Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prostějovské jižní spojce už nehrozí uzavření, kamiony tam ale stále nesmí

  9:26aktualizováno  9:26
Prostějovské radnici se podařilo odvrátit uzavření malého jižního obchvatu města. Jeden z majitelů pozemků pod touto silnicí totiž nebyl k sehnání, město se s ním tak na odkupu potřebné parcely dohodlo až nyní, tedy měsíce po otevření cesty. Na silnici ale stále nesmí nákladní auta, radnice totiž musí udělat nové hlukové zkoušky.

Jižní spojka v Prostějově měla ulevit obytným částem od dopravy, pro nákladní dopravu je však uzavřena. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Takzvaná jižní spojka usnadňuje cestu motoristům, kteří se potřebují dostat ve směru z Plumlova na Brno a naopak. Spojuje ulice Krasickou a Určickou, takže řidiči nemusejí přes obydlené části města. Prostějov vyšla na osmatřicet milionů korun.

Místostarosta Prostějova Jiří Pospíšil potvrdil, že jednání o výkupu posledního pozemku byly komplikované. "Obě strany musely udělat ústupky, abychom se vyhnuli soudnímu sporu. Ten by se mohl táhnout léta a skutečně by mohlo dojít k tomu, že bychom museli provoz na jižním kvadrantu úplně zastavit," nastínil.

Požadavky rakouského majitele byly pro město neúměrné, nakonec ale vznikla dohoda na částce osm a půl milionu. Řešení spočívá v tom, že město odkoupí nejen zhruba 1 100 metrů čtverečních, které jsou pod novou silnicí, ale i dalších asi šest hektarů sousedního pole, což byla podmínka majitele.

Dohodu již schválili zastupitelé, co však bude město s ornou půdou dělat, zatím není jasné. Radnice ale nyní zpracovává nový územní plán, ve kterém by pole mohlo změnit například na stavební parcely. Ani do té doby navíc půdu nechce nechat ležet ladem a bude se snažit pronajmout ji zemědělcům.

Na obchvat stále nesmí kamiony, čeká se na hlukové zkoušky

Druhým problémem obchvatu, který má odvádět dopravu z centra Prostějova, je ale fakt, že na něj stále nesmí nákladní auta. "Nyní je jižní spojka ve zkušebním provozu. V okamžiku, kdy budou vyřešeny majetkoprávní záležitosti, zde město povolí normální provoz. Podmínkou hygieny jsou však nové protihlukové zkoušky, které budeme muset udělat," vysvětlila místostarostka Alena Rašková.

Problém by při nich podle ní být neměl. Silnice totiž leží v polích a součástí stavby je i pět metrů vysoká protihluková stěna směrem k nejbližším obytným domům. "Jsem přesvědčena, že díky nim jsou veškeré normy splněné," podotkla.

Hygienici posuzovali už projekt, zkoušky mají ověřit zda přijaté hodnoty platí. "S protihlukovými opatřeními přišel investor, tedy město Prostějov. To nyní zajistí měření hluku, a bude tak ověřeno dodržování limitů," uvedl ředitel Krajské hygienické stanice Olomouckého kraje Zdeněk Nakládal.

Na definitivní zprovoznění jižní spojky netrpělivě čekají například obyvatelé Drozdovic, kterým dnes nákladní vozy projíždějí podél chodníků a pod okny desítek rodinných domků.

Podle dopravních policistů se navíc úplným otevřením spojnice zvýší i bezpečnost. "Z hlediska dopravy v Prostějově by bylo lepší, aby nákladní auta na jižní spojku mohla," řekl dopravní inženýr z Dopravního inspektorátu v Prostějově Michael Vafek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nábřežní betonovou zídku už dělníci v Přerově budují u podniku Kazeto.
Dvacet let po katastrofální povodni krotí Bečvu v Přerově první zdi

První obyvatelé Přerova se až dvacet let od katastrofálních povodní v roce 1997 mohou cítit alespoň částečně chránění před velkou vodou. Povodí Moravy...  celý článek

Olomoucký soud projednává případ zásahu bojového vozidla pěchoty jiným vozem...
Měli jsme problém s kanonem, řekl soudu řidič bevépečka, které zasáhlo jiné

Olomoucký okresní soud pokračoval v pondělí v rozplétání okolností neštěstí, při kterém loni ve vojenském újezdu Libavá během nočních střeleb bojové vozidlo...  celý článek

(ilustrační snímek)
Vyhřívaná lanovka, skibus či více sněžných děl. Skiareály zbrojí na zimu

Šestisedačková lanovka s vyhříváním a bublinou proti nepříznivému počasí, adrenalin v podobě skoků do nafukovacího bagu či olympijská vesnička. Ale také...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.