Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volby vyměnily politiky, obce u pily musí dál čekat na slibované obchvaty

  12:54aktualizováno  12:54
Obce v okolí pily Ptení na Prostějovsku zatěžuje už roky těžká kamionová doprava. Lidem u domů každý den projede kolem dvou stovek kamionů se dřevem a loni před krajskými volbami proto politici slibovali, že urychlí stavby obchvatů. Po volbách se však vyměnila politická reprezentace a už rok se zase nic neděje.

Obyvatele Ptení trápí nadměrná těžká doprava mířící do pily, některým jezdí až dvě stovky nákladních vozů přímo před okny. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Pila zaměstnává stovky místních lidí, silnice ani domy však na nápor nákladních aut nejsou stavěné. Obyvatelé trpí hlukem, prachem, zplodinami a praskají jim zdi.

„Když přes obec jede kamion, a to říkám doslova a do písmene, tak se lidem doma třepou hrníčky. Provoz je navíc pro lidi nebezpečný. Na jedné straně máme pracovní místa, na druhé kamiony. Pro nás je nejschůdnějším řešením obchvat,“ popisuje provoz starosta Ptení Jiří Porteš.

Podobná situace je i v nedalekém Vícově či Ohrozimi. Před krajskými volbami všem dalo naději hejtmanství - zástupci kraje do Ptení několikrát přijeli a slibovali, že obchvaty začnou rychle řešit. Kraj hodlal oprášit projekt obchvatu Ptení, Ohrozimi a Vícova, který už před deseti lety nechala za šest milionů korun zpracovat ptenská pila, a chtěl rychle nastartovat výkupy pozemků.

„U silnic třetích tříd budeme obchvaty financovat z vlastních prostředků, což se týká třeba Ptení. Tam by to mělo být nejrychleji,“ sliboval přímo ve Ptení například tehdy končící hejtman Jiří Rozbořil.

Pro nové vedení kraje není obchvat Ptení prioritou

Přišly však volby, politici se vyměnili a resort dopravy na kraji po ČSSD převzalo hnutí ANO. A všechno je jinak.

„Že by se obchvat Ptení začal stavět v horizontu roku nebo dvou, to určitě ne. V rozpočtu na příští rok tato stavba není,“ zpražil naděje nový náměstek hejtmana odpovědný za dopravu Jan Zahradníček z hnutí ANO.

Podobných staveb je podle něj v regionu několik a vše záleží na penězích. Jde například o obchvaty na trase z Mohelnice do Zábřeha, v Hranicích a prioritou je nyní severní obchvat Prostějova.

„Ptení však určitě neusnulo, byli jsme se tam podívat a řešení hledáme. Přemýšlíme také o opravách cest, protože na nové komunikaci kamion nedělá takové problémy, jako když jede po rozbitém asfaltu. Nějaké investice tam směřovat budeme,“ řekl Zahradníček.

Starosta Ptení Porteš je však už z celé věci otrávený. „Loni se projekt obchvatu rozjel, byly tři schůzky za sebou po měsíci, tak jsem tomu zase začal věřit. Byl jsem první naivní a přesvědčoval lidi, že se obchvat stavět bude. Pak se to ale zastavilo a už jsem skoro přestal věřit, že se někdy dočkáme,“ stěžuje si. Minulý rok to podle něj vypadalo, že už začínají výkupy pozemků.

„A nyní zase nevíme, proč se to celé zdrželo. Přitom situace je pořád horší, protože všechno dnes chodí kamiony, vlakem už žádné dřevo nejezdí,“ zlobí se starosta.

Veškeré řezivo jede po silnici, tlak na obce je obrovský

Pila ve Ptení svízelnou situaci zdejších obyvatel dobře chápe a už roky se snaží pomoci. Kromě toho, že před lety zaplatila projekt, i dnes nabízí spolupráci.

„Naše stanovisko je pořád stejné, záleží nám na tom, aby vztahy s okolními obcemi byly co nejlepší, protože zaměstnáváme téměř polovinu lidí odtud. Před časem jsme to byli my, kdo inicioval, že se k obchvatu musíme vrátit,“ řekl ředitel pily Jan Vařeka, který už v minulosti slíbil pomoc například při výkupech pozemků.

„Naše právnička v minulosti s vlastníky jednala a jsme schopni nabídnout faktickou právní pomoc při odkupech,“ vysvětlil.

Ptenská pila před lety skončila v insolvenci, ale z krize se dostala a nyní už několikátý rok řeže stále více dřeva. Pro letošek plánuje 360 tisíc kubíků a obrat přes miliardu korun.

„Na rozdíl od dřívějška nyní sto procent řeziva jede po silnici. Tlak na obce je obrovský, proto chceme všemi dostupnými prostředky pomoci,“ nabízí Vařeka. Pozemky pod obchvatem chtěl kraj vykupovat za 600 korun za metr, jinak se zde cena orné půdy pohybuje mezi 20 až 30 korunami.



Nejčtenější

Učitelka podruhé vyhrála konkurz na ředitelku, radní znovu vybrali jinou

Ilustrační snímek

Déja vu plné zklamání a rozčarování zažila v uplynulých dnech učitelka Kateřina Nétková ze Zábřehu na Šumpersku....

Advokát nazval mladého aktivistu Čecha bonzákem, komora ho pokárala

Zakladatel Nadačního fondu proti korupci Karel Janeček a aktivista Jakub Čech.

Renomovaného olomouckého advokáta Zdeňka Šťastného, který pracuje pro radnice i politiky, ostře pokárala advokátní...



Olomoucký kouč Jílek: Vepřek by se měl chovat jinak, Pilař bude lepší

Olomoucký trenér Václav Jílek během pohárového utkání proti Kajratu Almaty.

Pohárová premiéra v roli hlavního trenéra pro něj dopadla dobře. "Myslím, že jsme ve finále vytěžili velmi dobrý...

Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

Almaty - Olomouc 1:2, Sigma drama nepřipustila a čeká ji Sevilla

Olomoucký Martin Nešpor (vpravo) a Sergej Politevič z Kajratu Almaty v utkání...

Velké přání olomouckých fotbalistů se splnilo. Sigmě se podařilo v odvetném utkání 3. předkola Evropské ligy na hřišti...

Další z rubriky

Policie stíhá exšéfa hokejového klubu za podvod, městu půlmilion nechybí

Prostějovská radnice.

Případ problematických mnohamilionových dotací do mládežnického hokeje v Prostějově dostává pozoruhodné rysy. Radnice...

Linku 158 zdržují stížnosti na pořad v televizi, žádosti o odvoz i nadávky

Ilustrační snímek

Až čtyři desítky zbytečných hovorů musí v průměru každý den vyřídit policisté sloužící na olomouckém krajském operačním...

Za nehodu, při níž zemřely dvě děti, dostal opilý řidič 6,5 roku

Místo tragické dopravní nehody, při níž na okraji Olomouce u křižovatky na...

Na šest a půl roku do vězení poslal olomoucký okresní soud řidiče, který na jaře zavinil v opilosti tragickou nehodu na...

Najdete na iDNES.cz