Plánovaná trasa šternberského obchvatu, se kterou řada obyvatel nesouhlasí. Po kliknutí se zobrazí kompletní mapa.

Plánovaná trasa šternberského obchvatu, se kterou řada obyvatel nesouhlasí. Po kliknutí se zobrazí kompletní mapa. | foto: ŘSD

Příprava šternberského obchvatu se opět protáhla nejméně o rok

Obchvat Šternberka zůstává i nadále v nedohlednu. Tak lze vyložit závěr krajského úřadu, který zrušil územní rozhodnutí vydané šternberským stavebním úřadem a vrátil ho zpět k novému projednání. Důvodem byly nedostatky, na které ve svém odvolání poukázala skupina odpůrců navržené trasy.

"Hlavním důvodem pro zrušení územního rozhodnutí v odvolacím řízení byly neúplné podklady. Zejména šlo o chybějící souhlasy některých vlastníků dotčených pozemků či staveb. Dále tam nebyla stanoviska a rozhodnutí příslušného orgánu ochrany přírody a krajiny týkající se soustavy Natura 2000, posouzení vlivu na životní prostředí, zásahu do lesa a zvláště chráněných druhů živočichů," shrnul Vladimír Urbánek z krajského oddělení územního plánu a stavebního řádu.

Stavba se tak opět výrazně prodloužila. Šternberský stavební úřad totiž nyní vyzve Ředitelství silnic a dálnic, aby žádost doplnilo o náležitosti, které tam podle krajského úřadu chybí, případně opravilo ty, jež jsou špatně.

Poté bude nutné znovu provést celé územní řízení, které zpravidla trvá minimálně tři měsíce. Když se k tomu připočte dalšího tři čtvrtě roku, kdy se řešilo odvolání, prodloužila se příprava stavby nejméně o dvanáct měsíců.

Podle mluvčí Niny Ledvinové už Ředitelství silnic a dálnic nedostatky řeší.

"Podáme novou žádost doplněnou o nezbytné náležitosti. Už v předstihu si zajišťujeme stanovisko orgánu ochrany životního prostředí, získali jsme také souhlasy dvou vlastníků pozemků, kteří v průběhu přípravy nereagovali na naše výzvy a vzhledem k chybě ve výčtu pozemků dotčených stavbou v územním plánu města Šternberk je nelze ve veřejném zájmu vyvlastnit. Nebudou-li opět vzneseny výhrady, mohlo by být územní rozhodnutí vydáno ještě do konce roku," konstatovala Ledvinová.

Ředitelství přitom bude mít po získání územního rozhodnutí nejtěžší krok před sebou. Ke stavebnímu povolení už totiž musí prokázat, že vlastní všechny potřebné pozemky nebo má souhlas jejich majitelů. V krajním případě sice může dojít i na vyvlastňování, to ale může trvat měsíce až roky. Navíc ne všechny potřebné pozemky vyvlastnit lze.

Není to obchvat, ale průtah, říkají odpůrci

Řada majitelů pozemků se však stále staví proti plánované trase a své parcely rozhodně prodat nechce.

PLÁNOVANÝ OBCHVAT V ČÍSLECH

délka: 4 731 metrů
plocha silnic: 83 500 m2
počet mostů: 7
plocha mostů: 564 m2
protihlukové stěny: 2
délka stěn: 443 metrů
opěrné zdi: 3
plocha zdí: 3 448 m2
celkový objem výkopů: 192 960 m3
celkový objem násypů: 239 420 m3
předpokládaná cena bez daně: 1,3 miliardy

(zdroj: ŘSD)

"Nesouhlasili jsme s prodejem pozemku a to dál trvá. Od začátku nám jde ale hlavně o to, že tak, jak je trasa navržená, není obchvatem, ale průtahem, což umožnil špatný územní plán. A stejný názor mělo přes pět set lidí, kteří se podepsali pod petice," shrnula například Iva Oulehlová, jejíž manžel má v trase obchvatu pozemek.

"Nejsme proti obchvatu obecně, Šternberk ho potřebuje, ale všude je běžné, že taková silnice vede jasně mimo město, což není tento případ. Spousta zdejších lidí bohužel plánovanou trasu nezná, ale když jim ji vysvětlíme, nechápou ji stejně jako my," dodala Oulehlová.

Přestože se s přípravou obchvatu začalo už v devadesátých letech a původním termínem zahájení stavby byl rok 2006, zůstává dokončení stále v nedohlednu. I kdyby šlo totiž všechno bez problémů, bude trvat zhruba dva roky, než se začne stavět a stejnou dobu si vyžádá samotné budování obchvatu.

Nicméně ani rok 2015 se zatím nezdá být příliš reálný. Kromě odpůrců trasy je dalším významným faktorem i nedostatek peněz, kdy stát až na výjimky nechce zahajovat stavby nových silnic.

V Olomouckém kraji už tak nyní čeká na peníze obchvat Zvole na Zábřežsku, kde se řeší poslední spory o pozemky, a především pak obchvat Javorníku, který už je dokonce rozestavěný, avšak práce na něm se právě kvůli financím výrazně přibrzdily.