Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přezdívka město kruháčů Prostějovu nevadí, přidá další včetně dvojitého

  12:32aktualizováno  12:32
Prostějov, který je už dnes přezdívaný jako město kruhových křižovatek, se chystá na frekventovaných místech v těsné blízkosti centra stavět další tři. Radnice argumentuje zklidněním dopravy a experti jí dávají za pravdu. Námitky má však dopravní policie.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Radnice ve spolupráci s krajem připravuje výstavbu kruhových objezdů na začátku výpadovky na Olomouc a Plumlov a na dalším místě vnitřního obchvatu na Poděbradově náměstí projektanti dokonce nakreslili dvojkruhovou křižovatku. Kromě těchto křížení se mají navíc motoristé dočkat dalšího „kruháče“ rovněž na plánovaném severním obchvatu Prostějova.

„Bavíme se o kruhových křižovatkách na vnitřním městském okruhu. Pokud má mít smysl nějaká koncepce, měly by být všechny křižovatky světelné, nebo kruhové, protože mají jiný systém dělení dopravy. Semafor auta zastaví a pouští najednou, kruhová křižovatka dopravu rozseká a zklidní. Jde nám o to, doplnit vnitřní okruh tak, aby zde byly křižovatky stejného typu,“ vysvětlil náměstek primátorky Prostějova Zdeněk Fišer.

Studie odborníků, kterou si město nechalo v minulosti zpracovat, podle něho takový postup doporučila. Dopravní policii se však ústup klasických křižovatek ze scény moc nelíbí.

„Podle našeho názoru u plánovaných okružních křižovatek není dostatečně řešeno převedení pěší a cyklistické dopravy. V současné době přecházejí chodci na zelený signál a je jim dán čas. Jak to bude vypadat na nově budovaných křižovatkách, kde jsou navržena pouze místa pro přecházení, je otázka,“ naznačuje Michael Vafek z Dopravního inspektorátu v Prostějově.

Chodci navíc podstatně snižují kapacitu křižovatky. Německé studie ukázaly, že už 400 pěších za hodinu, což je běžná intenzita středních měst, znamená pokles kapacity až o pětinu.

„Podle našeho názoru je současný stav se světelnou signalizací především pro pěší, kteří přecházejí na zelenou, podstatně bezpečnější,“ tvrdí Vafek. Okružní křižovatky by se podle něho měly proto budovat hlavně v místech, kde moc chodců a cyklistů není.

Kruháče dopravu zklidní a zpomalí, oponují experti policii

S tím však nesouhlasí krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz. Připomíná Prostějov před 20 lety, kdy všude byly rovné silnice, radary a naštvaní řidiči.

Okružní křižovatky

Pozitiva

  • pomalejší rychlost projíždějících aut
  • menší následky dopravních nehod
  • výrazně vyšší kapacita než u křižovatek bez semaforů

Negativa

  • horší převedení pěších především v místech se střední či vyšší intenzitou pěší dopravy
  • pěší a cyklisté snižují kapacitu křižovatky
  • oproti semaforům není možné dynamické řízení dopravy

(zdroj: Policie ČR)

„Bojovali jsme za to, aby se městská doprava zklidnila a nejezdilo se rychle právě kvůli chodcům. A jestli máme nějak přirozeně rychlost zpomalit, tak je to stoprocentně okružní křižovatka,“ tvrdí Charouz. Lidé se podle něho naučili, že jim všude svítí zelený panáček, a trochu polevili v opatrnosti.

„Kruháče jsou zcela logickým řešením. Auta budou jezdit pomalu a doprava si nakonec sedne. Mimochodem to přispěje i k tomu, že přes centrum nebudou jezdit obrovské nákladní soupravy. Řidiče přestane bavit stále motat volantem a bude tady klid. Ať si město objedou,“ míní šéf BESIP.

Ve městě je nutné nejprve dokončit opravy silnic

Obavy mírní také vedoucí odboru dopravy na prostějovské radnici Miroslav Nakládal. Například u dvojkruhové křižovatky u pošty by možností, jak přejít silnici, mělo být dokonce více.

„Namísto stávajících přechodů pro chodce jsou navržena místa pro přecházení a jedno místo bude ještě přidáno. Bude sloužit také pro přejezd cyklistů. Celý prostor Poděbradova náměstí s přilehlými ulicemi je v rámci rekonstrukce řešený i pro cyklistickou dopravu,“ uvedl Nakládal.

Samotní motoristé jednotný názor nemají. „Kruhové křižovatky vítám, ale zdá se mi, že čím je jich víc, tím jsou menší. Přes některé s obtížemi projede větší auto, natož pak nákladní. Co udělají další kruhové objezdy v centru, tak to si odhadnout netroufám,“ svěřil se jeden z prostějovských řidičů.

Plány na výstavbu dalších okružních křižovatek v Prostějově každopádně ještě několik měsíců zůstanou pouze na papíře. Vesměs jde o krajské investice, kdy hejtmanství buduje silnici a město chodníky, cyklostezky, osvětlení nebo zeleň.

„Kraj nyní v Prostějově přednostně řeší opravy výpadovek. Teď se dělá Brněnská, pak přijde na řadu Vrahovická na Přerov a ještě letos se zahájí Plumlovská. Pak se teprve budou řešit kruhové křižovatky, pokud nenastane nějaká změna. Jsme zatím na startu, ale nachystaní,“ uzavírá náměstek Fišer.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí podle okresů pro Olomoucký kraj:

Volby do Senátu

Olomoucký kraj volí své zástupce do Senátu v obvodech 65 - Šumperk a 62 - Prostějov. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, proběhne druhé kolo senátních voleb 12. a 13. října.



Nejčtenější

Voják nemusí státu platit dva miliony za zásah „bévépéčka“ při cvičení

Jediným odsouzeným v kauze střelby bojového vozidla pěchoty do vlastních řad...

U olomouckého krajského soudu pokračuje kauza nešťastné střelby do vlastních řad při cvičení bojových vozidel pěchoty...

Bitka kvůli parkování. Řidič dostal smetákem, sám po ženě hodil ořech

Snímek řidičových zad se stopami po ranách od násady smetáku

Strážníci v Olomouci ve čtvrtek večer vyjížděli k bizarní přetahované kvůli zaparkovanému autu. Jeho řidič se nejprve...



Rychle jedoucí motorkáře sledoval na Červenohorském sedle i policejní dron

Policie hlídala řidiče na Červenohorském sedle dronem

Nejen hlídky ale i dron nasadila policie o uplynulém víkendu během kontrolní akce na Červenohorském sedle, které je...

Zatajené exekuce hranického lídra Pirátů skončily stažením celé kandidátky

Ilustrační snímek

Tři týdny před komunálními volbami vzdali Piráti boj o místa na radnici v Hranicích na Přerovsku. Vše odstartovalo...

Roky vedl v Jeseníkách záchranáře, zažil umrzlé milence i ztracenou třídu

Dlouholetý horský záchranář Zdeněk Zerzáň, který Horskou službu Jeseníky...

Bezmála dvacet let vedl Horskou službu Jeseníky, která letos slaví sedm dekád své činnosti. Za tu dobu zažil Zdeněk...

Další z rubriky

Zatajené exekuce hranického lídra Pirátů skončily stažením celé kandidátky

Ilustrační snímek

Tři týdny před komunálními volbami vzdali Piráti boj o místa na radnici v Hranicích na Přerovsku. Vše odstartovalo...

Starosta dostal podmínku za obří černou skládku, vršila se dvacet let

Bývalý starosta Určic na Prostějovsku Vlastimil Konšel čelí obžalobě z...

Exstarosta Určic na Prostějovsku Vlastimil Konšel dostal podmíněný trest 10 měsíců za to, že na bývalou skládku u obce...

Trest veliteli „bévépéčka“ za zásah dalšího vozu neplatí, čeká ho nový soud

Velitel bojového vozidla pěchoty Marcel Kulišťák, který čelí obžalobě z...

Soudní projednávání nehody při nočních střelbách na Libavé, při které armádní bojové vozidlo pěchoty zasáhlo vedle...

Najdete na iDNES.cz