Železobetonová podoba Tyršova mostu, který byl prvním mostem tohoto druhu v českých zemích. Provoz byl na něm zahájen od ledna 1904.

Železobetonová podoba Tyršova mostu, který byl prvním mostem tohoto druhu v českých zemích. Provoz byl na něm zahájen od ledna 1904. | foto: Státní okresní archiv Přerov

Přerovský Tyršův most byl odrazem dob pokroku i zkázy a nezájmu

  • 1
Tyršův most přes řeku Bečvu a jeho předchůdci na stejném místě v Přerově už měli podobu dřevěnou, železnou i betonovou. Jak stavba v minulosti vypadala dodnes zachycují různé historické snímky a pohlednice. Podívejte se na původní vzhled, který se mu nyní zčásti vrátí, i na to jak most zničili nacisté.

V úterý se v Přerově začne psát nová kapitola Tyršova mostu. Poklepáním na základní kámen odstartuje jedna z nejdůležitějších současných staveb ve městě, kterou je právě nové přemostění Bečvy z Mostní ulice směrem k Sokolovně.

Mnoho lidí má ještě v povědomí vyprávění z posledního dne války v roce 1945, kdy most nacisté vyhodili do povětří. Na jeho místě vznikl v témže roce provizorní dřevěný most, teprve v polovině roku 1964 pak národní výbor rozhodl o postavení železné lávky, která slouží ve zchátralém stavu dodnes. Jaká je však starší historie mostu?

Tyršův most poté, co ho v roce 1945 vyhodila do vzduchu ustupující německá armáda.Tyršův most poté, co ho v roce 1945 vyhodila do vzduchu ustupující německá armáda.

Most poté, co ho v roce 1945 vyhodila do vzduchu ustupující německá armáda. Na místě pak až do roku 1964 stál jen provizorní dřevěný most. reprofoto: Státní okresní archiv Přerov

Na místě spoje severní a jižní části Přerova, kde město rozděluje řeka Bečva, vedla kdysi formanská cesta. To, že byl na stejném místě později dřevěný most, se lze domnívat z pohledu na rytinu Přerova z roku 1593 nebo z vyobrazení města z roku 1670, které je v knize panského stavu. Na jednom z listů je zachycený erb Karla Jindřicha ze Žerotína zakomponovaný do architektury s průhledem na Přerov.

Výstava o historii tyršova mostu

Lidé toužící dozvědět se více o stavbě a historii prvního železobetonového mostu v českých zemích, který byla na svou dobu průkopnickým dílem českého mostařství, budou mít příležitost v přerovském zámku. Od 16. září zde o něm totiž začíná výstava.

"Tyršův most k regionální historii Přerova neodmyslitelně patří. Návštěvníci se mohou těšit na unikátní exponáty jako model parního bucharu, dobovou kancelář stavitelů, a také si budou moci pořídit fotografii z procházky po mostu," přiblížil ředitel Muzea Komenského v Přerově Radim Himmler.

"Přestože je zde Přerov zachycený zkresleně, Velký a Malý mlýn spolu s mostem se zdají být věrným zachycením skutečnosti," říká ředitel státního Okresního archivu Přerov Jiří Lapáček, který se historii Tyršova mostu věnoval ve sborníku muzea z roku 2006.

Už spolehlivě se ví, že dřevěný most byl na místě v roce 1880. O rok později se obecní výbor usnesl na tom, aby se vystavěl namísto dosavadního chatrného dřevěného mostu most železný na kamenných pilířích. Paradoxně se ale přesto začalo s opravami stavby.

Betonový most město ozdobí, sliboval stavitel

Přesně deset let po usnesení obecního výboru už bylo jasné, že stavbu nové spojnice přes Bečvu není možné dále odkládat. Dolní krajní nosič levého chodníku se totiž silně naklonil následkem přetížení i kvůli tomu, že podložky pod sedlem byly shnilé.

Už začátkem minulého století proto Přerov dostával předběžné návrhy od stavebních firem na nový most. V roce 1902 informovaly noviny Hlasy z Pobečví, že k projektům přibyl nový od české firmy inženýra Ludvíka Uhlíře z Velimi, který počítal se stavbou z betonu.

Nová železobetonová podoba Tyršova mostu vznikla v roce 1903.

Nová železobetonová podoba Tyršova mostu vznikla v roce 1903. Most postavila firma Ludvíka Uhlíře z Velimi. reprofoto: Státní okresní archiv Přerov

Když psal v květnu 1902 Uhlíř městu Přerovu dopis, aby podpořil svůj projekt budoucího Tyršova mostu, neopomenul zdůraznit výhody betonové stavby.

"Ta bude městu svou monumentálností daleko více přispívat k ozdobě než ohyzdná konstrukce železná," popisoval stavitel tehdy most, který pak za třiačtyřicet let vyhodila do povětří ustupující německá vojska.

Právě Uhlířova společnost Podnikatelství betonových a monierových staveb nakonec zakázku dostala.

Za nový most se ručilo deseti procenty z ceny stavby

"Přesvědčil obecní výbor, že stavební náklady betonového mostu nepřekročí výši nákladů na železný most. Navíc upozorňoval, že betonový most bude stavbou věkovitou, kdežto železný se musí po padesáti letech nákladně rekonstruovat. Také za něj ručil desetiprocentním obnosem z rozpočtové ceny po dobu tří let," popisuje historik Lapáček, podle kterého město tehdy požádalo o dotaci na most Zemský výbor v Brně.

Se stavbou se začalo v roce 1903. Dělníci se nejprve v červnu pustili do vybudování provizorního dřevěného mostu a v červenci pak začali odstraňovat původní starý most.

V listopadu už byla hotová klenba a parapety natolik, že bylo možné pokládat vodovodní potrubí a od ledna 1904 byl na mostě zahájen provoz. Ve stejné době pak dělníci strhli provizorní most.

Stavba železobetonového mostu v roce 1903.Stavba železobetonového mostu v roce 1903.

Stavba železobetonového mostu v roce 1903. reprofoto: Státní okresní archiv Přerov

O zhruba třicet let později se přerovský TJ Sokol na své schůzi 27. dubna 1932 usnesl požádat městskou radu, aby byl na paměť stého výročí narození Miroslava Tyrše betonový most pojmenován jako Tyršův. Ten nakonec sloužil jen do roku 1945 stejně jako most v nedalekých Hranicích. Oba totiž vyhodili do povětří ustupující nacisté.

"Jejich další osudy se však lišily. Ten hranický se dočkal obnovy, i když ne do původní podoby, a dále plnil funkci silničního mostu. Naopak přerovský most se z dopravního hlediska ocitl na okraji zájmu, byl degradován na pouhou lávku pro pěší a i ta byla řešena jako provizorium," uzavírá Lapáček.

Zchátralý Tyršův most či spíše lávka využívá původních pilířů. Na místě stojí od roku 1964. Zchátralý Tyršův most či spíše lávka využívá původních pilířů. Na místě stojí od roku 1964.

Zchátralý Tyršův most respektive lávka využívá původních pilířů. Na místě stojí od roku 1964, kdy nahradila provizorní dřevěný most, který sloužil 19 let. foto: Magistrát města Přerova

nový tyršův most: pět let peripetií

Podoba nového Tyršova mostu se nerodila lehce. Přerovská radnice v roce 2006 vyhlásila na projekt soutěž s tím, že si lidé mohou vybrat předlohu, která se jim nejvíce líbí. Přestože to obyvatelé udělali, radnice nakonec vybrala jiný návrh, který používal k uchycení ocelová lana.

Proti němu ale kromě Přerovanů začali protestovat památkáři a ornitologové. Ti se obávali, že se o lana budou zabíjet ptáci. Radnice proto nakonec rozhodla, že na architektonický návrh stavby vyhlásí nové výběrové řízení, ale vzápětí se vrátila k původnímu návrhu s ocelovými lany.

Tehdejší místostarosta Zdeněk Boháč to zdůvodňoval tím, že most nemá pilíře a nebrání vodě protékat, což by zlepšilo situaci během povodní. Kromě toho se navíc ve městě ozývaly hlasy, aby se radnice vrátila k návrhu Karla Herzána a Ludvíka Uhlíře z roku 1903.

Změnu přinesly až další volby. Po nich se staronové vedení města rozhodlo stavět most podle návrhu pražské Architektonické kanceláře Aleny Šrámkové, jenž se nejvíce zamlouval obyvatelům Přerova.

Vizualizace nové podoby Tyršova mostu. Oficiální zahájení stavby je už v úterý.Vizualizace nové podoby Tyršova mostu. Oficiální zahájení stavby je už v úterý.

Vizualizace nové podoby Tyršova mostu. Oficiální zahájení stavby je už v úterý, hotový by měl být v roce 2013. reprofoto: Magistrát města Přerova

Když však měla radnice loni zahajovat stavbu, začal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řešit odvolání dvou firem, které se neúspěšně ucházely o zakázku na most, což práce o rok posunulo. Most by měl být hotový v roce 2013.