Jižní spojka v Prostějově měla ulevit obytným částem od dopravy, pro nákladní dopravu je však uzavřena.

Jižní spojka v Prostějově měla ulevit obytným částem od dopravy, pro nákladní dopravu je však uzavřena. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Prostějov postavil za 38 milionů silnici, aby odvedl dopravu od domů. Kamiony tudy ale nesmí

  • 6
Zvláštní osud má zatím takzvaná prostějovská jižní spojka. Město ji vybudovalo, aby odvedlo auta od obytných domů v této části města, nákladní doprava však na ni má zákaz vjezdu, a tak stále jezdí původní trasou.

Místo toho, aby objížděla Prostějov v polích za městem, proto těžká auta i nadále projíždí v těsné blízkosti domů. Radnice se přitom nemůže shodnout s hygieniky, kdo za absurdní situaci může. Nic to ale nemění na tom, že na obchvat náklaďáky nemohou, ale například těsně vedle v Drozdovicích projíždějí podél chodníků a pod okny desítek rodinných domků.

"Samozřejmě to považuji za nesmysl. Vždyť obchvat měl nákladní auta odvést z přilehlých ulic a z centra. Nechápu, proč se tady ty značky objevily. Je to absurdní," divila se například Hana Nováková, která v této části města žije.

Prostějovská radnice tvrdí, že současná situace není definitivní. "My jsme samozřejmě vázáni stanoviskem hygieny. V současné době opravdu není na jižní spojku povolen vjezd nákladním automobilům. Silnice je ve zkušebním provozu, budou se dělat hlukové zkoušky a pak se k celé věci vrátíme. Je naší snahou odvést z města co nejvíce dopravy a zejména nákladních aut," vysvětlila místostarostka Prostějova Alena Rašková, která má dopravu na starosti.

Hygienici však s takovým pohledem nesouhlasí. "Hygienická stanice nemá oprávnění zakazovat někam vjezd nákladních automobilů - a ani to neudělala. Naším úkolem je posouzení projektové dokumentace," uvedl ředitel Krajské hygienické stanice Olomouckého kraje Zdeněk Nakládal

Za zákazem může být údajně snaha ulehčit si hlukové zkoušky

"Investor, tedy město Prostějov, přišel s protihlukovými opatřeními a jedním z nich bylo právě vyloučení nákladní dopravy. To jsme akceptovali. Město nyní zajistí měření hluku ve zkušebním provozu, a tak bude ověřeno dodržování limitů hluku," nastínil ředitel.

Tím pádem ale celou věc ještě víc zamotal. Když po jižní spojce nebudou jezdit nákladní auta, měření hluku nebude pochopitelně objektivní. "Slyšel jsem, že to byl nápad někoho z radnice, aby hlukové zkoušky prošly," poznamenal jeden z úředníků.

Dopravní policisté nad provozem na jižní spojce kroutí hlavou. "Nás celá věc velice překvapuje. Z hlediska dopravy v Prostějově bychom přivítali, aby nákladní auta na jižní spojku mohla. Je vždy lepší, aby jezdila někde bokem," poznamenal dopravní inženýr z Dopravního inspektorátu v Prostějově Michael Vafek.

Jižní spojka usnadňuje cestu především motoristům, kteří se potřebují dostat ve směru z Plumlova na Brno a naopak. Spojuje ulice Krasická a Určická. Město vyšla na osmatřicet milionů korun, součástí je i pět metrů vysoká protihluková stěna.