Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice v Olomouckém kraji mají zelenou, nádraží v Přerově smůlu

  10:39aktualizováno  10:39
Konec napínání. Čtyři důležité stavby silnic v Olomouckém kraji dostaly od ministerstva dopravy zelenou a mohou pokračovat. Stopka naopak svítí u proměny přerovského nádraží a dispečerského centra.

Čtyři důležité stavby silnic v Olomouckém kraji dostaly se stavět budou. Ilustrační foto | foto: Martin Adamec, MAFRA

Seznam stopnutých velkých dopravních staveb, který sliboval kvůli šetření ministr dopravy Vít Bárta, je v Olomouckém kraji milosrdný jen k silničářům. Zatímco žádný ze čtyř důležitých rozestavěných nebo připravovaných projektů nemusí Ředitelství silnic a dálnic stopnout, na železnici je situace horší. Správa železniční dopravní cesty musí zastavit přestavbu přerovského nádraží a dispečerského centra pro celou Moravu.

CO SE ZASTAVÍ A CO NE?

Ministerstvo zvolilo strategii úspor Ministerstvo dopravy rozhodlo, že sebere peníze Správě železnic, která nedokázala dost ušetřit. Její peníze půjdou ke stavbařům dálnic, kteří slíbili ministrovi mnohem větší úspory. Jak se tyto kroky mají dotknout Olomouckého kraje? Správa železnic musí zastavit přestavbu přerovského nádraží a dispečerského centra pro celou Moravu. Ředitelství silnic a dálnic může dál pokračovat ve stavbě obchvatu Javorníku a rekonstrukci silnice z Mohelnice i v přípravách obchvatu Vlachov - Rájec na Zábřežsku a mimoúrovňové křižovatky Vranovice - Kelčice -Brodek u Prostějova na Přerovsku. "Pokud bychom museli zakonzervovat rozpracované stavby, zbytečně by rostly jejich náklady."

"Pro kraj je dobrá zpráva, že všechny důležité silniční projekty pokračují. Pozastavení přestavby přerovského nádraží je ale velmi nepříjemné. Hejtman se určitě pokusí spolu s poslanci z regionu toto rozhodnutí minimálně zmírnit," sdělil mluvčí Olomouckého kraje Ivo Heger.

Podobně se ke stopce pro přerovské nádraží staví také místní magistrát. "Snahou města je, aby nádraží bylo dokončeno co nejrychleji. Na tom se ani rozhodnutím ministra nic nemění. Těžko si lze představit, že tady bude několik let nedokončený polotovar," uvedl mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal. Železničáři zdůrazňují, že pozastavení rekonstrukce přerovského nádraží a dispečerského centra bude problematické.

"Dispečeři neměli roky odpovídající podmínky pro svou práci a význam Přerova jako centrálního řídicího pracoviště se ještě posiluje, proto je nezbytné, aby dispečeři měli moderní pracoviště," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Upozornil, že bude obtížné zakonzervovat stavbu centra i přestavbu nádraží. "Jednotlivé etapy nejenže na sebe úzce navazují, ale jsou úzce provázané. Bude složité říct, co se musí bezpodmínečně dokončit a co se už dělat nebude, aby to mělo co nejmenší dopad na cestující a na plynulost železniční dopravy."

Na železniční správě také neví, jak zareaguje Evropská unie, která stavby významně dotuje. "Platí nějaké mezinárodní úmluvy. V konečném důsledku může být dotace ohrožena," připustil Halla.

Obchvat Javorníku bude

Ředitelství silnic a dálnic má v Olomouckém kraji naopak po starostech. Může pokračovat jak ve stavbě obchvatu Javorníku a rekonstrukci silnice z Mohelnice na hranice regionu s Pardubickým krajem, tak v přípravách obchvatu Vlachov - Rájec na Zábřežsku a mimoúrovňové křižovatky Vranovice - Kelčice - Brodek u Prostějova na Přerovsku.

"Každé zpoždění by bylo velmi nepříjemné, a pokud bychom museli zakonzervovat rozpracované stavby, zbytečně by rostly jejich náklady. Je dobře, že můžeme pokračovat," sdělil šéf ŘSD Olomouc Petr Foltýnek.

Starosta Javorníku Jiří Jura si nechtěl ani představit, že ministr by stopl zrovna obchvat Javorníku. "Jsem rád, že stavba bude pokračovat. Potřebujeme zkrátka co nejrychleji dostat kamiony projíždějící přes náměstí, které je navíc památkovou zónou, mimo město. Už na to čekáme desítky let," uvedl.

Lidé ve Zvoli na Zábřežsku si zase oddychli, že stát nestopne peníze na stavbu obchvatu Vlachov - Rájec. Zvole je totiž nejkomplikovanějším místem spojnice Mohelnice - Šumperk. "Situace ve Zvoli je neúnosná. Vesnice je ve špičce doslova zahlcená, takže pro nás by bylo zastavení příprav hodně nepříjemné," řekl starosta Zvole Josef Najman. Vesnice a ředitelství silnic tak budou čekat na definitivní rozhodnutí soudu, který má vyvlastnit pozemky jednoho zvolského občana, který je odmítl prodat.

"Doufám, že to bude co nejrychleji a nejpozději příští rok se začne s výstavbou," dodal Najman.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

První starostkou Města Libavá po desítkách let vlády armády se stala na začátku...
Město Libavá bere vodu od armády, hrozí její skoro dvojnásobné zdražení

Obyvatelům Města Libavá na Olomoucku vzniklého loni vyčleněním z vojenského újezdu hrozí, že se jim nově nabytá „svoboda“ poněkud prodraží. Podle předběžných...  celý článek

Hasiči v Olomouci soupeřili v řezání motorovými pilami na prvním ročníku...
Hasiči s motorovými pilami soutěžili, kdo bude rychlejší a přesnější

Jak rychle dokáží vyměnit řetěz motorové pily nebo s ní odvětvit strom, ale také umění přesného řezu, to vše předvedli v Olomouci profesionální a dobrovolní...  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.