Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Plán společné školy u obcí Jesenicka narazil. V údolí Desné si ji chválí

  • 0
Namísto několika samostatných škol, které si navzájem konkurují a přetahují žáky i učitele, vznikne propojený systém takzvané svazkové školy pro všechny, kdo se do projektu zapojí. S takovým „zlepšovákem“ ve školství přišla jesenická radnice. Prosadit ho ale nebude jednoduché, okolní obce plán odmítají.

Zřízení svazkové školy chce prosadit místostarostka Jeseníku a bývalá ředitelka Základní školy v České Vsi Zdeňka Blišťanová. Podle ní na reorganizaci a sloučení škol do jedné hlavní s odloučenými pracovišti vydělají jak obce jako zřizovatelé zařízení, tak i žáci.

„Obce musí školy často dofinancovávat, aby je udržely. Chybí žáci, chybí aprobovaní učitelé. Vznikem svazkové školy ušetří obce na nákladech, protože taková škola má jen jeden management. Je možné také lépe využít aprobované učitele, kteří se mohou přesouvat po jednotlivých pracovištích a nemusí je složitě hledat každá škola sdružená ve svazku,“ tvrdí Blišťanová.

Podle ní je to nejlepší cesta, jak udržet síť škol s co nejnižšími náklady a ještě školství zkvalitnit. Svazková škola podle materiálu ministerstva školství funguje jako příspěvková organizace v rámci jedné obce, která za ni přebírá plnou zodpovědnost, a to i v případě, že má toto zařízení odloučená pracoviště v okolních obcích.

Obce Jesenicka ale zatím nechtějí o zřízení svazkové školy ani slyšet. „Naše škola do takového projektu určitě nepůjde. Nic by nám to nedalo,“ je přesvědčený například starosta Bělé pod Pradědem Miroslav Kružík.

Ani se nás nezeptali na názor, kritizuje starosta Lipové

Šéf další obce na Jesenicku Lipové Lubomír Žmolík rovněž nevidí v reorganizaci lepší perspektivu.

„Vím, že svazkové školství někde existuje, ale já v tom nevidím přínos pro naši školu,“ sdělil. A podobně se dívá na projekt svazkové školy také Česká Ves, kde před vstupem do komunální politiky Blišťanová působila jako ředitelka tamní základní školy.

Podle Žmolíka udělala jesenická místostarostka chybu, že svůj návrh ani neprojednala s dalšími obcemi. „Takhle se určitě společné projekty nepřipravují. Je přece docela zásadní zjistit od druhých, jaký mají názor,“ míní.

Blišťanová nechce postoj obcí komentovat. „Samozřejmě se chystám na půdě Sdružení měst a obcí Jesenicka svazkové školství podrobně představit. Jde o dlouhodobý proces a musí se začít tím, že zřizovatel a ředitelé budou mít o fungování svazkových škol potřebné a správné informace,“ uvedla.

Zkušenosti máme ty nejlepší, hlásí obce v údolí Desné

Úplně první svazková škola vznikla v roce 2006 na Karlovarsku a jedna už osm let funguje také ve Svazku obcí údolí Desné na Šumpersku. Spojila základní školy v Petrově, Sobotíně a Rapotíně.

„Zkušenosti máme ty nejlepší. Výrazně jsme snížili náklady, takže si můžeme dovolit i svazkový autobus, který děti rozváží podle potřeby,“ říká starosta Petrova Jan Vaníček. Podle něj se také zkvalitnila výuka na jednotlivých pracovištích.

„A při vyšším počtu žáků ve svazkové škole mnohem snáz dosáhneme na dotace,“ pochvaluje si starosta.

„Chtěli jsme dosáhnout optimálního počtu žáků ve třídách a co nejlépe využívat kvalifikované učitele. Ve svazkové škole je to možné. Školy si nekonkurují, nepřetahují si žáky, ale spolupracují,“ sdělila ředitelka svazkové školy Eva Bicanová.

Když bylo například v Petrově málo dětí pro prvních pět tříd, přesunul se první stupeň do Rapotína a v Petrově zůstal jen druhý stupeň. První stupeň je i v Sobotíně.

„Děti převážíme svazkovým autobusem. Z Petrova jezdí žáci do Rapotína i na tělocvik, protože je tam moderní hala,“ doplnila ředitelka. Podle ní může svazková škola dětem nabídnout i širší spektrum volitelných předmětů a vznikl také vyhledávaný školní klub.