Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká přestavba olomouckého bulváru budí spory, na změny už je pozdě

  5:55aktualizováno  5:55
Bez parkujících aut, s nízkými širokými chodníky, plná zeleně a především určená hlavně pro pěší. Taková by podle architektů z opozičního hnutí ProOlomouc měla být nová podoba frekventované olomoucké třídy 1. máje v historickém jádru města. Plány radnice ale vypadají jinak a na velké změny už není čas.

Vizualizace návrhu podoby olomoucké třídy 1. máje vytvořené architekty z opozičního hnutí ProOlomouc. Ti navrhovali klást důraz na určení místa hlavně pěší a tedy bez parkujících aut a s nízkými širokými chodníky. | foto: ProOlomouc

Opravy zhruba 400 metrů dlouhého úseku mezi Hotelem Palác a náměstím Republiky za více než sto milionů korun začnou na jaře. Plány, podle nichž se dělníci do nejdražší olomoucké investice roku 2016 pustí, však teď vypadají jinak, než si architekti z ProOlomouc představovali.

Chodci tu rozhodně nehrají prim - obrubníky jsou vyšší a chodníky zúžené kvůli silnici, jejíž část je vyhrazena na parkování aut a odstavení dodávek pro zásobování obchodů a restaurací. Opozici se s městem podařilo nakonec dojednat pouze drobné úpravy, na poslední chvíli je budou začátkem příštího roku schvalovat radní. Na zásadní změny už není čas.

Olomouc totiž na novu třídu 1. máje získala dotaci, ze Švýcarských fondů přiteče zhruba 50 milionů. Případné velké přerýsování plánů by stavbu, jejíž součástí je i modernizace tramvajové trati, zdrželo a vážně ohrozilo přísun klíčových peněz.

Architekti přitom městu vytýkají, že se s návrhy změn ozývali už dříve, ale radnice jim v posledních letech nevěnovala pozornost. Současné vedení města stihlo s ProOlomouc letos na podzim projednat jen drobnější úpravy, které se - pokud je odsouhlasí radní - do projektu dostanou těsně před dokončením stavby.

Plány vychází podle architektů ze zastaralého stylu myšlení

S kritikou čtyři roky starých plánů začalo před lety podle architekta a zastupitele Pavla Grasseho nejprve sdružení Za krásnou Olomouc, poté v ní pokračovalo jeho opoziční hnutí ProOlomouc. Bez výsledku.

Jak se promění třída 1. máje

„Město tak dlouho nereagovalo na jakékoli podněty, až se zodpovědní náměstci dostali do situace, že to nyní buď postaví ze Švýcarských fondů, anebo to nepostaví vůbec,“ shrnuje architekt.

Má za to, že nynější plány oprav vycházejí ze zastaralého stylu myšlení ještě z dob, kdy po silnicích jezdilo mnohem méně aut.

„Je to řešení pro desetinovou intenzitu automobilové dopravy, její upřednostňování a komfort tady neodpovídá poměru aut a chodců dnešní doby. Neodpovídá to modernímu pojetí historických částí měst, jako je tomu na ostatních místech v Evropě,“ hodnotí Grasse.

Vše musí být hotové do konce roku 2016

V představách architektů by třída 1. máje měla patřit hlavně chodcům. Na širokých chodnících by bylo dost místa nejenom pro lidi, ale také pro posezení či zahrádky. Nízké obrubníky by vozíčkářům a ženám s kočárky na kterémkoli místě umožnily přejít ulici, auta rezidentů a dodávky pro zásobování by mohly na krátký čas najet přímo na chodník. ProOlomouc by na třídě 1. máje rádo vidělo i více zeleně, například před Hotelem Palác.

„Třída 1. máje je jediná pěší spojnice mezi hlavním nádražím a centrem města přes Předhradí. Denně tudy projdou tisíce lidí, je tedy nutné umožnit chodcům co nejlepší podmínky. Více místa na chodníku má pozitivní vliv na atraktivitu městského prostoru i přilehlých obchodů a restaurací,“ vysvětlují architekti v návrzích adresovaných magistrátu.

Náměstek primátora Filip Žáček potvrzuje, že proměna třídy 1. máje musí kvůli penězům ze Švýcarska už začít. S nástupem dělníků proto počítá příští rok na přelomu dubna a května.

„S ohledem na dotace musí být tato akce uzavřena do konce příštího roku,“ dodává Žáček, jenž je na radnici mimo jiné zodpovědný za investice.

Radnice a architekti se dohodli na čtyřech úpravách

Přebudování důležité ulice je rozdělené do tří etap, a to i kvůli výlukám a objízdným trasám MHD. Jejich přesný soupis radnice teprve zveřejní. Žáček připouští, že velké změny se v plánu rekonstrukce už udělat nedají. Je na něj vydáno i stavební povolení. Proti výtce, že architekty dříve neposlouchala, však radnici hájí.

„Vítám, že o tom diskutujeme. Ale je třeba říct, že tím navazujeme na jinou širokou diskusi, která proběhla, když tento projekt vznikal. Vnímám to tak, že i dnes jsou ve veřejném prostoru lidé, kteří se k tomu chtějí aktuálně veřejně vyjádřit,“ řekl náměstek.

Vyzdvihuje, že se s architekty z ProOlomouc dohodl na čtyřech změnách, jež se pokusí do plánů vložit na poslední chvíli skrze takzvané změny stavby před dokončením. Před Hotelem Palác má tak šanci vzniknout veřejné prostranství, řidiči by tudy jezdili jinak než dnes. Radnice s opozicí sladila i počet parkovacích míst či se dohodla na kompromisu mezi parkováním a šířkou chodníků.

„Dnes je fakt, že vyloučit dopravu z této lokality nejde. Základním cílem je udělat ulici komfortní jak pro automobilovou a tramvajovou dopravu, tak i pro pěší. Toto řešení je pro mě rozumným kompromisem,“ hodnotí Žáček. Dohodu s architekty a úpravy plánů musí ještě schválit radní. Žáček počítá s tím, že jim příslušné dokumenty předloží v lednu či únoru.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí podle okresů pro Olomoucký kraj:

Volby do Senátu

Olomoucký kraj volí své zástupce do Senátu v obvodech 65 - Šumperk a 62 - Prostějov. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, proběhne druhé kolo senátních voleb 12. a 13. října.



Nejčtenější

Voják nemusí státu platit dva miliony za zásah „bévépéčka“ při cvičení

Jediným odsouzeným v kauze střelby bojového vozidla pěchoty do vlastních řad...

U olomouckého krajského soudu pokračuje kauza nešťastné střelby do vlastních řad při cvičení bojových vozidel pěchoty...

Bitka kvůli parkování. Řidič dostal smetákem, sám po ženě hodil ořech

Snímek řidičových zad se stopami po ranách od násady smetáku

Strážníci v Olomouci ve čtvrtek večer vyjížděli k bizarní přetahované kvůli zaparkovanému autu. Jeho řidič se nejprve...



Rychle jedoucí motorkáře sledoval na Červenohorském sedle i policejní dron

Policie hlídala řidiče na Červenohorském sedle dronem

Nejen hlídky ale i dron nasadila policie o uplynulém víkendu během kontrolní akce na Červenohorském sedle, které je...

Babišova pravá ruka kraluje v absencích, přesto Faltýnek kandiduje znovu

První místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek v diskusním pořadu iDNES.tv...

Sedí ve Sněmovně, šéfuje poslaneckému klubu ANO a na stranické úrovni je prvním místopředsedou hnutí, který se účastní...

Roky vedl v Jeseníkách záchranáře, zažil umrzlé milence i ztracenou třídu

Dlouholetý horský záchranář Zdeněk Zerzáň, který Horskou službu Jeseníky...

Bezmála dvacet let vedl Horskou službu Jeseníky, která letos slaví sedm dekád své činnosti. Za tu dobu zažil Zdeněk...

Další z rubriky

Trest veliteli „bévépéčka“ za zásah dalšího vozu neplatí, čeká ho nový soud

Velitel bojového vozidla pěchoty Marcel Kulišťák, který čelí obžalobě z...

Soudní projednávání nehody při nočních střelbách na Libavé, při které armádní bojové vozidlo pěchoty zasáhlo vedle...

Jesenické seniory pohlídají přístroje, zavolají pomoc v nouzi i po pádu

Ředitel Městské policie v Jeseníku Miroslav Táborský ukazuje komunikátor, který...

Možnost přivolat pomoc pouze stisknutím tlačítka na přístroji, který není o moc větší než krabička od sirek, získá nyní...

Řidič po proražení olejové vany odešel od auta, na skvrně boural motorkář

Řidič auta prorazil na výmolu vanu s olejem a ten vytekl na silnici. Následně...

Dopravní nehodu, která vedla k další havárii, vyšetřují policisté z Prostějovska. Řidič na silnici při najetí do výmolu...

Najdete na iDNES.cz