Budova základní školy Vrchlického v Šumperku, kde ředitel promíchal dvě osmé třídy, což vyvolalo u rodičů dětí vlnu protestů.

Budova základní školy Vrchlického v Šumperku, kde ředitel promíchal dvě osmé třídy, což vyvolalo u rodičů dětí vlnu protestů. | foto: Základní škola Vrchlického Šumperk

Ředitel základní školy promíchal třídu premiantů s ostatními, rodiče protestují

  • 3
Ředitel šumperské Základní školy Vrchlického promíchal se začátkem nového školního roku žáky dvou osmých tříd s rozdílnými studijními výsledky. Rodičům to však řekl až po dvou dnech a dočkal se tak ostrých protestů. Svůj krok však hájí tím, že to oběma třídám pomohlo.

Že už nechodí do „lepšího“ áčka, ale do „horšího“ béčka a naopak, zjistili osmáci ze šumperské základky až v první školní den. Že k tomuto poměrně ráznému kroku došlo a proč, to sdělil rodičům ředitel Petr Málek až dodatečně po dvou dnech na zvláštní rodičovské schůzce.

Ti proto ostře protestují, někteří se totiž bojí, že se jejich premiantům zhorší prospěch. Protestem už se zabývala také vedoucí odboru školství šumperské radnice. Podle vedení školy byl ale tento krok nezbytný pro vyrovnání počtů chlapců a dívek i počtu průměrných a nadprůměrných žáků ve třídách.

„Ředitel rozbil dobrý kolektiv a k tomu nás informoval až se zpožděním. Vysvětlení, že to pomůže oběma třídám, dost dobře nechápu. Možná to pomůže, ale jenom někomu,“ sdělil otec žákyně přeřazené z 8. A do 8. B.

Ředitel školy přiznal, že hladký průběh neočekával. „Spolu se zástupcem a po dohodě s učiteli jsme změnu udělali záměrně tak náhle. Nechtěli jsme dětem kazit prázdniny. Kdybychom rodiče informovali předem, tak bychom několik týdnů jenom řešili protesty. Výsledek by byl ale stejný, protože bych své rozhodnutí nezměnil.“

Ředitel má na promíchání tříd právo

Nesouhlas rodičů se dostal na stůl šéfky odboru školství šumperské radnice Hany Kolaříkové. „Požádala jsem ředitele o vysvětlení a toho se mi taky dostalo. Je třeba říct, že takový krok je plně v jeho kompetenci. Na druhou stranu bych považovala za správnější rodičům i žákům vysvětlit důvody této změny předem.“

Rodičům také vadí, že když už změna musela být, proč se tak nestalo dřív. „Dělat tohle v osmé třídě, když se školáci pomalu chystají na střední školy, mi nepřijde správné a určitě jim to nepřidá na klidu. Navíc se ve druhé třídě mohou jenom zkazit,“ obává se matka přeřazené premiantky.

Podle Málka ovšem vyřešila změna několik problémů. „Byly tam disproporce v počtu chlapců a dívek ve třídách. Zatímco v áčku byly dvě třetiny dívek, v béčku to bylo obráceně. Tohle na základním stupni není příliš dobré,“ řekl Málek.

V áčku podle něj bylo také více nadprůměrných žáků. „Zatímco třída pořád rostla, ve druhé byla tendence opačná. Také díky tomu, že tam nebyli nadprůměrní žáci.“

Jsem ředitelem teprve rok, proto zasahuji až nyní

Do stavu vyžadujícího řešení se podle něj třídy dostaly právě až po letech. „Nebyly zřejmě už na začátku dobře sestavené. Taky v průběhu let se disproporce ještě zvyšovala, protože šikovnější děti, které přicházely, šly na přání rodičů automaticky do áčka. Vše dospělo do velmi nezdravého stavu.“

A proč situaci neřešil dřív? „Jednoduše proto, že jsem přišel do školy jako ředitel a kolega jako můj zástupce až ve školním roce 2009/2010. Rok jsme tu situaci sledovali a došli jsme k názoru, že je potřeba s tím něco udělat,“ doplnil ředitel.

Po měsíci se podle něj obě třídy rozběhly dobře. „Učitelé si pochvalují atmosféru, kolektivy fungují. Je zřejmé, že jsme zvolili dobrou cestu,“ tvrdí Málek.