Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomoucký kraj bude kvůli prostějovskému obchvatu poprvé vyvlastňovat

  4:52aktualizováno  4:52
Poprvé ve své historii se Olomoucký kraj pustí do vyvlastňování. Důvodem je klíčový severní obchvat Prostějova, kde musí být pozemky vykoupené příští rok, jinak propadnou dotace, a nic se stavět nebude. S několika majiteli se však stále nedaří uzavřít dohodu, jiní zase už zemřeli.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Libor TeichmannMF DNES

„Na schůzce s vedením kraje jsme se shodli na tom, že proces vyvlastnění se musí rychle rozběhnout. Musíme začít co nejdříve, abychom stihli veškeré lhůty. Pan hejtman nám přislíbil, že na celou věc dohlédne,“ sdělil náměstek primátorky Prostějova Jiří Pospíšil.

Poprvé tak Olomoucký kraj začal připravovat vyvlastňování pozemků. „V současné době je v administrativním procesu zadání objednávky na vypracování geometrického oddělovacího plánu na všechny pozemky pro severní obchvat Prostějova,“ sdělila mluvčí kraje Kamila Navrátilová.

„Jakmile bude vypracován tento geometrický plán, zadá se pro účely vyvlastnění vyhotovení znaleckých posudků k pozemkům, jejichž vlastníci jsou nedohledatelní. Mělo by se jednat o osoby, které zemřely,“ dodala mluvčí. Potvrdila zároveň, že olomoucké hejtmanství zatím žádné pozemky nevyvlastnilo.

Podle náměstka Pospíšila je v současné době v drtivé většině případů s majiteli půdy už uzavřena dohoda. Osm vlastníků však úřady nedokázaly dohledat. Buď jsou po smrti, nebo nelze najít dědice. V těchto případech bude muset soud nejprve ustanovit opatrovníka a pak teprve vyvlastňovat.

„V pěti až šesti případech se s majiteli stále dojednávají podmínky. Ve třech případech už jsme blízko k dohodě. V roce 2018 to musí být vyřešeno,“ zdůraznil Pospíšil.

S vyvlastňováním se mělo začít mnohem dřív, zní z opozice

Severní obchvat Prostějova povede od obchodní zóny u výpadovky na Olomouc směrem na západ až k výpadovce na Kostelec na Hané a Konici. Podle odhadů by ho denně mohlo využívat až několik tisíc automobilů. Celkem se jedná zhruba o sto dvacet majitelů pozemků, které pod plánovanou trasou leží. Úřady jim garantují cenu 600 korun za metr čtvereční půdy.

Město a kraj však přípravu severního obchvatu Prostějova v minulých letech podcenily. Věci se daly do pohybu až v loňském roce, kdy v Prostějově vznikla speciální kancelář, která po letech váhání výkupy konečně rozjela. To kritizuje opozice. Zastupitel František Filouš věnující se severnímu obchvatu dlouhodobě varuje, že jediný nevyřešený případ může celou stavbu zhatit.

„Pokud jediný případ neskončí potřebným výsledkem, tak celá akce ztroskotá. Byla by to obrovská škoda pro životní prostředí a obyvatele města Prostějova,“ je přesvědčený Filouš. Zřízení kanceláře bylo podle něj správný krok, ale přišel pozdě.

„Už před lety jsme navrhovali, že myšlenkou na vyvlastnění u těch, kteří nechtějí prodat, by se odpovědné orgány měly vážně zabývat. Dnes je bohužel situace taková, že jsme se po několika letech vyčkávání dostali do stejného bodu,“ dodal zastupitel.

Po rušné výpadovce nyní jezdí více než 15 tisíc aut denně

Na stavbu severního obchvatu Prostějova je v Bruselu připraveno 300 milionů korun. Podle nedávného sčítání dopravy je například výpadovka z Prostějova na Olomouc, které by měl obchvat především ulehčit, druhou nejzatíženější komunikací ve městě s více než 15 tisíci automobily denně (psali jsme zde).

„Ze sčítání dopravy jednoznačně vyplynulo, že severní obchvat je prioritou. Prostějov je dopravou zahlcený,“ potvrdil náměstek primátorky Prostějova Pavel Smetana odpovědný za dopravu.

Ve sporných případech však lidé za půdu pod severním obchvatem požadují například prodej celé parcely, i když město potřebuje jen zlomek, nebo mají vysoké požadavky na cenu. Podle náměstka primátorky Prostějova Zdeňka Fišera někteří majitelé chtějí až 3 000 korun za metr.

„Ze zákona jim více než stanovených 600 korun však nabídnout nemůžeme,“ sdělil náměstek.



Nejčtenější

Učitelka podruhé vyhrála konkurz na ředitelku, radní znovu vybrali jinou

Ilustrační snímek

Déja vu plné zklamání a rozčarování zažila v uplynulých dnech učitelka Kateřina Nétková ze Zábřehu na Šumpersku....

Advokát nazval mladého aktivistu Čecha bonzákem, komora ho pokárala

Zakladatel Nadačního fondu proti korupci Karel Janeček a aktivista Jakub Čech.

Renomovaného olomouckého advokáta Zdeňka Šťastného, který pracuje pro radnice i politiky, ostře pokárala advokátní...



Olomoucký kouč Jílek: Vepřek by se měl chovat jinak, Pilař bude lepší

Olomoucký trenér Václav Jílek během pohárového utkání proti Kajratu Almaty.

Pohárová premiéra v roli hlavního trenéra pro něj dopadla dobře. "Myslím, že jsme ve finále vytěžili velmi dobrý...

Výlet skutečnou divočinou na Moravě. Na lodi skrz Litovelské Pomoraví

Rezervace Ramena řeky Moravy představuje nefalšovanou divočinu.

Za současného sucha mají tuzemští vodáci čím dál těžší najít sjízdnou řeku. Při pátrání, kam vyrazit na dvoudenní...

Řidič náklaďáku zavinil hromadnou nehodu na D35 a ujel, hledá jej policie

Policie pátrá po nákladním voze a jeho řidiči, který zřejmě zavinil hromadnou...

Srážku hned čtyř aut s celkovou škodou předběžně vyčíslenou na milion korun vyšetřují nyní policisté z Olomoucka....

Další z rubriky

Hnutí při kampani zalévalo stromy. Akátům to mohlo uškodit, říká radnice

Akáty na Dolním náměstí v Olomouci

Zavlažovací vaky u akátů na Dolním náměstí v Olomouci a nově vysazené stromy mezi paneláky na Nových Sadech jsou...

Advokát nazval mladého aktivistu Čecha bonzákem, komora ho pokárala

Zakladatel Nadačního fondu proti korupci Karel Janeček a aktivista Jakub Čech.

Renomovaného olomouckého advokáta Zdeňka Šťastného, který pracuje pro radnice i politiky, ostře pokárala advokátní...

Boj vesnic s těžkými náklaďáky pokračuje, nesmí už ani do Olšan a Lutína

Řidiči nákladních aut si po úzké cestě do Olšan u Prostějova a Lutína na...

Desítky těžkých nákladních aut dennodenně ztrpčovaly život lidem v Olšanech u Prostějova a Lutíně na Olomoucku. Kamiony...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz