Někteří dopravci mají jasno, své kamiony na opravovanou D1 nepošlou a využijí objízdnou trasu po R35. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Opravu D1 už zachytily mýtnice na objízdné trase. Kamiony vyjely na R35

  • 13
Vyšší provoz kamionů zaznamenaly mýtné brány firmy Kapsch na silnici R35. Právě tudy mezi Olomoucí a Mohelnicí vede Olomouckým krajem část jedné z hlavních náhrad za nyní opravovanou dálnici D1. Té se někteří dopravci plánují úplně vyhnout.

V souvislosti s opravami dálnice přitom jak kraj, tak policisté čekají, že řidiči ze severní, střední a východní Moravy budou před "dé jedničkou" kvůli dopravním omezením dávat častěji přednost jízdě po R35 a na Prahu tak pojedou přes Mohelnici, Hradec Králové a po D11.

Opravy dálnice

D1 jako spojnice Prahy, Brna a Ostravy je nejvytíženější, ale také nejzničenější komunikací z celé dálniční sítě.

Omezení v dopravě spojená s modernizací D1 začala ve čtvrtek. Stavba odstartovala dvěma úseky: Větrný Jeníkov – Jihlava a Lhotka – Velká Bíteš na Vysočině. Celkem je k modernizaci určených 25 úseků, práce potrvají šest let.

Úprav se dočká šířka dálnice, ze stávajících 26,5 metru se změní na 28 metrů, v obou směrech tak dojde k rozšíření odstavného pruhu o 0,75 metru. Zvýší se tak bezpečnost na dálnici.

Mírně zvýšený provoz kamionů na této trase v regionu už zaznamenala společnost Kapsch provozující mýtné brány na dálnicích a rychlostních komunikacích.

"Nejsme schopni vyčíslit, zda teď jezdí po rychlostní komunikaci R35 víc aut, protože je i tak velmi frekventovaná. Důležité je, že v průběhu dne nedošlo k žádným problémům, a to ani na výjezdu z R35 v Mohelnici," uvedl olomoucký policejní mluvčí Josef Bednařík. Podle něj jsou policisté na možné komplikace připraveni.

"Situaci samozřejmě bedlivě monitorujeme. Pokud se začne doprava zpomalovat a budou vznikat kolony, naše hlídky to budou aktuálně řešit. V současné době je ale provoz plynulý," zhodnotil ve čtvrtek odpoledne Bednařík.

Rozkopané D1 se vyhneme, říkají někteří dopravci

Spíš než podstupovat komplikace na D1 chce řešit dopravu na Prahu přes Hradec Králové olomoucká přepravní společnost Haná Intertrans.

"Na Prahu jezdíme tak čtyřikrát do týdne. Samozřejmě budeme volit trasu, kde hrozí méně komplikací než na opravované dálnici D1," řekl spolumajitel firmy Jaroslav Dvořák.

Objízdná trasa při modernizaci D1 vede v Olomouckém kraji ve směru na Prahu přes Olomouc a Mohelnici dále na Hradec Králové a D11 (vyznačena fialově). Na stávající trase zahrnující dálnici D1 a navazující nejčastější možnosti cesty do Olomouce, Zlína a Ostravy (vyznačeno modře) nastanou s největší pravděpodobností kvůli rozsáhlé rekonstrukci D1 komplikace. (7. května 2013)

Na Prahu jezdily pravidelně po D1 i kamiony ostravské dopravní společnosti DSS Gacík. Teď už nebudou, po spojnici přes Hradec jel jejich kamion už ve čtvrtek, kdy modernizace D1 začala.

"Budeme kamiony směrovat na R35 a Hradec Králové, protože se nechceme pomalu posouvat po D1 a riskovat jízdy po okreskách. Bude docela složité vydržet to šest let," uvedl jednatel společnosti Radek Gacík.

Zvýšený provoz po R35 mezi Olomoucí a Mohelnicí už zaznamenala společnost Kapsch. "Teď je to zkreslené středečním státním svátkem. Vždy je to tak, že čeští řidiči jezdí hodně před svátkem a méně těsně po něm," řekl v první den oprav na D1 mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník.

Podle něj ale není možné z prvního dne oprav cokoli vyvozovat, je třeba počkat až na další dny, případně týdny.

Po rozbité dálnici projede na sto tisíc aut denně

"Aby byly údaje zcela vypovídající, bude to chtít alespoň týdenní odstup. Takže nějaké tendence bude možné sledovat až v polovině příštího týdne," vysvětlil Šimoník.

Dálnice D1 jako spojnice Prahy, Brna a Ostravy je nejvytíženější komunikací na celé dálniční síti. U Prahy po ní projíždí denně v obou směrech 100 tisíc vozidel. Tristní stav D1 volal už řadu let po generální opravě, která byla zahájena 8. května.

"Modernizace nejstarší české dálnice je nezbytná. Chci ale všechny ubezpečit, že veškerá dopravní omezení plánujeme tak, aby řidiče zatěžovala co nejméně," upozornil ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Opravy nejstarší, nejdelší a nejvytíženější dálnice v Česku potrvají dlouhých šest let. Jak dalece zkomplikují dopravu na rychlostní komunikaci R35, ukáže čas.

9. května 2013