Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomouc se opevní proti záplavám, poslední hráze budou i rekreační

  5:37aktualizováno  5:37
Kilometry nových hrází a zídek. Chystaná třetí etapa protipovodňových úprav kolem řeky Moravy v Olomouci dovrší komplexní ochranu města před ničivými záplavami. Lidem navíc nabídne i místa k rekreaci.

Vizualizace nového koryta řeky Moravy v centru města. Vznikne v rámci II B etapy protipovodňových opatření | foto: Valbek

Rozlohou jde o území podobné prstenci městských parků. Promenáda na sever od centra Olomouce bude mít však jeden bonus navíc - člověk si tu bude moct smočit nohy v řece. Takový je alespoň cíl lidí, kteří nyní připravují třetí etapu protipovodňových úprav v Olomouci.

Proměna řeky v centru

Třetí etapa prací naváže v roce 2020 na stavbu, která začíná příští rok na jaře a která bude pro Olomoučany největší zatěžkávací zkouškou.

Během etapy označované jako II B budou totiž vodohospodáři rozšiřovat koryto Moravy ve stísněném prostoru centra města. Až navazující část od mostu v ulici Komenského po černovírský most vyvede stavaře opět do přírody.

„Třetí etapa řeší tu část Moravy, kde na rozdíl od úseku mezi mosty Komenského a Masarykova můžeme znovu tvořit novou podobu řeky ve městě, přemýšlet o životě v ní i o rekreačním využití,“ říká Petr Loyka, vedoucí odboru životního prostředí magistrátu.

To, že má řeka v tomto úseku velký potenciál, potvrzuje i Michal Krejčí z ekologicky zaměřené Unie pro řeku Moravu. Dosavadní plány Povodí se ale podle něj dál než na břehy řeky a konkrétní stavby kolem ní zatím nedívají.

Změnit to má speciální pracovní skupina, která v létě vznikla na olomoucké radnici.

„Povodí Moravy navrhuje zvýšení hrází a zídek, ale nepracuje už s řekou tak, aby se tam vytvořilo atraktivní území začleněné do města,“ tvrdí Krejčí, který je členem této skupiny.

Jak konkrétně by se mohlo změnit okolí řeky? „Břehy dnes nejsou dobře přístupné, ve většině případů jsou strmé, nedá se po nich ani chodit. Koryto může být upraveno tak, že se rozšíří, břehy se udělají pozvolnější, vybudují se na nich stezky, ve vyšší úrovni cyklostezky,“ navrhuje Krejčí

A dodává: „V některých částech už dnes fungují restaurační zahrádky. To vše se dá do území zakomponovat. Může se tam vybudovat i atraktivní dětské hřiště s vodními prvky.“

Hráze se budou zvyšovat, vznikne i nová silnice

Povodí Moravy počítá s tím, že v pásu od mostu v ulici Komenského po černovírský most zvýší na pravém břehu řeky současné hráze a zídky a na levém břehu postaví hráz novou. Kvůli ní bude muset upravit trasu a vybudovat novou silnici mezi ulicí Sokolovskou a Jablonského.

Vodohospodáři také zvýší hráz postavenou po povodni v roce 2006 podél Trusovického potoka v Černovíře. V plánech je i nová, takzvaná uzavírací hráz mezi Černovírem a Hejčínem.

„Jedná se o hráz, která se oddaluje od koryta toku a jde přibližně kolmo přes jeho rozlivné území. Laicky řečeno funguje jako trychtýř, který navádí vodu zpět do koryta řeky,“ vysvětlila mluvčí Povodí Moravy Jana Kučerová.

Stavět se začne v letech 2020 až 2021

Jak dodala, součástí třetí etapy jsou také opatření proti „vzdutí“ povodňových průtoků na části řeky označované jako Střední Morava.

„Teprve po dokončení třetí etapy bude protipovodňová ochrana města Olomouce komplexní, a bude tak ochráněno centrum města kromě jeho okrajových částí Chomoutov, Nové Sady a Nemilany,“ doplnila Kučerová.

Povodí předpokládá, že stavební práce začnou v letech 2020-2021. Financovat je chce z dotace ministerstva zemědělství.

Kvůli rozšiřování koryta Moravy v centru města, které začne příští rok na jaře a potrvá do roku 2019, řeší nyní radnice spolu s ochránci přírody, kam přestěhovat netopýry rezavé, kteří žijí v dutinách stromů na březích.

V třetí etapě zřejmě dojde i na další chráněné druhy zvířat. „Zadali jsme už sledování společenstva ryb a hydrobiologické posouzení. Nemůžu vyloučit, že vedle netopýrů nebudeme muset ze staveniště odstěhovat i ryby, raky či škeble. Užijeme si i s bobry,“ uvedl Loyka.




Nejčtenější

Pachatel nevěděl, že útočí na Kvitovou, soudí policie. Případ odložila

Tenistka Petra Kvitová na setkání s novináři po propuštění z nemocnice. (23....

Ani stovky různých podnětů od lidí, ani téměř jedenáct měsíců podrobného vyšetřování nestačilo kriminalistům k...

Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...



Třeba má oběť nebude zbytečná, říká chartista Hradílek držící hladovku

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek (8. listopadu 2017).

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek drží už třináctý den protestní hladovku. Chce tak podle svých slov...

Stovky kilometrů silnic bude místo krajských cestářů udržovat Eurovia

Dispečer Vlastimil Mizera stojí u nových vozů zimní údržby v areálu firmy...

Zimní údržbu frekventovaných silnic první třídy v Olomouckém kraji letos poprvé zajistí soukromý sektor. Konsorcium tří...

Řidič kamionu na přejezdu prorazil závory, srážce zabránil i strojvůdce

Kamion uvěznily na přejezdu v Bludově závory. Srážce s přijíždějícím vlakem...

Na nepozornost v úterý málem doplatil řidič kamionu, který na Šumpersku vjel na železniční přejezd navzdory blikajícím...

Další z rubriky

Vyhláška měla dostat herny z centra a od škol, politici ji ale odmítli

(ilustrační snímek)

Speciálně zřízená pracovní skupina městského zastupitelstva chtěla z centra Prostějova vykázat hazard. Politici však...

Volební úspěch láká k Pirátům i SPD nové členy, i kvůli komunálním volbám

(Ilustrační snímek)

Po říjnových volbách do Sněmovny jdou nebývale na odbyt stranické přihlášky úspěšných Pirátů i hnutí Svoboda a přímá...

Olomouc získala pozemky pro nový kus tramvajové tratě, ukázala jeho podobu

Vizualizace vzhledu křižovatky ulic Rooseveltova a Zikova po dokončení výstavby...

Po dvou letech jednání získala olomoucká radnice konečně všechny pozemky potřebné pro vybudování druhé etapy tramvajové...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.