Prostějov nemůže už od loňského května používat radary k pokutování rychle jedoucích řidičů, město to chce ale co nejdříve změnit a opět s postihováním neukázněných řidičů začít. (Ilustrační snímek)

Prostějov nemůže už od loňského května používat radary k pokutování rychle jedoucích řidičů, město to chce ale co nejdříve změnit a opět s postihováním neukázněných řidičů začít. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Sváček, MAFRA

Prostějovské radary stále nesmí měřit, město to chce co nejdříve změnit

  • 4
Jedenáct radarů stojících v ulicích Prostějova už půl roku měří rychlost aut jen statisticky. Zdejší systém pokutování rychlých řidičů, do kterého byla zapojena soukromá firma, se totiž nelíbil kraji ani ministerstvu dopravy. Město chce nyní nedostatky napravit a co nejdříve znovu začít měřit.

Představitelé města se dohodli s ministerstvem, že připraví nový systém, který bude odpovídat předpisům. Starosta Prostějova Miroslav Pišťák přitom potvrdil, že město chce opětovné měření spustit co nejdříve.

"Celý systém nyní připravujeme. Rada se ještě rozhodne, zda budeme využívat všechny radary, nebo například jen sedm či osm. Na jedné straně chceme maximální bezpečnost, na druhé straně nechceme, aby se měřilo v každé ulici, ale jen tam, kde je to potřeba," řekl po schůzce s odborníky z ministerstva starosta.

Tajemník radnice Lubomír Baláš dodal, že nový návrh bude Prostějov s ministerstvem dopravy konzultovat. "Výsledkem bude funkční a nenapadnutelný systém," prohlásil.

Radnice v Prostějově se před lety domluvila s firmou Czech Radar, která na jedenácti frekventovaných místech ve městě instalovala radary. Společnost měla podíl na vybraných pokutách, úřady však zjistily, že systém porušuje zákony.

Bez radarů se zdvojnásobil počet rychle jedoucích řidičů...

Šlo především o chyby ve správním řízení a nedostatečnou ochranu osobních údajů. "Nesprávně vedená spisová agenda mimo to znemožňovala kontrolu," vysvětlil tehdy mluvčí hejtmanství Ivo Heger (více čtěte zde).

Ministerstvo dopravy to potvrdilo, ale Prostějovu před pár dny nabídlo pomocnou ruku. "My jsme představitelům města jasně řekli, že pro nás je přijatelný jediný model. Měřit rychlost smí pouze státní a městská policie a musí být zaručena ochrana osobních údajů. Prostějovu jsme proto nabídli, až připraví nový model měření, že ho posoudíme, aby odpovídal zákonu," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Ačkoliv radary jsou pro město jedním z argumentů pro zvýšení bezpečnosti v ulicích, statistiky ukazují, že jejich přínos je přinejmenším sporný. Počet přestupků při kterých řidiči překročili povolenou rychlost se od chvíle, kdy radary jen statisticky sledují dopravu, zdvojnásobil, jiné statistiky se ale ale naopak zlepšily.

"Správnímu orgánu jsme předali celkem 6 128 přestupků překročení rychlosti, které radary zadokumentovaly. Od května je měření pouze statistické a počet překročení rychlosti činí 13 100," přiznal ve výroční zprávě za loňský rok šéf prostějovské městské policie Jan Nagy.

...nehod, mrtvých a těžce zraněných ale ubylo

Naopak i když radary více než půl roku neměřily, nehod, mrtvých a těžce zraněných bylo loni na Prostějovsku daleko méně než v přecházejícím roce. Na zvýšení bezpečnosti totiž fungují jiná opatření.

"Loni se na přechodu nestal žádný smrtelný úraz. K tomu určitě přispělo, že zhruba stovka přechodů pro chodce je v současné době v Prostějově nasvícená," řekl šéf Dopravního inspektorátu v Prostějově Vítězslav Matyáš.

Měření rychlosti v ulicích je však mimo jiné docela dobrý byznys. V Prostějově může jít každý rok až o patnáct milionů korun na pokutách, které by si zhruba půl na půl rozdělila radnice s firmou Czech Radar.

"Došlo sice k pochybení, ale takzvaně bez újmy třetím stranám. Osobní data neunikla a potrestaní řidiči přestupky opravdu spáchali," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Ptačinský.