„Máme připravené Happy days. Jedná se o slevy, zvýhodněné ceny, rozdávání dárků a soutěže v obchodech. Doprovodný program akcí sice musí být přizpůsobený nařízením ministerstva zdravotnictví, ale i tak se mají návštěvníci na co těšit,“ lákala například manažerka olomoucké Galerie Moritz Michaela Juchelková.
Centrum Olympia Olomouc chystá především akce na podporu nově otevřených obchodů.
„Budou mít například formu poukázek na další nákup pro první příchozí návštěvníky. Dále připravujeme spuštění velkého testovacího centra, v němž se budou dělat nejen antigenní testy, ale také testy PCR,“ řekla za centrum Jitka Pikula.
Testovací centrum otevřelo v březnu i před olomouckou nákupní Galerií Šantovka. Navštívily ho už tisíce lidí.
„Mohou k nám přijít bez obav. Je zde stále bohatá a kvalitní nabídka,“ ujistil mluvčí Šantovky Petr Hlávka s tím, že až přijde teplejší počasí, chystají se i venkovní akce.
„Intenzivně jsme se zaměřili na letní aktivity v našem FunParku, kde připravujeme pestrý divadelní program, koncerty, festivaly a skvělé gastro služby,“ doplnil.
V Prostějově spouští Zlatý týden slev ve Zlaté Bráně. „Podle zájmu zákazníků jsme společně se všemi obchody připraveni akci případně prodloužit,“ sdělila za obchodní centrum Renata Ratajská.
Část obchodů omezení prodeje neustála
Nákupní střediska a jejich nájemci se tak snaží dohnat několikaměsíční výpadek.
„Náš obrat loni znatelně klesl a podobný trend byl patrný i na začátku letošního roku,“ řekl ČTK třeba provozní ředitel společnosti Draps Pavel Bokůvka.
Olomoucký výrobce a prodejce dámské módy před omezeními maloobchodu prodával v kraji v Galerii Šantovka a v Olomouc City. Společnosti se podařilo přežít bez redukce sítě prodejen i počtu zaměstnanců, loňské ztráty se však pohybují v milionech korun.
Jiným oděvním značkám, jako je například Pietro Filipi, Camaieu nebo Kara, se dařilo méně a musely centra opustit.
„Kdo z obchodníků neměl e-shop, přišel o veškeré příjmy,“ shrnula Juchelková z Galerie Moritz.
„Vládní rozhodnutí o uzavření maloobchodu má fatální dopad na obchodníky, a to z důvodu naskladněného, neprodaného zboží. Nastavené státní kompenzace také zdaleka nepokryly provozní náklady obchodů,“ doplnila.
Ve skladech zůstala spousta zimního zboží
Pro hodně obchodníků byl prodej online jedinou možností, i tak však naráželi na překážky.
„Obchodování přes internet obrovsky rostlo, ale plno zboží se vracelo, třeba boty, oblečení, protože člověk na dálku velikost často netrefí. Spousta zimního zboží zůstane skladem. Něco se nechá do příštího roku a něco se bude prodávat za hubičku,“ předeslal předseda Krajské hospodářské komory Olomouckého kraje Bohuslav Švamberk.
Komplikovaná je situace pro některé služby. „Těžkou pozici mají provozovny s nabídkou volnočasových aktivit, jako je trampolínový park, dětský koutek nebo kino. Vládní restrikce se na ně vztahovaly dříve a bohužel ještě budou a prodávat vouchery na budoucí využití zážitků nelze donekonečna,“ uvedla za Centrum Olympia Olomouc Pikula.
Podotkla, že především malí regionální podnikatelé zvažují, zda s živností nadále pokračovat.
„Všichni nájemci proto dostali slevu a vyšli jsme jim vstříc, aby mohli čerpat finance ze státní podpory,“ zmínila.
Předseda krajské hospodářské komory upozorňuje, že i přes uvolnění podmínek prodeje není pro podnikatele vyhráno.
„Uvolněné prodejny se nejspíš nahradí jinými, ale majitelé velkých nákupních center budou muset začít přemýšlet, jak zvolit nájemní politiku, protože malé obchodníky to drtilo,“ poznamenal Švamberk.
Kdo si teď koupí zimní bundu?Rozvolnění pro maloobchod přichází strašně pozdě, říká předseda Krajské hospodářské komory Olomouckého kraje Bohuslav Švamberk. Obchodníci podle něj budou mít problémy prodat naskladněné zboží. Jak se díváte na termín rozvolnění 10. května? Na koho dopadla opatření nejvíc? Jak jsou na tom obchodníci? Většině omezených provozoven zůstala jen možnost prodeje on-line. Jaké od nich máte zprávy? |