Plánovanému prodloužení olomoucké tramvajové tratě na jih města stojí v cestě jediný dům v Rooseveltově ulici. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Znalec řekl tři miliony, Olomouc dá za dům blokující tramvajovou trať pět

  • 13
Neústupnost se majitelům domu, jenž brání prodloužení tramvajové trati na jih Olomouce, vyplatila. Konkrétně částkou dvou milionů korun. Město s nimi o koupi domu roky jednalo a nabízelo tři miliony dle znaleckého posudku. Vlastníci odmítli, a tak nakonec z radnice přišla nabídka pěti.

Budova v Rooseveltově ulici už roky blokuje plán na přivedení tramvají do srdce nejlidnatějšího olomouckého sídliště, neboť se na prodeji majitelé s městem nemohli shodnout. MF DNES jako první v lednu informovala, že je dohoda již na stole. Nyní politici zveřejnili detaily včetně kupní ceny. Právě ta byla významnou překážkou, na níž se jednání zasekla.

Odkoupení domu, který čeká demolice, projednali radní tento týden. Definitivně ho bude schvalovat březnové zastupitelstvo. Za dům radní plánují z městské kasy vyplatit pět milionů korun.

„Kupní cena je vyšší než cena obvyklá, stanovená znaleckým posudkem na tři miliony,“ připouští mluvčí magistrátu Radka Štědrá.

Dvoumilionový přeplatek město obhajuje tím, že jde o ojedinělou situaci, v níž neexistovalo vhodnější řešení. Olomouc by přišla o možnost vybudovat plánovanou dvoukolejnou trať.

„Pokud by dům zůstal stát, musela by být jednokolejná. Navíc by bylo třeba složitě řešit trasu kolejí kolem domu,“ vysvětluje Štědrá. Trať by tak zasahovala i do silnice, což by podle mluvčí vyšlo na více než dva a půl milionu.

„Podle odborného stanoviska by toto řešení mělo také negativní dopad na efektivní provoz tratě,“ doplňuje.

Majitelé argumentovali citovým vztahem k budově

Při prodloužení mají koleje vést z Rooseveltovy ulice do Zikovy a Schweitzerovy směrem k ulici Jižní. Budova v Rooseveltově ulici stojí pár metrů od nynější konečné zastávky. Jednopatrový dvojdomek tvoří dvě k sobě navzájem zrcadlově obrácené stavby, každá s vlastním vchodem. Jedna již městu patří, v podnájmu sídlí Autoškola Svozil. V druhé v bytech žijí dvě generace stávajících vlastníků.

Dům, který stojí trati v cestě

„K objektu mají velmi silný citový vztah, což zaznívalo na jednáních se zástupci města,“ podotýká Štědrá.

Smlouvání o prodeji, jež nakonec trvalo čtyři roky, kromě citů blokovaly i odlišné názory na cenu.

„Nechali jsme si znalcem zpracovat odhad nemovitosti a předložili ho vlastníkům. Bohužel nekoresponduje s jejich představami, cena se jim zdá nízká,“ uvedl vloni v září náměstek olomouckého primátora Filip Žáček (ČSSD). Nyní doplňuje, že rodina se domu skutečně původně nechtěla vzdát.

„Osobně chápu postoj spoluvlastníků s ohledem na jejich věk i vztah k nemovitosti. Jejich rodina ji vlastní více než šedesát let,“ řekl Žáček.

Město už si začalo chystat možnost dům vyvlastnit

Město si kvůli vleklým jednáním dokonce nechalo prověřit možnost dům vyvlastnit. Minulý rok odstartovalo proces, na jehož konci by tramvajová trať nesla přízvisko veřejně prospěšná stavba. Jakmile by ho zhruba po roce měla, mohla by Olomouc dům získat i proti vůli majitelů.

„Naším cílem není vyvlastňovat. Je to ale poslední šance v případě, že by to byla překážka vybudování této veřejně prospěšné stavby,“ podotkl tehdy primátor Antonín Staněk z ČSSD.

Ani vyvlastnění však teď město při vysvětlování pětimilionové kupní ceny neoznačuje za ideální řešení. Vše by trvalo mnohem déle než dohoda.

„Navíc by nebylo pravděpodobné očekávat výrazně nižší cenu, než jakou požadovali spoluvlastníci domu,“ dodává mluvčí.

Žáček pětimilionovou kupní cenu označuje jako jediné možné řešení v reálném čase.

„Dospěli jsme k němu po prověření všech možných jiných variant. Umožní nám dokončení projekční přípravy a podání žádosti o dotaci,“ vyzdvihuje náměstek.

Kromě domu město pro prodloužení trati potřebuje získat i několik pozemků. S majiteli průběžně jedná.