Silnice celkem měří asi 1 300 metrů a vedle místních lidí po ní každý den projede například i více než 650 zaměstnanců podniků Orrero, Adriana, Hopax a několika dalších. Všichni přitom na cestě, která bez velké nadsázky připomíná spíš tankodrom, riskují přinejmenším defekt na autě, v případě cyklistů i zranění při pádu z kola.
"V té lokalitě sídlí firmy, denně tam směřuje víc zaměstnanců než do naší průmyslové zóny. A daný asi třináctisetmetrový úsek silnice je skutečně velmi špatný," podotkl litovelský místostarosta Petr Šrůtek.
Výmoly a díry však konečně zmizí. Radnice v Litovli a v Července, jimž každé patří část cesty, se dohodly, že ji společně opraví.
"Už aby to bylo. Když tudy jede někdo autem, z dálky vypadá jako opilý. Jedné díře se totiž vyhne a vjede do dalších čtyř," popisuje Vlaďka Krausová z litovelské pobočky bramborárny Dunaj - Ostrava.
Sama jezdí do práce na kole. I na něm už zničila obě duše. "Teď jsem si pořídila nové kolo, tak snad mi díky opravené silnici už vydrží," usmála se s tím, že před dvaceti lety tudy chodila na procházky s kočárkem. Dnes by si to však už netroufla.
Silnice měla být opravená už před 50 lety, míní starosta
Silnice patří zhruba z jedné třetiny Litovli a ze dvou sousední Července. "Ta komunikace se měla opravit už před padesáti lety," je přesvědčený červenský starosta Jaroslav Vlk. "Chtěli jsme usnadnit i provoz například lidem jedoucím na kole na noční směny. Současný stav cesty hrozí v takových případech frakturou lebky," dodal starosta.
Na opravu cesty, která přijde na šest milionů korun, přispěje i Olomoucký kraj. Dva miliony korun pošle i přesto, že silnice je místní a nikoliv krajská. Roli sehrál právě fakt, že podél cesty sídlí několik významných zaměstnavatelů z regionu.
"Není to sice naše silnice, ale vzali jsme při rozhodování o přidělení příspěvku v potaz, že Litovelsko je jedním z nejmenších mikroregionů a je hodně postižené nezaměstnaností," řekl náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák.
Oprava cesty, během níž cestáři strhnou poškozený povrch a položí novou jednolitou vrstvu, začne pravděpodobně ještě do letošního podzimu. "Jakmile se dohodneme přesně na financování, práce mohou začít. Čím dřív, tím lépe," nastínil další postup Šrůtek.