Jeden ze stálých radarů, které používal Prostějov k hlídání rychlé jízdy v ulicích.

Jeden ze stálých radarů, které používal Prostějov k hlídání rychlé jízdy v ulicích. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Prostějov dal miliony za radary, ani po roce pro ně nemá využití

  • 8
Desítka radarů rozmístěných v ulicích Prostějova nemá od roku 2012 využití. Rychlost aut měřila na objednávku radnice soukromá firma, ukázalo se ovšem, že systém porušuje zákon, a hlídání rychlosti skončilo. Přes odpor opozice se radnice před rokem rozhodla, že radary za 2,3 milionu koupí.

Ani po 12 měsících však neexistuje konkrétní plán, co se s nevyužitým zařízením bude dít. Město akorát zopakovalo, že radary v budoucnu začlení do systému inteligentního řízení dopravy.

„Když chci budovat systém inteligentní dopravy, což by samo o sobě mohla být bohulibá záležitost, tak si nejdříve musím udělat nějaký základní plán, nějaké schéma, co vlastně chci. Pak si teprve vyberu zařízení, které budu nakupovat. Já jsem v tom nákupu viděl jedině přesun peněz soukromé firmě, a to nemohu schvalovat. Radost z toho nemám,“ kritizuje po roce nákup radarů například opoziční zastupitel Tomáš Blumenstein z ODS.

To, že ani dnes není jasné, co s radary bude, Blumensteina nepřekvapuje. „I když říct, že nepřekvapuje, by mohlo vypadat, že z toho mám radost, a to určitě nemám. Mrzí mě to,“ upřesnil.

Proti nákupu radarů, který nakonec prostějovská koalice protlačila většinou 20 hlasů z 35, byl i zastupitel František Frömll ze Změny pro Prostějov.

„Myslím, že bychom měli vycházet z nějakého přesného projektu, který prokáže, že radary potřebujeme. Pak se o tom bavme. Ale vykoupit nepotřebné zařízení, to mi nepřipadne správné,“ marně argumentoval před rokem.

Radnice: Radary jako takové se už využívat nebudou

Náměstek primátorky Prostějova Zdeněk Fišer přiznal, že konkrétní využití pro opuštěné radary zatím město nemá.

„Radary jako takové se už využívat nebudou. Dnes máme v Prostějově několik kruhových křižovatek, které provoz zpomalily, a po výpadovkách už auta nejezdí tak rychle jako dřív. Důležité je, že ke každému zařízení jsou přípojky, které využijeme,“ vysvětlil Fišer.

Město totiž ve spolupráci s Integrovaným systémem dopravy Olomouckého kraje připravuje například dopravní terminály nebo chytré zastávky.

„Ty mohou být napájeny právě z těch přípojek. Nebo na ně budeme moci připojit panel s informacemi, jak je aktuálně obsazené například parkoviště v centru města. Konkrétní investiční akci však zatím připravenou nemáme,“ dodal náměstek primátorky.

Podle něho existuje i další důvod, proč se město do nákupu nevyužitých radarů pustilo.

„Nám to blokovalo některé opravy komunikací. Konkrétně třeba u kruhové křižovatky u zámku. Majitel radarů byl účastníkem stavebního řízení, mohl zdržovat, odvolávat se a my bychom se museli pracně soudit,“ tvrdí Fišer.

Systém, který měl být „bičem“ na řidiče, skončil fiaskem

„Je to ustupování jakémusi vydírání. Pokud je to politika, jakou chce rada města dělat, mně to nepřipadá správné,“ oponuje zastupitel Blumenstein.

Smlouvu se společností Czech Radar na měření rychlosti aut v Prostějově město vypovědělo v roce 2012. O pokuty se firma a radnice předtím dělily. Původně bohulibý systém, který měl zkrotit neukázněné řidiče, však skončil fiaskem.

Krajský úřad a ministerstvo dopravy totiž záhy zjistily, že systém měření porušoval zákon. Do řízení o přestupcích měli například přístup neoprávněné osoby, soukromá data nebyla bezpečně chráněna, a systém navíc stanovil jakési nadřidiče, kteří měli z pokut paušální pardon.

Czech Radar již dříve odmítl, že by městu chtěl dělat naschvály. „V normálním postupu ve stavebním řízení bychom jako majitelé akorát dávali své stanovisko. Radary jsme odprodali za zůstatkovou cenu,“ sdělil výkonný ředitel firmy Petr Nahodil.

I když v porovnání s minulými roky motoristy v Prostějově kruhové objezdy opravdu trochu přibrzdily, i tak řada řidičů stále jezdí jako utržená ze řetězu.

„V loňském roce jsme na 13 stanovených úsecích prováděli měření rychlosti mobilním radarem a zjistili jsme 174 přestupků,“ potvrdil ředitel Městské policie Prostějov Jan Nagy. Například v Čechůvkách, kde je povolená sedmdesátka, strážníci chytli řidiče, který jel rychlostí 143 kilometrů v hodině.