Vedení přerovské radnice se bojí, že hrozba stávek řidičů autobusů městské hromadné dopravy a tedy i prázdných zastávek se může v budoucnu opakovat. Ilustrační snímek

Vedení přerovské radnice se bojí, že hrozba stávek řidičů autobusů městské hromadné dopravy a tedy i prázdných zastávek se může v budoucnu opakovat. Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Přerovu v budoucnu hrozí další stávky řidičů, bojí se město

  • 1
Stávku autobusových řidičů, která Přerovu hrozila v druhé polovině února, se sice podařilo zažehnat, vedení města se přesto obává, že se situace bude opakovat. Požadavky řidičů se totiž nepodařilo plně uspokojit a ani v budoucnu to zřejmě nebude možné. Dopravce na to dle primátora nebude mít dost peněz.

V pondělí 16. února hrozilo, že až do deváté ráno v Přerově nevyjede ani jeden autobus. Řidiči požadovali zvýšení hodinové mzdy z 90 na 100 korun za hodinu, zaměstnavatel jim však nechtěl vyjít vstříc. Pokud by navíc ani tak jednání nepostoupila, byli řidiči připraveni o čtyři dny později nevyjet po celý den.

Nakonec se ale odbory s dopravcem na poslední chvíli dohodly na kompromisu. Šoférům zvedli plat na 95 korun na hodinu a stávka byla zažehnána.

„Problém ale není vyřešený, řidiči nebyli ve svých požadavcích uspokojeni,“ uvedl náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO).

„Obáváme se, že situace se bude znovu opakovat. Nelze do budoucna eliminovat další stávkové pohotovosti nebo stávky,“ domnívá se přerovský primátor Vladimír Puchalský. Za problémy podle jeho slov stojí cena, za kterou Dopravní a logistická společnost provozování hromadné dopravy v Přerově vysoutěžila.

„Je podezřele nízká a měla být ze soutěže vyloučena. Takováto situace je pro město na dalších osm let, kdy trvá smlouva s dopravcem, neúnosná,“ uvedl primátor.

Rozdíl mezi nejvyšší a druhou nabídkou byl 53 milionů

Narážel přitom na výběrové řízení v roce 2013. Dopravní a logistická společnost tehdy vyhrála s nabízenou cenou 136,8 milionu korun, za kterou slibovala provozovat městskou dopravu v Přerově po dobu deseti let.

Město přitom počítalo s částkou až 250 milionů korun a druhá nejnižší nabídka se lišila o celých 53 milionů korun. Po dopravci magistrát požadoval například i nízkopodlažní a ekologické autobusy.

„Nechceme, aby nám tu jezdily nějaké staré karosy, stáří autobusů je také jednou z podmínek,“ nastínil tehdy mluvčí magistrátu Bohuslav Přidal.

Už při podepisování smlouvy ale chtěli zástupci dopravce původně navrhovanou cenu změnit. Upravená formulace dodatku smlouvy by ale znamenala navýšení o 110 milionů korun. Tehdejší vedení města to odmítlo s tím, že by navíc porušilo zákon o veřejných zakázkách.

Kdo komu dluží peníze, rozhodne zřejmě až soud

Obava z další stávky řidičů přitom není jediným současným problémem města se zmíněným dopravcem.

„Na úřad přišel návrh právního zástupce Dopravní a logistické společnosti, že jim podle jejich interpretace smlouvy máme doplatit dva miliony korun, které jim údajně zadržujeme, jinak se obrátí na soud,“ sdělil primátor Puchalský. Město přitom míní, že naopak dopravce dluží peníze jemu.

„Domníváme se, že nám zadržují přes 500 tisíc korun. My jejich návrh odmítáme, situace tedy spěje k soudnímu sporu. Jde o důsledek nešťastně formulované smlouvy, kterou jsme zdědili po předchozím vedení,“ dodal Puchalský.

Vedení Dopravní a logistické společnosti se vyjádření přerovského primátora k situaci nelíbí.

„Pan primátor není oprávněn hodnotit, zda je naše firma schopna dodržet své závazky vůči objednateli, tedy městu, či ne,“ uvedl jednatel společnosti Tomáš Brada. K hrozbě opakovaných stávek se vyjádřit nechtěl, potvrdil však spor s městem o peníze.

„Na jednání s vedením města jsme dospěli k názoru, že ani jedna strana není schopna spor oprávněně posoudit, budeme to tedy muset nechat na soudu,“ dodal Brada.