Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obec bojuje s kamiony, šoféři si v ní udělali i nelegální překladiště

  5:21aktualizováno  5:21
Hluk, otřesy a mračna prachu. Tak to nyní vypadá v okolí železničního překladiště ve Ptení na Prostějovsku. Mohou za to nejen nákladní automobily, které zásobují nákladní vlaky, ale i nelegální skladiště, které zde vzniklo. Obec se proto rozhodla zasáhnout. Žádá o omezení, která by situaci zklidnila.

Obyvatele Ptení trápí nadměrná těžká doprava mířící do pily, některým jezdí až dvě stovky nákladních vozů přímo před okny. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Ve Ptení je jedno ze tří nákladových míst pro nákladní vlaky na páteřní trase z Prostějova do Konice a do Dzbele. Podle starosty Ptení Jiřího Porteše se zde každý den nakládá deset až patnáct vagonů.

Situaci zhoršila i skutečnost, že řada řidičů si přímo ve Ptení zřídila také jakési nelegální překladiště. Desítky obyvatel, kteří bydlí přímo u vlakového nádraží, tak trpí hlukem, otřesy, ale zejména v létě především všudypřítomným prachem.

V minulosti jezdily kamiony na nádraží do Ptení jinudy. Pozemky však patří soukromé firmě, která si je nyní oplotila. Jakmile těžká nákladní auta začala jezdit okolo rodinných domů, okamžitě přišly stížnosti. Zdejší obyvatelé sepsali petici a obec začala jednat.

„Odbor dopravy vydává na základě podnětu obce Ptení na snížení rychlosti a tonáže na místní komunikaci k nádraží návrh na stanovení místní úpravy provozu,“ potvrdil zahájení řízení vedoucí odboru dopravy na prostějovském magistrátu Miroslav Nakládal.

„Vyzýváme dotčené osoby, aby podávaly připomínky nebo námitky,“ doplnil.

Snížení rychlosti je pouze první krok

Rychlost chce obec na cestě k nádraží snížit minimálně na třicet kilometrů v hodině. Starosta Porteš však přiznává, že snížení rychlosti je pouze první krok.

„Ta silnice není vůbec dělaná na těžký provoz, a když jsme ji od kraje přebírali, nikdo s takovým provozem nepočítal. I když auto jede krokem a je sucho, stejně se práší. Když naprší, všude je zase bahno. V současné době je tam snad třicet centimetrů nánosu kůry, jak se sváží dřevo z kůrovcové kalamity, a nikdo to moc neuklízí,“ zlobí se Porteš.

U nádraží si navíc řidiči podle jeho slov udělali i jakési nelegální překladiště, aby ušetřili čas a nemuseli jezdit jinam. „Jednáme se správou železnic, která musí zasáhnout, a chceme zatlačit i na kraj,“ kroutí hlavou starosta.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slíbila, že celou situaci bude řešit. Mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová sdělila, že už na jaře železničáři opravili, vyčistili a uklidili části kanalizace a zpevněné plochy a na příjezdové komunikaci zřídili malý vsakovací příkop.

Dopravci si zde udělali dočasnou skládku

„Většina plochy nákladiště je zpevněná a pro běžný provoz stačí, není důvod provádět její rozšíření. Problémem je, že nákladiště není využíváno pouze pro nakládku a vykládku z vagonů, ale mnozí dopravci ho zneužívají jako prostor pro zřízení dočasné skládky a dochází k překládání dřeva z nákladních vozů nikoli na vagony, ale na kamiony,“ přiznala Pistoriusová.

Cesta je tak zatěžována dvojnásobně. Správci železnice už podle ní připravují opatření, které by nelegálnímu překládání zamezilo.

Ptení kromě silnice k nádraží navíc už dlouhé roky zatěžuje těžká kamionová doprava, která vozí dřevo na místní pilu.

Těsně před posledními krajskými volbami olomoucké hejtmanství slibovalo, že urychlí stavbu obchvatu. Po volbách se vyměnila politická reprezentace a vše je jinak. Obchvat už není prioritou.

Starosta Ptení je z toho už otrávený. „Před volbami se projekt obchvatu rozjel, byly tři schůzky za sebou po měsíci, tak jsem tomu začal věřit. Byl jsem první naivní a přesvědčoval lidi, že se obchvat stavět bude. Přitom situace je pořád horší,“ zlobí se starosta.

Ptenská pila se snaží pomoci. Kromě toho, že před lety zaplatila projekt, nabízí pomoc třeba s výkupy pozemků.

Ptení není jediná obec v Olomouckém kraji, která se rozhodla bojovat proti těžkým nákladním autům sužujícím obyvatele. Zákaz průjezdu vozidel nad 12 tun začne brzy platit například na silnici v úseku od Olšan po Třebčín na hranici Prostějovska a Olomoucka.

Zákaz pro těžká nákladní auta si nedávno vymohly také Výkleky na Přerovsku a o stejný krok usilují i nedaleké Veselíčko a Dolní Újezd. Pro kamiony se kromě toho zavřela silnice z Olšan do Studence.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí podle okresů pro Olomoucký kraj:

Volby do Senátu

Olomoucký kraj volí své zástupce do Senátu v obvodech 65 - Šumperk a 62 - Prostějov. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, proběhne druhé kolo senátních voleb 12. a 13. října.



Nejčtenější

Voják nemusí státu platit dva miliony za zásah „bévépéčka“ při cvičení

Jediným odsouzeným v kauze střelby bojového vozidla pěchoty do vlastních řad...

U olomouckého krajského soudu pokračuje kauza nešťastné střelby do vlastních řad při cvičení bojových vozidel pěchoty...

Bitka kvůli parkování. Řidič dostal smetákem, sám po ženě hodil ořech

Snímek řidičových zad se stopami po ranách od násady smetáku

Strážníci v Olomouci ve čtvrtek večer vyjížděli k bizarní přetahované kvůli zaparkovanému autu. Jeho řidič se nejprve...



Rychle jedoucí motorkáře sledoval na Červenohorském sedle i policejní dron

Policie hlídala řidiče na Červenohorském sedle dronem

Nejen hlídky ale i dron nasadila policie o uplynulém víkendu během kontrolní akce na Červenohorském sedle, které je...

Babišova pravá ruka kraluje v absencích, přesto Faltýnek kandiduje znovu

První místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek v diskusním pořadu iDNES.tv...

Sedí ve Sněmovně, šéfuje poslaneckému klubu ANO a na stranické úrovni je prvním místopředsedou hnutí, který se účastní...

Roky vedl v Jeseníkách záchranáře, zažil umrzlé milence i ztracenou třídu

Dlouholetý horský záchranář Zdeněk Zerzáň, který Horskou službu Jeseníky...

Bezmála dvacet let vedl Horskou službu Jeseníky, která letos slaví sedm dekád své činnosti. Za tu dobu zažil Zdeněk...

Další z rubriky

Řidič po proražení olejové vany odešel od auta, na skvrně boural motorkář

Řidič auta prorazil na výmolu vanu s olejem a ten vytekl na silnici. Následně...

Dopravní nehodu, která vedla k další havárii, vyšetřují policisté z Prostějovska. Řidič na silnici při najetí do výmolu...

Starosta dostal podmínku za obří černou skládku, vršila se dvacet let

Bývalý starosta Určic na Prostějovsku Vlastimil Konšel čelí obžalobě z...

Exstarosta Určic na Prostějovsku Vlastimil Konšel dostal podmíněný trest 10 měsíců za to, že na bývalou skládku u obce...

Rychle jedoucí motorkáře sledoval na Červenohorském sedle i policejní dron

Policie hlídala řidiče na Červenohorském sedle dronem

Nejen hlídky ale i dron nasadila policie o uplynulém víkendu během kontrolní akce na Červenohorském sedle, které je...

Mýty a fakta o nočním pomočování dětí
Mýty a fakta o nočním pomočování dětí

Podle odhadů trpí nočním pomočováním neboli enurézou asi pětina dětí ve věku 5 let, obtíže se však nevyhýbají ani starším jedincům. Rodiče často spoléhají na to, že „z toho dítě vyroste“, v horším případě děti trestají. Noční pomočování přitom může velmi negativně ovlivnit sebeúctu a duševní pohodu dítěte.

Najdete na iDNES.cz