Tudy cesta (zatím) nevede. Olomouc chce tramvajovou trať protáhnout dál na jih města, v cestě ale stojí jediný dům v Rooseveltově ulici. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Prodloužení tramvajové tratě na jih Olomouce vázne, brzdí ho jediný dům

  • 7
Život tisíců obyvatel nejlidnatějšího sídliště na jihu Olomouce má v blízké budoucnosti zlepšit prodloužení tramvajové tratě, soupravy totiž zatím končí jen na jeho okraji. Plán ale zatím blokuje jediný dům. Ten stojí přímo na trase a majitel ho i po měsících jednání stále odmítá prodat městu.

Vyjednávání s majitelem jednopatrového domu v Rooseveltově ulici začala už před několika měsíci.

„Přes několikeré jednání se odboru investic nepodařilo přesvědčit majitele o prodeji, výměně či jiném způsobu majetkoprávního vypořádání,“ píšou autoři zprávy, kterou v polovině června dostali na stůl olomoučtí zastupitelé.

Vykoupení domu úředníci v tomto popisu příprav na budování druhé etapy trati na Nové Sady označují jako nejproblematičtější. A ani teď se na tom nic nezměnilo, dům stále patří původním vlastníkům.

„V tomto směru probíhají i nadále intenzivní jednání. Věříme v dohodu,“ podotýká tisková mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.

Město je podle ní přesvědčeno, že vše bude vyřešené v době, kdy Olomouc na druhou část tramvajové trati získá - coby předstupeň pro stavební povolení - důležité územní rozhodnutí. S tím však radnice počítá nejdříve na jaře příštího roku.

Nikde jinde na trase problémy se získáním pozemků nejsou

Jednopatrový dům, který se tak stává jednou z nejžádanějších budov ve městě, patří dle katastru Miroslavu Mádrovi a Vlastě Mádrové. Oba tu mají trvalé bydliště. Ani jednoho tady však MF DNES v posledních týdnech opakovaně nezastihla.

Dům, který stojí trati v cestě

Těsně vedle jejich - pro radnici prozatím nedostupné - nemovitosti stojí další, úplně stejný dům, ten však už patří městu. Na první pohled tvoří obě k sobě navzájem zrcadlově obrácené stavby jeden celek o dvou vchodech. V městské „polovině“ sídlí v podnájmu Autoškola Svozil.

„S magistrátem tady máme dohodnutou dvouměsíční výpovědní dobu. Víme, že se tady prodloužení trati plánuje, kvůli vystěhování nás ale město ještě nekontaktovalo,“ doplňuje majitel autoškoly David Svozil.

Nový a pro Olomoučany ze sídliště Nové Sady klíčový kus trati má z Rooseveltovy ulice od nynější konečné zastávky vést skrz ulice Zikova a Schweitzerova až k ústí Voskovcovy ulice u dnešní autobusové zastávky U Kapličky. Nikde jinde na trase už město dle Štědré problémy s vyjednáváním o pozemcích nemá.

Prodloužení tratě o více než kilometr přijde na čtvrt miliardy

Druhá část trati na Nové Sady bude, podaří-li se městu domluvit prodej domu v Rooseveltově ulici, měřit přibližně 1,2 kilometru. Náklady dle poslední studie přesahují 250 milionů korun.

Součástí velkých plánů je dnes i přebudování vytížené křižovatky ulic Rooseveltova a Zikova na kruhový objezd. Zda k tomu dojde, určí výše dotace, kterou Olomouc získá.

„Pokračování trati je pro vedení města hlavní prioritou. Její stavba však patří mezi nejnáročnější investiční akce,“ dodává Štědrá. Radnice tak čeká na nastavení nového období rozdělování dotací. Stavba pak podle červnové zprávy pro zastupitele nezačne dříve než v roce 2018.

„To je nejméně optimistická varianta. Věříme, že se to povede dříve,“ říká nyní Štědrá.