Rekonstrukce spočívala v úpravě necelých osmi kilometrů silnice, kterou dělníci rozšířili. Nejvíce v zatáčkách, které mají malý poloměr a dlouhé kamiony a autobusy v serpentinách složitě manévrovaly. Vznikly rovněž úseky pro předjíždění v celkové délce asi jeden kilometr. Na zajištění svahů bylo potřeba zbudovat necelé dva kilometry gabionových opěrných stěn.
„Všechny tyto prvky výrazně zvyšují bezpečnost a plynulost silničního provozu na této důležité a velmi frekventované komunikaci,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
„Při stavbě bylo potřeba brát v úvahu ekologické aspekty, protože silnice leží v centru Chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Dalším důležitým faktorem byla povinnost zajistit plný provoz v zimním období od listopadu do března. To zásadně ovlivnilo technologii a návrh postupu výstavby a v neposlední řadě i její finanční náročnost,“ doplnil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Nehoda kamionu na Sedle |
Termín dokončení ohrozil řidič kamionu, který se pokusil projet zavřenou opravovanou částí. Skončil ale u úseku, kde dělníci pokládali nový asfalt. Při otáčení pak poničil pracovní stroj, prorazil si nádrž a poté z místa ujel.
Policistům se ho podařilo zastavit až v Domašově, místní částí Bělé pod Pradědem, kam pak kvůli unikajícímu palivu museli vyjet hasiči (více o nehodě zde). Vyteklá nafta ovšem na stavbě zničila právě položený povrch silnice, který bylo nutné odfrézovat a znovu položit. Škoda tak byla vyčíslena na 16 milionů korun.
Rozšíření osmi kilometrů silnice stálo čtvrt miliardy
Silnice přes Červenohorské sedlo je tou důležitější ze dvou spojnic vnitrozemí Olomouckého kraje a Jeseníků, severní částí regionu i Polska. Je totiž určená i pro těžkou kamionovou dopravu. Druhou trasou přes Ramzovské sedlo kamiony jezdit nesmí.
Rozsáhlé práce začaly již v září 2014, celých dvanáct měsíců však trvaly zimní přestávky, které kvůli turistickému ruchu museli silničáři dodržet a vždy připravit úsek tak, aby byl v zimě bezpečně průjezdný. Zakázku v hodnotě 249 milionů korun bez DPH mělo na starosti sdružení firem Metrostav a Kareta.
Zmodernizovaná a opravená je tak nyní celá silnice přes Červenohorské sedlo, severní část trasy z Bělé pod Pradědem se dočkala opravy v letech 2006 až 2008.