Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Povánoční slevy? Kdepak. Při srovnání s e-shopy jen prázdné lákadlo

  • 10
Zdánlivě nerovný souboj s povánočními slevami lze vyhrát. Stačí si je prověřit. Snižování cen o desítky procent je totiž mnohdy jen prázdným lákadlem. Zaměřuje se na něj proto i Česká obchodní inspekce, v Olomouckém kraji plánuje desítky kontrol.

Kontroly jsou skutečně potřeba. Průzkum MF DNES v Olomouci ukázal, že obchodníci skrze povánoční výprodej například u některých praček či ledniček jen dorovnávají ceny s internetovými obchody. A inspektory hlavně zajímá, jestli před „slevou“ skutečně obchod nabízel zboží za nyní přeškrtnutou cifru.

Jiné zboží v e-shopech pořídíte dokonce i nyní levněji než ve výprodeji. Na druhou stranu se v záplavě diskutabilních povánočních slev dají najít skutečně výhodné kousky. Nejvýhodnější položka, na kterou MF DNES při průzkumu narazila, byla levnější oproti běžným cenám o deset tisíc korun.

Peníze od Ježíška mizí. I za sporné akce

Obchod s elektrem, což je sortiment, na který povánoční nákupní šílenství cílí nejvíc, se zkraje pondělního odpoledne v jednom z olomouckých nákupních center mění v magnet na zákazníky. Poutače slibují podle cenovek úsporu tisíců i desetitisíců.

A lidé na to slyší. Vytahují obálky s penězi, jež našli pod stromečkem, u pokladny je fronta, prodavači nestíhají. Stačí ale strávit pár minut na internetu a vize výhodného nákupu je ta tam.

Velkým lákadlem jsou hned u vstupu mobilní telefony. Do rukou je vezme snad každý, kdo vchází. Aby ne. Špičkový smartphone s pětipalcovým displejem zlevněný z téměř 15 tisíc na 10, další žádaný model levnější skoro o polovinu.

„Tak a všechny peníze z Vánoc jsou pryč,“ prohodí k manželce jeden z odcházejících zákazníků. Také v jeho tašce jeden z mobilů skončil. Internetový srovnávač cen však ukazuje, že tentokrát o nijak výhodný nákup nešlo. Oproti kamennému obchodu lze na internetu oba telefony pořídit i o téměř dva tisíce levněji, a to včetně dopravy.

Původní ceny, z nichž kamenné elektro slevu spočítalo, se tak po pár minutách prohledávání internetu ukazují jako astronomické. Nabízí se tak scénář, zda obchod cenu před svátky na chvíli uměle nenavýšil, aby pak měl možnost snižovat na ve skutečnosti nijak zvlášť výhodnou cenu. Formálně tak zákazníkovi slevu skutečně nabízí, reálně však o férovou nabídku nejde.

Opravdu sleva? Ukažte skladovou evidenci

Také kvůli riziku fiktivních slev do obchodů v Olomouckém kraji nyní vyrážejí kontroloři České obchodní inspekce. Zajímat je bude i účetní a skladová evidence zboží. Zástupce ředitele inspektorátu Moravskoslezského a Olomouckého kraje Roman Kadlec hovoří o řádově desítkách plánovaných kontrol.

Příklady z průzkumu

Smartphone

- Kamenný obchod: 10 000 (po slevě ze 14 500)

- Internetové obchody: od 8 000

Kombinovaná chladnička

- Kamenný obchod: 13 000 (po slevě ze 20 000)

- Internetové obchody: od 13 000

3D televize

- Kamenný obchod: 35 000 (z původních 100 000)

- Internetové obchody: od 45 000

pozn.: Ceny z e-shopů porovnány přes server Heureka.cz

„Od prvního dne nového roku bude prioritou kontrola slev,“ potvrzuje Kadlec.

Poslední čtvrtletí podle něj ukázalo, že nedostatky inspektoři odhalí už při každé druhé kontrole.

„Obecně, že lidé v této době nakupují i zboží, které ne vždy potřebují, za často nepříliš výhodné ceny. Pomáhají tak prodejcům zbavit se přebytků sezonního nebo výhodně nakoupeného zboží,“ popisuje Kadlec

„Pokud je sleva výrazná, může zakrývat i některé vady, pro něž by výrobky neměly být spotřebitelům vůbec nabízeny. Jde například o chybějící označení materiálového složení, neúplné nebo žádné informace o výrobci nebo dovozci či chybějící návody,“ dodává Kadlec.

Ovšem ne při každém nákupu v kamenném obchodě aktuálně oblepeném slevami zákazník prodělá. V prověřovaném elektru stojí i moderní pračky a ledničky. Také ony na první pohled vyjdou o poznání levněji. Místo více než 20 tisíc stačí nyní necelých 13, další kus bílé techniky je levnější o téměř čtyři tisíce.

Pohled na webový srovnávač cen ukazuje, že obchod fenoménu povánočních slev využil jen ke srovnání cen s nejlevnějšími e-shopy. V těch však zákazník běžně platí i za dopravu. Ani tady se přesto žádné výrazné slevy nakupující nedočká.

Existují však i výjimky. Jeden z prověřovaných obchodů nabízí televizi s úhlopříčkou bezmála 1,5 metru s 3D technologií a již snížení ceny přitáhne - ze 100 tisíc na zhruba 35. I ceny v e-shopech začínají na částkách o přibližně deset tisíc vyšších.

Pořídit tak přístroj lze se skutečně výraznou slevou. Otazník tak spíše zůstává nad původní stotisícovou cenovkou - oproti e-shopové konkurenci prakticky dvojnásobnou.