Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomouc se opevní proti záplavám, poslední hráze budou i rekreační

  5:37aktualizováno  5:37
Kilometry nových hrází a zídek. Chystaná třetí etapa protipovodňových úprav kolem řeky Moravy v Olomouci dovrší komplexní ochranu města před ničivými záplavami. Lidem navíc nabídne i místa k rekreaci.

Vizualizace nového koryta řeky Moravy v centru města. Vznikne v rámci II B etapy protipovodňových opatření | foto: Valbek

Rozlohou jde o území podobné prstenci městských parků. Promenáda na sever od centra Olomouce bude mít však jeden bonus navíc - člověk si tu bude moct smočit nohy v řece. Takový je alespoň cíl lidí, kteří nyní připravují třetí etapu protipovodňových úprav v Olomouci.

Proměna řeky v centru

Třetí etapa prací naváže v roce 2020 na stavbu, která začíná příští rok na jaře a která bude pro Olomoučany největší zatěžkávací zkouškou.

Během etapy označované jako II B budou totiž vodohospodáři rozšiřovat koryto Moravy ve stísněném prostoru centra města. Až navazující část od mostu v ulici Komenského po černovírský most vyvede stavaře opět do přírody.

„Třetí etapa řeší tu část Moravy, kde na rozdíl od úseku mezi mosty Komenského a Masarykova můžeme znovu tvořit novou podobu řeky ve městě, přemýšlet o životě v ní i o rekreačním využití,“ říká Petr Loyka, vedoucí odboru životního prostředí magistrátu.

To, že má řeka v tomto úseku velký potenciál, potvrzuje i Michal Krejčí z ekologicky zaměřené Unie pro řeku Moravu. Dosavadní plány Povodí se ale podle něj dál než na břehy řeky a konkrétní stavby kolem ní zatím nedívají.

Změnit to má speciální pracovní skupina, která v létě vznikla na olomoucké radnici.

„Povodí Moravy navrhuje zvýšení hrází a zídek, ale nepracuje už s řekou tak, aby se tam vytvořilo atraktivní území začleněné do města,“ tvrdí Krejčí, který je členem této skupiny.

Jak konkrétně by se mohlo změnit okolí řeky? „Břehy dnes nejsou dobře přístupné, ve většině případů jsou strmé, nedá se po nich ani chodit. Koryto může být upraveno tak, že se rozšíří, břehy se udělají pozvolnější, vybudují se na nich stezky, ve vyšší úrovni cyklostezky,“ navrhuje Krejčí

A dodává: „V některých částech už dnes fungují restaurační zahrádky. To vše se dá do území zakomponovat. Může se tam vybudovat i atraktivní dětské hřiště s vodními prvky.“

Hráze se budou zvyšovat, vznikne i nová silnice

Povodí Moravy počítá s tím, že v pásu od mostu v ulici Komenského po černovírský most zvýší na pravém břehu řeky současné hráze a zídky a na levém břehu postaví hráz novou. Kvůli ní bude muset upravit trasu a vybudovat novou silnici mezi ulicí Sokolovskou a Jablonského.

Vodohospodáři také zvýší hráz postavenou po povodni v roce 2006 podél Trusovického potoka v Černovíře. V plánech je i nová, takzvaná uzavírací hráz mezi Černovírem a Hejčínem.

„Jedná se o hráz, která se oddaluje od koryta toku a jde přibližně kolmo přes jeho rozlivné území. Laicky řečeno funguje jako trychtýř, který navádí vodu zpět do koryta řeky,“ vysvětlila mluvčí Povodí Moravy Jana Kučerová.

Stavět se začne v letech 2020 až 2021

Jak dodala, součástí třetí etapy jsou také opatření proti „vzdutí“ povodňových průtoků na části řeky označované jako Střední Morava.

„Teprve po dokončení třetí etapy bude protipovodňová ochrana města Olomouce komplexní, a bude tak ochráněno centrum města kromě jeho okrajových částí Chomoutov, Nové Sady a Nemilany,“ doplnila Kučerová.

Povodí předpokládá, že stavební práce začnou v letech 2020-2021. Financovat je chce z dotace ministerstva zemědělství.

Kvůli rozšiřování koryta Moravy v centru města, které začne příští rok na jaře a potrvá do roku 2019, řeší nyní radnice spolu s ochránci přírody, kam přestěhovat netopýry rezavé, kteří žijí v dutinách stromů na březích.

V třetí etapě zřejmě dojde i na další chráněné druhy zvířat. „Zadali jsme už sledování společenstva ryb a hydrobiologické posouzení. Nemůžu vyloučit, že vedle netopýrů nebudeme muset ze staveniště odstěhovat i ryby, raky či škeble. Užijeme si i s bobry,“ uvedl Loyka.




Nejčtenější

Řidič přejel na D35 člověka, považoval jej za zvíře. Dálnice hodiny stála

Řidič přejel na D35 člověka. Dálnice stojí

Od brzkých ranních hodin až do odpoledne musela být uzavřena dálnice D35 v úseku mezi Velkým Újezdem a Přáslavicemi na...

Odešli ze světa financí a rok mýtili les. Srub mají dokonale promyšlený

Srub zaujme svou konstrukcí již zvenku.

Srub zasazený na pozemku v blízkosti lesa je obklopený volným nezastavěným prostorem a pastvinami s koňmi. Koncept...



Nechte nás kopat déle, žádají archeologové na posledním úseku dostavby D1

Pohled na probíhající archeologický průzkum na trase posledního úseku dostavby...

O půl roku navíc požádali Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) archeologové, kteří zkoumají budoucí trasu posledního úseku...

Opravený park v přerovské romské čtvrti ničí vandalové už před kolaudací

Čerstvě opravený park na přerovském náměstí Františka Rasche už se stal terčem...

Ani do formálního dokončení stavebních prací nevydržel bez poničení nově opravený parčík na přerovském náměstí...

Fotbal jde stranou, přednost má rodina. Rozehnal přerušil kariéru v Belgii

David Rozehnal v dresu Ostende

Zatímco spoluhráči z Ostende se připravují na jarní boj o záchranu v nejvyšší belgické soutěži, David Rozehnal zůstává...

Další z rubriky

Zloději ukradli z kostela pamětní desky mecenáše i dlouholetého faráře

Zloději ukradli během měsíce z kostela v Tištíně na Prostějovsku dvě pamětní...

Po zlodějích nemajících úctu ani ke kostelu pátrají už několikátý týden marně policisté z Prostějovska, kde z jednoho z...

Z náklaďáku v Prostějově spadly ocelové tyče, zasypaly místo u přechodu

Na prostějovské křižovatce se z nákladního auta vysypaly převážené ocelové...

Z nákladního vozu, který projížděl Prostějovem, spadly v pondělí ráno ocelové tyče, které se sesunuly hned vedle...

Sníh střídá déšť s oblevou, lyžování v nížině se kvůli počasí prodraží

Ilustrační snímek

Z udržování sněhových podmínek v lyžařských střediscích se s neustálými výkyvy počasí stal spíše boj, než rutinní...

Najdete na iDNES.cz