Značku originálních místních produktů získaly také Loštické tvarůžkové moučníky.

Značku originálních místních produktů získaly také Loštické tvarůžkové moučníky. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Punc regionální kvality získaly pušky, roubenky i moučníky z tvarůžků

  • 0
Devět produktů z Hané a Jeseníků už získalo regionální značku originality. Mezi výrobky, které místní logo nesou, jsou nyní například tvarůžkové speciality, sklo, svíčky, ale také pušky a dokonce i dřevěné roubenky.

Šanci získat značku mají jen originální místní produkty. Loga jsou dvě: "Haná - regionální produkt" a "Jeseníky - originální produkt".

Seznam držitelů oblastní Made in značky je prozatím velmi pestrý. Od tvůrců tvarůžkových specialit přes skláře, puškaře až po stavitele roubenek. Certifikáty opravňující k používání loga regionální značky získali tři výrobci z Hané a šest z Jeseníků.

Olomoucké tvarůžky.

"Hlavním cílem regionálního značení výrobků je zviditelnit tradiční regiony – a Jeseníky takovým tradičním regionem jsou. Jsme rádi, že jsme mohli zahájit proces udělování značky a máme prvních šest výrobců, kteří podmínky certifikace splnili beze zbytku," sdělila Anna Bartošová, šéfka místní akční skupiny Horní Pomoraví, která zajišťuje udělování značky Jeseníky – originální produkt.

Zákazník, který si koupí produkt označený regionální značkou, má podle Bartošové jistotu, že výrobek má původ v regionu, je kvalitní, nepoškozuje životní prostředí a je jedinečný ve vztahu k regionu například tradicí, surovinami nebo řemeslnou prací.

Logo je na dva roky. Pak musí držitel "obhajovat"

Právo používat na výrobku označení Jeseníky – originální produkt budou mít jeho držitelé po dva roky. Pak si mohou za předpokladu splnění všech kritérií požádat o prodloužení. "Je tu řada podnikatelů, kteří by mohli nést tuto pečeť. Budeme se snažit je přesvědčit, že to má význam," dodala Bartošová.

Kdo má punc kvality?

Jeseníky – originální produkt:
M. Pospíchal, Hanušovice (nože, pušky)
J. Došek, Malá Morava-Žleb (roubenky)
P. Slavkovský, Vrbno p. P. (replika hist. skla)
O. Gřundělová, Branná (trubičky)
Charita Zábřeh (ručně vyr. svíce)
Haná – regionální produkt:
J. Zelenská, Čelechovice (kozí sýry, mléko)
Z. Poštulka (moučníky z tvarůžků)
ÚSP Nové Zámky (svíčky)

Zatím certifikovaní výrobci neberou značku jen ve svůj prospěch, ale jako klad pro celý region.

"Tuto značku nepotřebuji ani tak kvůli reklamě, protože práce mám po celé republice nad hlavu. Spíš je to taková třešnička na dortu a potvrzení, že vše pochází tady od nás a že tu vše vyrábíme," podotkl výrobce roubenek z Malé Moravy-Žlebu na Šumpersku Jan Došek.

Všechny roubenky ze Žlebu teď ponesou logo v podobě přísně chráněné rostliny Jeseníků – jesenického zvonku. "Logo vypálíme do spodního trámu každé dřevěné stavby, kterou teď vyrobíme. Všichni, jež takovou roubenku uvidí, hned poznají, odkud je. Myslím, že to bude dobrá propagace regionu," je přesvědčený Došek.

Logo má i kuriozita - tvarůžkové moučníky

Výrobce uměleckých nožů a pušek Martin Pospíchal z Hanušovic, který má zákazníky i v zahraničí, rovněž věří, že označení bude mít oboustranný prospěch.

"Samozřejmě, reklamy pro drobného řemeslníka není nikdy dost. Já zase na oplátku mohu prostřednictvím značky propagovat na specializovaných výstavách a akcích u nás i v zahraničí. Věřím, že to bude fungovat," říká Martin Pospíchal.

Nejnetrpělivěji čekal na certifikát majitel loštického podniku TEROZ Zbyněk Poštulka. V rodinné firmě totiž vymysleli tvarůžkové moučníky a značku chtěli mít ve své prodejně už o prázdninách.

"Třeba na Šumavě nebo za hranicemi v Německu se po takto označených produktech turisté shánějí. Věřím, že to může fungovat i tady," vysvětlil Poštulka.