Značka Haná regionální produkt.

Značka Haná regionální produkt.

Regionální značku Haná převzala nová firma, výrobci se k ní ihned vrátili

  • 0
Vleklé spory o hanáckou regionální pečeť jsou u konce. Její dosavadní poskytovatel Aktiv plus totiž odstoupil a práva přenechal sdružení Moravská cesta. K nové firmě se okamžitě vrátili výrobci, kteří předtím na protest proti nedostatečné aktivitě organizátora odešli.

Certifikovaní výrobci byli dlouhodobě s prací Aktivu plus nespokojeni a nechtěli být se značkou dál spojováni, dokud starost o pečeť "Made in Haná" značící původ v regionu, originalitu a šikovnost výrobce nepřevezme někdo jiný. To se stalo nyní na valné hromadě Asociace regionálních značek (ARZ) v Praze.

"Moravská cesta byla přijata jako patnáctý člen ARZ a byla rovněž jmenována regionálním koordinátorem značení domácích výrobků s názvem Haná – regionální produkt," potvrdila předsedkyně Moravské cesty Julie Zendulková.

Značce přitom hrozilo, že přestane existovat. Občanské sdružení Aktiv plus totiž vlastnilo všechna práva na značku. Nejdřív je odmítlo podstoupit Moravské cestě, na které se shodli jak certifikovaní výrobci, tak další sdružení střední Moravy.

Pod tlakem sice Aktiv plus dal souhlas, ale zase měl podle Moravské cesty "neakceptovatelné finanční požadavky" za vzdání se značky. Nyní však slevil ze svých nároků. Částku však žádná ze stran nezveřejnila.

Věříme, že se teď vše změní k lepšímu, říká jeden z výrobců

"Je velmi důležité, že se značku podařilo zachovat. Pro nás už nebyla dál myslitelná spolupráce s dosavadní firmou, která nedělala, co měla. Přitom na naši propagaci a zviditelňování značky dostávala dotace. Věříme, že teď se vše radikálně změní k lepšímu," řekl jeden z certifikovaných výrobců Zbyněk Poštulka z Loštic, který vyrábí originální tvarůžkové moučníky.

Spor o regionální značku Haná

Problémy kolem značky Haná se vyhrotily na začátku ledna. Výrobci zařazení do projektu si stěžovali na Aktiv plus, že nic nepodniká (více čtěte zde).

O měsíc později pak výrobci se společností rozvázali spolupráci (čtěte také Firmy hromadně opustily regionální značku Haná. Byla nám k ničemu, zlobí se).

Aktiv plus se ale odmítl vzdát práv na značku. Minulý týden nakonec dohodl s Moravskou cestou. Kolik transakce stála, firmy nezveřejnily.

Asociace regionálních značek před nedávnem upozornila, že pokud se Aktiv plus značky nevzdá, bude mít jen bezcenný kus papíru.

V síti regionálních značek by ji totiž nemohl používat. To byl zřejmě jeden z argumentů, které Aktiv plus přesvědčily.

"Nucená změna značky by měla velmi nepříjemné důsledky jak pro obraz regionálních značení u veřejnosti, tak z hlediska dalších nákladů. Je dobře, že se vše podařilo vyřešit a značku zároveň zachovat," sdělila národní koordinátorka regionálního značení Kateřina Čadilová ze zastřešující Asociace regionálních značek České republiky.

Během náročných a zdlouhavých jednání o dalším osudu značení na Hané vykrystalizovalo řešení, které pro Čadilovou představuje velký příslib do budoucna.

Značku bude reprezentovat i nový slogan

"Nový koordinátor MAS Moravská cesta už představil projekt podpořený dalšími sdruženími z Hané. Pokud se podaří tohoto potenciálu plně využít, věřím, že se Haná může v krátké době stát příkladem pro řadu ostatních regionů," doplnila Čadilová.

Moravská cesta hned rozjela práci pro značku. "První krok byla dohoda s certifikovanými výrobci, že značku Haná - regionální produkt začnou znovu používat. V průběhu následujících dnů oslovíme další potencionální výrobce, kteří by se mohli označení ucházet," uvedla Zendulková z Moravské cesty.

Podle ní je třeba značku dostat do povědomí lidí a přesvědčit výrobce zajímavých a originálních produktů, že je dobré takovou značku mít. Nový směr nese výmluvné motto: "Hanáci omijó ledasco - zkôste to."