mělo, protože cesta na vlakové nádraží pro nás opravdu obnáší nesmyslnou cestu přes celý Přerov. Zastávka by měla určitě stejnou frekvenci jako ostatní zastávky osobních vlaků na této trase. Navíc by se stala spádovou pro další desítky obcí za Předmostím," míní.

Kdyby podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally na něco takového radnice kývla, musela by nicméně počítat s finanční účastí na těchto plánech, neboť Správa by na to neměla peníze.

"Máme rozběhnuté jiné vlastní projekty, takže bychom na to nezískali peníze ze státního rozpočtu. Pokud by o to měl Přerov velký zájem a naši odborníci by řekli, že je to technicky možné, musel by to uhradit kraj či magistrát," nastínil Halla.

Ten náklady odhaduje na 8 až 10 milionů korun bez dokumentace. "Cena odpovídá tomu, že by bylo nutné zhotovit kompletní zasíťování, položit panely, zajistit zastřešení a osvětlení," shrnul.

V Dluhonicích už jednou zastávka lidem sloužila

Kromě zastávky v Předmostí však opoziční politici usilují také o obnovení zastávky v Dluhonicích, která podle pamětníků sloužila ještě v padesátých a šedesátých letech. Jen by chtěli, aby stála blíže k obci. Jan Horký i v tomto případě argumentuje tím, že by to zlepšilo komfort cestování obyvatel příměstských částí.

"Stavba by mohla být začleněná do druhé etapy modernizace železničního uzlu. Dráhy samy o sobě nemají důvod tyto zastávky stavět, aktivita by tedy měla vyjít ze strany města. Proto chceme, aby zastupitelé řekli, zda o to mají zájem. Pak by se řešilo financování či spolupráce s drahami," řekl Tomáš Tužín ze strany Společně pro Přerov.

Třetí částí návrhu, který řeší zřízení zastávek, má být rovněž vybudování cyklostezky pod železniční tratí, která by propojila Velkou Dlážku s Předmostím. "Myslím, že každý souhlasí, aby tato cyklostezka vznikla. V současné době je to tam šílené, když se chce člověk dostat na kole tímto směrem, je to nad lidské síly," míní Adéla Hloučková z Předmostí.

O návrhu na zřízení železniční zastávky Přerov-Předmostí, obnovení zastávky v Dluhonicích a vybudování podjezdu pro cyklisty budou zastupitelé hlasovat 16. dubna. Tento čtvrtek v sedmnáct hodin navíc kvůli tomu opozice v Základní škole J. A. Komenského v Přerově pořádá debatu s obyvateli místních částí.