"Proměna nástupiště číslo tři v uplynulých týdnech pokročila. Opravuje se historické zastřešení peronu, které bude poté vráceno zpět na své místo, včetně původních sloupů," popsal mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.
Nové nástupiště bude podle něj vybavené navigačními a orientačními systémy pro osoby se zhoršenou pohyblivostí a orientací, tedy slepce a šeroslepé.
"Jako první se opravovalo čtvrté nástupiště, teď se buduje třetí a zhruba do poloviny listopadu se má pracovat na tom druhém. V březnu příštího roku se konečně dočká změny svého vzhledu i první nástupiště," shrnul plány Halla.
Kvůli výměně mostu drží trolejové vedení provizorní stožáry
Dělníci mají podle něj s pracemi na první - právě se konající - části přestavby přerovského železničního uzlu v úseku za most přes řeku Bečvu skončit v roce 2014. Druhá fáze věnovaná úseku od řeky Bečvy směrem na Hranice a Dluhonice by měla podle ideálního scénáře navázat v roce 2015.
Dělníci už loni obsadili úsek od Horní Moštěnice a postupně se dostanou až za železniční most přes řeku Bečvu. Právě jeho přeměna, která právě probíhá, je technicky komplikovaná. Na mostě je celkem pět kolejí, které se musí vyměnit.
"Museli jsme vybudovat nové provizorní trakční stožáry umístěné v řece Bečvě. Na ně jsme převěsili stávající trolejové vedení. Tím se uvolnil stávající most, který od března postupně demontujeme a nahradí jej nový most," popsal náměstek ředitele olomoucké stavební správy SŽDC Karel Janků. Celá přestavba přijde na 345 milionů.
Železniční uzel prochází také rozsáhlou modernizací
Zlepšení při cestování po železnici mají po skončení prací pocítit lidé i přepravci. "Po dokončení stavby se změní nástupiště, informační či navigační systémy a zvýší se průjezdní rychlost," shrnul Halla s tím, že význam železničního uzlu Přerov je dán především polohou. Leží na druhém tranzitním koridoru Břeclav - Petrovice u Karviné a zároveň je přípojnou větví na ramenu do České Třebové.
Přestože je právě hezčí peron či nový orientační systém to, čeho si lidé nejvíc všimnou, podstatnější a také nákladnější práce se postupně odehrávají v kolejišti. To se dočká například nového trakčního vedení či zabezpečovacího systému.
Po skončení přestavby se tak doprava v Přerově zmodernizuje a zrychlí. Trať umožní vlakům jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí. Podél kolejí se objeví i několikakilometrové protihlukové stěny.