Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled z jižní strany (od nadjezdu). | foto: Moravia Consult Olomouc

Proměna olomouckého vlakového nádraží za miliardy nabírá další zpoždění

  • 0
Časový skluz třímiliardové proměny olomouckého vlakového nádraží a železniční trati je stále větší. Původní termín byl říjen 2012, teď ale v nejlepším případě přichází v úvahu nejdříve červen. A do plánů na obnovu podchodu, nástupišť, kolejí i mostů teď i zasáhl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Antimonopolní úřad zkoumal výběrové řízení na firmu, která by zakázku za zhruba tři miliardy dostala. Na starosti ho měla Správa železniční a dopravní cesty a právě k ní tak výtky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) směřují.

"Zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách, když při posuzování nabídek nevyřadil nabídku sdružení společností Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha a tohoto uchazeče nevyloučil. Jeho nabídková cena nebyla uvedena ve správném tvaru," uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Právě toto sdružení firem, jež vede společnost Eurovia, si správa železnic pro modernizaci té olomoucké vybrala. Toto rozhodnutí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) však Rafajův úřad zrušil.

"Zadavatel rovněž nedodržel zásadu transparentnosti, když při posouzení nabídek vzal v potaz opožděné upozornění tohoto uchazeče, že jeho skutečná nabídková cena je nižší, než byla ta čtená při otevírání obálek. V důsledku těchto pochybení mohlo dojít k podstatnému ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky," doplnil předseda ÚOHS.

Jasněji by o datu proměny nádraží mělo být příští týden

Samotné výběrové řízení ovšem kontroloři nezrušili. SŽDC ale nyní podle ÚOHS musí všechny nabídky v jeho rámci znovu posoudit.

Jak se má nádraží proměnit

"Jsme přesvědčeni, že zadávací řízení proběhlo maximálně transparentně a nediskriminačně. Nyní s ministerstvem dopravy hledáme varianty dalšího postupu," říká mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Zakázka v hodnotě kolem tří miliard korun je tak stále ve hře. Na olomouckém vlakovém nádraží by se za ně objevilo nové nástupiště, to stávající by dostalo zcela nový kabát šitý podle pravidel platných v celé Evropě.

Proměny by se dočkal i nevábný podchod. Po modernizaci třinácti kilometrů kolejí a také mostů by vlaky na Olomoucku mohly jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí.

20. března 2012

Kdy se tyto plány začnou měnit ve skutečnost, napoví konec příštího týdne. Právě tehdy skončí podle informací MF DNES lhůta, v níž se mohou všichni, jichž se výsledky kontroly ÚOHS týkají, proti verdiktu Rafajova úřadu skrze takzvaný rozklad. Jestli této možnosti někteří z nich skutečně využijí, není teď jisté.

"Vzhledem k tomu, že tato věc ještě není uzavřená, nebudeme se k ní blíže vyjadřovat," uvedla Petra Kučerová, mluvčí společnosti Eurovia.

Odvolání proti verdiktu by začátek stavby posunulo o měsíce

Co se na nádraží plánuje

- stavba nového nástupiště a oprava těch stávajících
- modernizace kolejiště
- přestavba podchodu, vznikne také nový informační systém
- opravy okolních cest, modernizace silničního nadjezdu v městské části Černovír, podjezdu v Pavlovičkách a mostu přes řeku

Rozsáhlou videoprezentaci přestavby lze shlédnout zde

zdroj: Moravia Consult Olomouc

Rozhodnutí o podání rozkladu zatím nepadlo ani na SŽDC. Pokud jej nakonec nevyužije nikdo, budou se správci železnic řídit verdiktem kontrolorů. Vybrali by tak nového vítěze miliardové zakázky.

V opačném případě by nové rozhodování ÚOHS v reakci na podaný rozklad zabralo podle jeho mluvčího Martina Švandy řádově několik měsíců. Přípravy na modernizaci olomoucké trati by přitom samozřejmě stály.

"Za předpokladu, že by nebyl podán rozklad a i následné pokračování zadávacího řízení by probíhalo bez komplikací, bylo by možno předpokládat termín zahájení prací v průběhu června 2013," doplňuje mluvčí SŽDC Tesař.