Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidmi nechtěný lom dostal od úřadů šanci. Místní se bojí hluku i o vodu

  12:15aktualizováno  12:15
I přes odpor místních může provozovatel lomu v Baldovci na Prostějovsku dál plánovat prodloužení těžby. Lidem vadí těžké náklaďáky a navíc mají obavu, že hloubení lomu se může negativně projevit na kvalitě i množství podzemních vod. Krajský úřad však dal plánu zelenou, pokud těžaři splní stanovené podmínky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Petici proti pokračování těžby v kamenolomu v Baldovci v minulosti podepsalo přes sedm desítek lidí z této osady, což je naprostá většina tamních obyvatel. Těžba podle nich přináší dopravní zátěž, exhalace a devastaci silnic.

Kromě toho navíc podle nich další hloubení lomu může kontaminovat podzemní vody a vést k úbytku vody ve studních i v potoku Bílá voda, který je zásobárnou klíčové říčky Moravského krasu Punkvy.

„Vůči následujícím generacím máme povinnost zachovat přírodní bohatství v obci a okolí, do něhož lze zařadit Moravský kras, který by mohl být hloubením lomu ohrožen. Proto s rozšířením těžby nesouhlasíme,“ stojí v petici.

Provozovatel lomu místo ukončení těžby přišel s nápadem pokračovat v lámání kamene dalších 15 let. Obnáší to prohloubení o patnáct metrů na ploše jeden a půl hektaru, což představuje sto tun ročně. Josef Grmela z Baldovce z toho má strach. Už dnes si stěžuje na trhliny ve svém domě, odlétávající kameny a hluk.

„V zatáčce před domem jsem byl dokonce jednou při vyhýbacích manévrech náklaďákem ohrožen,“ rozčiluje se.

Kraj určil firmě podmínky, proti další těžbě však není

Plán na rozšíření těžby posuzoval Krajský úřad v Olomouci a nedávno vydal závazné stanovisko, které provozovatel musí splnit, pokud bude chtít v těžbě pokračovat.

„Na základě autorizovaných studií, posudku a veřejného projednání úřad dospěl k závěru, že negativní vlivy nepřesahují míru stanovenou zákony při respektování podmínek tohoto stanoviska,“ uvedl vedoucí odboru životního prostředí na kraji Josef Veselý.

„Podmínky byly stanoveny především pro zajištění ochrany povrchových a podzemních vod, ochrany ovzduší a snížení hluku,“ dodal.

Další opatření se pak týkají zpevnění sjezdů, zřízení komise k řešení aktuálních potíží nebo povinnost skrápět cesty.

Majitel lomu lidem slibuje po skončení těžby les i koupaliště

Majitel kamenolomu Josef Pernica z nedalekého Lipovce tvrdí, že lom přináší pracovní místa, obec Rozstání, pod kterou Baldovec spadá, z něho má každoročně desítky tisíc korun do rozpočtu a navíc zdarma materiál například na opravy cest.

Těžař také argumentuje, že podle posudků podzemní voda ohrožená nebude a ani žádné znečištění půdy nehrozí, protože v lomu se používají výhradně ekologické oleje.

„Jiná cesta než přes Baldovec bohužel do lomu nevede,“ krčí rameny Pernica. Jeho plán počítá s tím, že po patnácti letech provoz skončí a lom zaplaví voda.

„Nákladní auta přestanou jezdit a vznikne vodní plocha, kolem které se vysází les,“ slibuje.

Lidi z Baldovce však nepřesvědčil. „Diskuse pokračují a obyvatelé Baldovce jsou samozřejmě z 95 procent proti, stejně jako část lidí z Rozstání, kudy náklaďáky jezdí. Zastupitelstvo není jednoznačně pro ani proti. Je to tak napůl,“ říká starosta Rozstání Jiří Szymsza.

Hlavní silnici kraj v roce 2011 opravil a dimenzoval ji na plně naložená nákladní auta.

„Je tam však spousta dalších výhrad, které se týkají ztrát vody či přítoku do potoka. S tím se majitel lomu musí poprat,“ dodává.

Získané peníze způsobené škody nevyváží, protestuje spolek

Problém může nastat také s platným územním plánem Baldovce. Podle něj je v lokalitě sice povoleno dobývání kamene, ale pouze jako povrchová těžba.

„Báňský úřad proto musí rozhodnout, zda lom může jít do patnáctimetrové hloubky. V případě, že to nebude souhlasit, musela by se udělat změna územního plánu. Zatím ale žádná žádost na změnu nepřišla,“ dodává Szymsza.

Předpokládá, že vše bude trvat minimálně další dva roky. Obec v současné době od kamenolomu dostává do 40 tisíc korun ročně.

„Majitel lomu veřejně přislíbil, že by podporu v budoucnu zvýšil,“ podotýká starosta.

Podle spolku Moravský kras, který proti těžbě protestuje, však peníze škody nevyváží.

„Dopady na přírodu a lidi nelze kompenzovat. Naší povinností je dbát o předání krajiny a přírodního dědictví v co nejzachovalejším stavu dalším generacím,“ říká předseda spolku Roman Brablec.




Nejčtenější

Zázrak v Rychlebských horách. Z ruiny na zboření je skvostná Tančírna

Tančírně hrozilo zřícení. Obec Bernartice ji vrátila zašlou krásu.

Secesní Tančírna v Račím údolí sloužila jako výletní restaurace a místo pro zábavu a tanec, pak pro dětské tábory a...

Poplatek za vodu na výrobu sněhu je absurdní, brání se hrozbě skiareály

Ilustrační foto

Vlekařům, kteří draze vyrábějí technický sníh, se v budoucnu zřejmě ještě zvýší náklady, což ovlivní i ceny skipasů....



Olomouc - Plzeň 0:0, aktivní domácí lídra potrápili a jsou druzí

TŘETÍ PROTI PRVNÍMU. Takové byly pozice Olomouce a Plzně v tabulce před...

Plzeňští fotbalisté teprve podruhé v ligovém ročníku ztratili body, podruhé v utkání neskórovali. V 17. kole remizovali...

Za prohru pro sázky nabízeli až 20 tisíc eur, říká šéf fotbalového klubu

Šéf fotbalového klubu 1. HFK Olomouc Vladimír Dostál.

V létě 2013 šokoval šéf 1. HFK Olomouc Vladimír Dostál fotbalovou veřejnost, když podal trestní oznámení, protože měl...

Penalta? Držení už bylo za hranou, myslí si olomoucký Plšek

Olomoucký Jakub Plšek atakuje plzeňského obránce Lukáše Hejdu v ligovém utkání.

Záložník Jakub Plšek nahradil na hrotu olomouckého útoku Jakuba Řezníčka, zimního hosta z Plzně, který proti svému týmu...

Další z rubriky

Olomouc zkrátí dopravní krizi při přestavbě mostu, i tak potrvá přes rok

Takto má po přestavbě vypadat most v Komenského ulici i s nově vybudovanou...

O pět měsíců méně potrvá budování ochrany proti velké vodě poblíž centra Olomouce. Povodí Moravy urychlí i demolici a...

Kamion na Šumpersku prorazil svodidla, ze svahu se převrátil do zahrad

Řidič kamionu ve Štítech prorazil svodidla, sjel ze svahu a vůz se poté...

Kamion ráno havaroval v obci Štíty na Šumpersku, kam vyjížděly všechny záchranné složky. Šofér nezvládl řízení a s...

Olomouc vrátí část zrušených autobusů do jihovýchodní části města

Pro řadu obyvatel z okrajové olomoucké čtvrti Holice jsou autobusové linky 12 a...

Olomoucký dopravní podnik zrušil začátkem roku přes nevoli místních asi třetinu spojů mířících na okraj města do místní...

Najdete na iDNES.cz