Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prostějov odkoupil za více než dva miliony radary, které nepotřebuje

  4:52aktualizováno  4:52
Prostějovská radnice odkoupila od soukromé firmy desítku radarů, s jejichž pomocí se ve městě před lety pokutovali řidiči za rychlou jízdu. Celý systém byl ale dle rozhodnutí soudu a ministerstva nezákonný, a tak musel skončit. Město nyní za „slepé“ radary zaplatilo přes dva miliony, přestože je nepotřebuje.

Jeden ze stálých radarů, které používal Prostějov k hlídání rychlé jízdy v ulicích. Kvůli chybám celého systému ale už od poloviny roku 2010 město pomocí nich trestat řidiče nesmí. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Prostějovská radnice se rozhodla, že zařízení odkoupí a využije k budování inteligentního systému řízení dopravy ve městě. Zastupitelstvu radní navrhli, že za deset radarů zaplatí společnosti Czech Radar 2,3 milionu korun. A vzápětí se strhla bouře.

„Kdybych chtěl něco takového dělat za svoje peníze, tak se nejprve zamyslím. Chci systém řízení autobusů, chci systém řízení semaforů, chci měřit rychlost? Pak bych si vzal mapu města, červený fix a začal bych si kreslit, co chci a kde jsou zařízení Czech Radaru nebo někoho jiného,“ rozčiloval se na jednání třeba opoziční zastupitel Tomáš Blumenstein z ODS.

„Nedovedu si představit, že teď plošně nakoupíme všechno, co tam stojí a v jakémkoliv stavu. Vypadá to, že za každou cenu od Czech Radaru kupujeme věci, které už firma nepotřebuje, bez ohledu na to, že my ty věci také nepotřebujeme,“dodal.

„Myslím, že bychom měli vycházet z nějakého přesného projektu, který prokáže, že radary potřebujeme. Pak se o tom bavme. Ale vykoupit nepotřebné zařízení, to mi nepřipadne správné,“ přidal se František Fröml ze Změny pro Prostějov.

„Na inteligentní systém řízení dopravy je to naprosto neadekvátní, nesmyslně drahé řešení, které prostě není potřeba,“ zkritizoval akci další opoziční zastupitel z Pirátské strany Petr Kapounek.

Radní: Radary nepotřebujeme, jde nám o elektrické přípojky

Náměstek primátorky Zdeněk Fišer nakonec musel přiznat, že samotné zařízení Prostějov opravdu nepotřebuje.

„Ke každé té ptačí budce, jak ty radary nazýváme, je kratší nebo delší elektrická přípojka včetně měření. Pro nás jsou důležité ty elektrické přípojky,“ sdělil zkoprnělým zastupitelům. Na fungující přípojky pak podle něho už radnice může připojit cokoliv, měřiče rychlosti nebo třeba informační tabule.

„Takže my z těch řízení využijeme vlastně jenom tu přípojku elektřiny,“ připustil Fišer.

A dalším důvodem, proč se radnice do nevýhodného obchodu pustila, byla podle všeho i snaha zbytečně si nekomplikovat práci. Fišer nepopřel, že město mělo strach, že by Czech Radar jako majitel stojících zařízení při nejrůznějších stavebních úpravách mohl blokovat stavební řízení.

„Jako majitelé mohou samozřejmě dávat námitku nebo připomínku,“ řekl náměstek.

Spornému nákupu ani kritika opozice nezabránila

Czech Radar to ale odmítl. „Je to normální postup ve stavebním řízení. Jako majitelé bychom akorát dávali stanovisko. Městu jsme radary odprodali za zůstatkovou cenu,“ uvedl výkonný ředitel firmy Petr Nahodil.

Jenže navzdory kritice a výhradám opozice nakonec nákup radarů, které město k ničemu nepotřebuje, zastupitelé schválili většinou 20 hlasů z 35.

Spolupráci se společností Czech Radar, která v ulicích měřila rychlost aut, Prostějov ukončil vypovězením smlouvy v roce 2012. Za porušení silničních předpisů padaly pokuty, o něž se firma a radnice dělily.

Původně bohulibý systém, který měl zkrotit neukázněné řidiče, však skončil fiaskem. Krajský úřad a ministerstvo dopravy totiž v rámci státního dozoru zjistily, že systém měření nebyl v pořádku a porušoval zákon. Do řízení o přestupcích měly například přístup neúřední osoby, soukromá data nebyla bezpečně ochráněná a systém navíc stanovil jakési nadřidiče, kteří měli z pokut paušální pardon.

Po aféře se odpovědní politici v následujících volbách ani nedostali na kandidátku, desítka radarů však dodnes zůstává na frekventovaných místech v ulicích a dál - ovšem pouze pasivně - měří rychlost projíždějících vozů. Údaje získané i s jejich pomocí ukazují, že řada řidičů v Prostějově jezdí jako utržená z řetězu.

„Pokud mluvím o rychlosti či celkově o nekázni v dopravě, tak situace je katastrofální. Buďme rádi, že nehodovost je na takové úrovni, jaká je, protože ochota řidičů dodržovat předpisy je minimální. Taková perlička. V Čechůvkách, kde je povolená rychlost 70, jsme nedávno naměřili 143 kilometrů v hodině,“ řekl zastupitelům šéf městské policie Jan Nagy.




Nejčtenější

Pachatel nevěděl, že útočí na Kvitovou, soudí policie. Případ odložila

Tenistka Petra Kvitová na setkání s novináři po propuštění z nemocnice. (23....

Ani stovky různých podnětů od lidí, ani téměř jedenáct měsíců podrobného vyšetřování nestačilo kriminalistům k...

Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...



Třeba má oběť nebude zbytečná, říká chartista Hradílek držící hladovku

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek (8. listopadu 2017).

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek drží už třináctý den protestní hladovku. Chce tak podle svých slov...

Stovky kilometrů silnic bude místo krajských cestářů udržovat Eurovia

Dispečer Vlastimil Mizera stojí u nových vozů zimní údržby v areálu firmy...

Zimní údržbu frekventovaných silnic první třídy v Olomouckém kraji letos poprvé zajistí soukromý sektor. Konsorcium tří...

Řidič kamionu na přejezdu prorazil závory, srážce zabránil i strojvůdce

Kamion uvěznily na přejezdu v Bludově závory. Srážce s přijíždějícím vlakem...

Na nepozornost v úterý málem doplatil řidič kamionu, který na Šumpersku vjel na železniční přejezd navzdory blikajícím...

Další z rubriky

Pachatel nevěděl, že útočí na Kvitovou, soudí policie. Případ odložila

Tenistka Petra Kvitová na setkání s novináři po propuštění z nemocnice. (23....

Ani stovky různých podnětů od lidí, ani téměř jedenáct měsíců podrobného vyšetřování nestačilo kriminalistům k...

Olomouc získala pozemky pro nový kus tramvajové tratě, ukázala jeho podobu

Vizualizace vzhledu křižovatky ulic Rooseveltova a Zikova po dokončení výstavby...

Po dvou letech jednání získala olomoucká radnice konečně všechny pozemky potřebné pro vybudování druhé etapy tramvajové...

Řidič kamionu na přejezdu prorazil závory, srážce zabránil i strojvůdce

Kamion uvěznily na přejezdu v Bludově závory. Srážce s přijíždějícím vlakem...

Na nepozornost v úterý málem doplatil řidič kamionu, který na Šumpersku vjel na železniční přejezd navzdory blikajícím...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.