Nová více než kilometr dlouhá čtyřsedačková lanovka ve skiareálu na

Nová více než kilometr dlouhá čtyřsedačková lanovka ve skiareálu na Červenohorském sedle. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Skiareál na Červenohorském sedle láká na novou čtyřsedačkovou lanovku

  • 5
Červenohorské sedlo je jedním ze tří tradičních a současně největších skiareálů v Jeseníkách, dosud zde ale vozily lyžaře jen vleky. Nyní se areál tohoto handicapu zbaví a nabídne lidem novou čtyřsedačkovou lanovku, na které právě finišují poslední přípravy a testy. První lyžaře by mohla svézt už o víkendu.

První kotvový vlek byl na Červenohorském sedle postaven už v roce 1962, první lanovka se tak ve středisku rozjede po dlouhých padesáti letech od jeho provozu. "Jsem rád, že se nám to podařilo. Posouváme se výrazně výš v kvalitě nabízených služeb," komentoval to jednatel Ski klubu Šumperk Tomáš Klíma.

K rozjezdu lanovky, která za hodinu obslouží až 2 400 lyžařů, zbývají už jen dvě formality: zaměstnanci pro obsluhu lanovky musí ve středu udělat závěrečné zkoušky, a již skončené testování lanovky musí inspektoři vyhodnotit jako úspěšné. Teprve poté dá drážní úřad souhlas k provozu.

Lanovka pro Červenohorské sedlo ještě minulou sezonu sloužila lyžařům v rakouském středisku Zillertal, které patří k největším v Alpách. "Rozhodli jsme se pro repasovanou lanovku, protože byla zhruba čtyřikrát levnější než nová," vysvětlil Klíma. Podobný postup zvolili už dříve třeba ve ski areálu v Branné, na Miroslavi či ve Filipovicích.

Lanovka vezla při testu třiadvacet tun kovové drti

Lanovka v číslech

- jedná se o repasované zařízení z rakouského skiareálu Zillertal, odkud ho rozmontované převáželo 11 kamionů
- za sekundu urazí 2,4 metru, za hodinu vyveze až 2 400 lidí
- je dlouhá 1 052 metrů se 16 sloupy
- dolní stanice se nachází v nadmořské výšce 872 metrů, horní stanice ve výšce 1 160 metrů
- nejvyšší sloup měří čtrnáct metrů
- na vodicím laně visí 130 čtyřsedaček
- při zátěžových a brzdových zkouškách bylo zatíženo 65 čtyřsedaček (polovina) kovovou drtí. Na každé sedačce bylo 14 pytlů po 25 kilogramech, dohromady se tak na lanovce vezlo témě 23 tun

Po ukončení testů nic nenasvědčovalo tomu, že by se spuštění lanovky mělo posunout. "Lanovka bude ve velmi krátké době v provozu, protože jsme nezjistili žádný zásadní problém," nastínil revizní technik lanových drah Jiří Martinec.

Polovina sedaček byla při testu zatížená téměř 23 tunami kovové drti. "Brzdová zkouška dopadla dobře. Takové zatížení navíc lanovka nikdy mít nebude. Nedá se předpokládat, že budou na všech sedačkách při jízdě nahoru lidé vážící téměř devadesát kilogramů," nastínil Martinec.

Lanovka není na Červenohorském sedle jedinou plánovanou novinkou. Příští rok tam totiž Ski klub Šumperk plánuje rozjet zasněžovací systém.

Z velkých a tradičních jesenických středisek tak nyní nemají lanovku už jen Praděd a Petříkov. Na Pradědu se jí lyžaři zřejmě ani nedočkají, její stavbu totiž blokují ochranáři.

Majitel petříkovského areálu Kaste František Kaštyl je zase opatrný. "Teď není doba na takovou investici," míní.