Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proměna olomouckého vlakového nádraží za miliardy nabírá další zpoždění

  12:09aktualizováno  12:09
Časový skluz třímiliardové proměny olomouckého vlakového nádraží a železniční trati je stále větší. Původní termín byl říjen 2012, teď ale v nejlepším případě přichází v úvahu nejdříve červen. A do plánů na obnovu podchodu, nástupišť, kolejí i mostů teď i zasáhl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled z jižní strany (od nadjezdu). | foto: Moravia Consult Olomouc

Antimonopolní úřad zkoumal výběrové řízení na firmu, která by zakázku za zhruba tři miliardy dostala. Na starosti ho měla Správa železniční a dopravní cesty a právě k ní tak výtky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) směřují.

"Zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách, když při posuzování nabídek nevyřadil nabídku sdružení společností Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha a tohoto uchazeče nevyloučil. Jeho nabídková cena nebyla uvedena ve správném tvaru," uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Právě toto sdružení firem, jež vede společnost Eurovia, si správa železnic pro modernizaci té olomoucké vybrala. Toto rozhodnutí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) však Rafajův úřad zrušil.

"Zadavatel rovněž nedodržel zásadu transparentnosti, když při posouzení nabídek vzal v potaz opožděné upozornění tohoto uchazeče, že jeho skutečná nabídková cena je nižší, než byla ta čtená při otevírání obálek. V důsledku těchto pochybení mohlo dojít k podstatnému ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky," doplnil předseda ÚOHS.

Jasněji by o datu proměny nádraží mělo být příští týden

Samotné výběrové řízení ovšem kontroloři nezrušili. SŽDC ale nyní podle ÚOHS musí všechny nabídky v jeho rámci znovu posoudit.

Jak se má nádraží proměnit

"Jsme přesvědčeni, že zadávací řízení proběhlo maximálně transparentně a nediskriminačně. Nyní s ministerstvem dopravy hledáme varianty dalšího postupu," říká mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Zakázka v hodnotě kolem tří miliard korun je tak stále ve hře. Na olomouckém vlakovém nádraží by se za ně objevilo nové nástupiště, to stávající by dostalo zcela nový kabát šitý podle pravidel platných v celé Evropě.

Proměny by se dočkal i nevábný podchod. Po modernizaci třinácti kilometrů kolejí a také mostů by vlaky na Olomoucku mohly jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí.

Kdy se tyto plány začnou měnit ve skutečnost, napoví konec příštího týdne. Právě tehdy skončí podle informací MF DNES lhůta, v níž se mohou všichni, jichž se výsledky kontroly ÚOHS týkají, proti verdiktu Rafajova úřadu skrze takzvaný rozklad. Jestli této možnosti někteří z nich skutečně využijí, není teď jisté.

"Vzhledem k tomu, že tato věc ještě není uzavřená, nebudeme se k ní blíže vyjadřovat," uvedla Petra Kučerová, mluvčí společnosti Eurovia.

Odvolání proti verdiktu by začátek stavby posunulo o měsíce

Co se na nádraží plánuje

- stavba nového nástupiště a oprava těch stávajících
- modernizace kolejiště
- přestavba podchodu, vznikne také nový informační systém
- opravy okolních cest, modernizace silničního nadjezdu v městské části Černovír, podjezdu v Pavlovičkách a mostu přes řeku

Rozsáhlou videoprezentaci přestavby lze shlédnout zde

zdroj: Moravia Consult Olomouc

Rozhodnutí o podání rozkladu zatím nepadlo ani na SŽDC. Pokud jej nakonec nevyužije nikdo, budou se správci železnic řídit verdiktem kontrolorů. Vybrali by tak nového vítěze miliardové zakázky.

V opačném případě by nové rozhodování ÚOHS v reakci na podaný rozklad zabralo podle jeho mluvčího Martina Švandy řádově několik měsíců. Přípravy na modernizaci olomoucké trati by přitom samozřejmě stály.

"Za předpokladu, že by nebyl podán rozklad a i následné pokračování zadávacího řízení by probíhalo bez komplikací, bylo by možno předpokládat termín zahájení prací v průběhu června 2013," doplňuje mluvčí SŽDC Tesař.



Nejčtenější

Advokát nazval mladého aktivistu Čecha bonzákem, komora ho pokárala

Zakladatel Nadačního fondu proti korupci Karel Janeček a aktivista Jakub Čech.

Renomovaného olomouckého advokáta Zdeňka Šťastného, který pracuje pro radnice i politiky, ostře pokárala advokátní...

Almaty - Olomouc 1:2, Sigma drama nepřipustila a čeká ji Sevilla

Olomoucký Martin Nešpor (vpravo) a Sergej Politevič z Kajratu Almaty v utkání...

Velké přání olomouckých fotbalistů se splnilo. Sigmě se podařilo v odvetném utkání 3. předkola Evropské ligy na hřišti...



Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

Olomouc - Ostrava 1:4, vítězové se dotáhli na Slavii, Diop má hattrick

Střelec druhého ostravského gólu Dame Diop (vlevo) se raduje s Martinem Fillem,...

Ostravští fotbalisté se v tabulce první ligy dotáhli na třetí Slavii. V dohrávce 5. kola nečekaně vysoko zvítězili v...

A teď na Sevillu! Olomoučtí fotbalisté si v Evropské lize plní přání

Olomoučtí fotbalisté děkují fanouškům za podporu v pohárovém utkání proti...

Většina olomouckých fotbalistů si před losem kvalifikace Evropské ligy přála: Sevillu! Až se fanoušci v diskusích...

Další z rubriky

Pole se mají zastavět kvůli výrobně radiofarmak, jejíž vznik není potvrzený

Vizualizace podoby Národního biomedicínského a biotechnologického parku, který...

MF DNES prozkoumala dokumenty, které určily jako jediné vhodné místo pro stavbu nového vědeckého parku pozemky o...

Firmy kvůli vedru krátí směny, výroba v horku klesá až o desetinu

Mohelnická Hella Autotechnik bude nyní dodávat světlomety k vozům BMW.

Voda, iontové nápoje, nealko pivo či nanuky zdarma. K tomu kratší směny, častější přestávky a někde dokonce i sprchy....

Motorkář se srazil s autem, hořící benzin mu popálil hlavu i končetiny

Po srážce osobního vozu s motorkou na Šumpersku začalo hořet palivo, které...

K dopravní nehodě doprovázené požárem museli vyjíždět hasiči, záchranáři a policisté na Šumpersku. Při srážce osobního...

Najdete na iDNES.cz